Deel dit artikel
-

‘Binnen vier jaar geprojecteerde beelden op ons oog’

[COLUMN] Tijdens de jaren ’70 was de kijker van Star Trek helemaal verbaasd over deuren die automatisch open gaan, beeldtelefonie en laserwapens. De science fiction van toen is de realiteit van nu geworden. De grote vraag is of de science fiction van nu ook de realiteit van de toekomst gaat worden.

De beste manier om dat te kunnen inschatten is om trends te bestuderen. De twee belangrijkste technologische trends die invloed hebben op de internettoekomst zijn de nog steeds veel krachtiger en kleiner wordende computers, sneller wordende verbindingen, en mede daardoor krachtigere database en intelligentere software. Aan gebruikerszijde zien we ook twee belangrijke trends: allereerst een gebruiker die steeds meer de toenemende informatieoverload onder controle wil houden. Verder zien we een voorkeur voor natuurlijker interfaces. Zo is een toetsenbord en zelfs tekst niet natuurlijk, spraak en beeld zijn dat wel. Wat is het gevolg hiervan?

Binnen vier jaar zullen beelden op ons oog kunnen worden geprojecteerd. Bijvoorbeeld vanuit een klein device in onze bril. Beelden lijken dan levensechter dan 3D tv: we bevinden ons ín internet in plaats van voor eens scherm. Een iPad is dan echt hopeloos 2010. Omgevingsbeelden kunnen op hybride wijze met virtuele beelden en informatie worden gemixt. We sturen dit met onze ogen, spraak of gebaren. Omdat we beeld sneller kunnen bevatten dan tekst zal steeds meer met beeld worden gecommuniceerd.

Pc en mobiel vloeien in elkaar over en omdat we deze toch altijd bij ons hebben is deze ook handig voor medische gegevens. Preventie is een belangrijk winstpunt voor de gezondheidszorg, sensoren die onze hartslag te meten en ons met psychologische overtuigingstechnieken helpen om ons gedrag te veranderen. We gaan dus nog langer leven.

Voor toeleveranciers zullen interfaces duurder worden. Dit werkt in vele markten schaalvergroting in de hand, zoals we ook in de markt voor videospelletjes hebben gezien. De gebruiker krijgt door diezelfde computertechnieken meer controle en zal informatie beter kunnen filteren op relevantie.

Marketeers die niet sturen op relevantie kunnen met pensioen: hun uitingen worden als informatieoverload beschouwd en zullen weggefilterd worden.

De Free Record Shop verdwijnt. Wat moeten we daar nog doen wat niet op internet kan? Onroerend goed in de winkelstraat zal minder waard zijn: ook de reisbureaus willen er niet meer huren, zelfs de kledinghandel is voor een groot deel naar online verschoven, brillen kopen we rechtstreeks uit India en de telecomsector had haar shops al lang gesloten. En wij? Wij zitten thuis lekker te kijken naar een ouderwetse Star Trek-film uit 2009.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bart Jaspers

Retail as we know it, wordt heel anders. Lokale winkelvoorraden worden niet meer aangehouden, maar een winkel verwordt tot hooguit een showroom, waar consumenten producten kunnen bekijken, vastpakken etc. Na aankoop wordt het product voor eur 4 naar elk adres in NL verzonden waar je het de volgende dag krijgt. Dat is veel goedkoper dan 30 keer een lokale voorraad aan te houden. Kijkshop-model komt terug!

Don van Riet

In feite wordt in retail sterker gesplitst tussen het belevingsdeel van de aanschaf en het distributie- of logistieke deel ervan. De retailwinkel behoudt zijn belevingsdeel (showroom, relatiepunt) en behoudt deels nog zijn distributiefunctie. Enerzijds voor een beperkte voorraad van snel lopende goederen (actieartikelen, uitverkoop) en anderzijds afhaalpunt voor hen die liever zelf wat ophalen dan dat aan TNT en DHL over te laten. Artikelen die zich het best lenen voor directe aanschaf als boeken en CD/DVD/BD gaan (of zijn al) het snelste buiten fysieke winkels om. Wit en bruingoed volgt. Meer persoonlijk te beleven zaken, zoals sieraden en high-end kleding blijven sterker aan fysieke winkels gebonden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond