Deel dit artikel
-

Online advertentiemarkt China goed voor 1 miljard yuan

De Chinese online advertentiemarkt is goed voor een omzet van 1 miljard yuan. Omgerekend is dat ongeveer 130 miljoen dollar. Dat blijkt uit gegevens van het Chinese ministerie van Handel over het jaar 2003. Het betekent een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor, maar het is slechts een honderdste van wat er jaarlijks in de Chinese advertentiemarkt omgaat.

 “Iedereen is het er over eens dat de Chinese advertentiemarkt geweldige mogelijkheden heeft omdat China 78 miljoen internetters telt,” zegt Wang Jinjey, adjunct directeur van de advertentie afdeling van het ministerie van Handel tegen de Chinese krant de Peoples Daily.

Circa 870,000 people werken in China in de reclamebusiness. Volgens schattingen van het ministerie is de gehele reclame industrie goed voor een jaarlijkse omzet van 107.9 billion yuan (13 miljard dollar).  “Dat is ongeveer 0.92 percent  van het Bruto Nationaal product, ” aldus Wang.  Volgens hem groeit de advertentie business jaarlijks met zo´n 10 procent.

Uit statistieken blijkt verder dat het merendeel van het advertentiebudget in China nog steeds naar televisie (23,64 procent van het totale reclamebudget) en kranten (22,64 procent van het budget) gaat. In 2003, haalden de televisiestations 25,5 miljard yuan (3 miljard dollar) aan reclameinkomsten binnen en haalden kranten 24,3 miljard yuan (2,9 billion dollar) over aan advertentie inkomsten.

Radiostations en tijschriften waren goed voor respectievelijk 2,56 miljard yuan (het equivalent van 308 miljoen dollar) and 2,44 miljard yuan (294 dollar), aldus de statistieken.  Onlangs voerden zowel Google als Yahoo! hun inspanningen op op de lucratieve Chinese internetmarkt. Google investeerde zelfs in een Chinese internetzoekmachine. Die zoekmachine heet Baidu. Yahoo op zijn beurt is er actief via 3721.

Deel dit bericht

3 Reacties

Christ Coolen

Het lijkt behoorlijk veel, die 130 miljoen dollar, maar wanneer je het in perspectief zet met bijvoorbeeld de Nederlandse markt valt het allemaal wel mee. Sterker nog; het is eigenlijk maar een schijntje voor zo'n enorm land als China. In 2003 werd er in Nederland alleen al 39,7 miljoen euro (48,7 miljoen dollar) aan online reclame uitgaven besteed. (zie: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=251520 ) China: 130 miljoen dollar, inwoners: 1,3 miljardper chinees wordt dus 0,10 dollar besteed Nederland: 48,7 miljoen dollar, inwoners: 16,3 miloenper nederland wordt 2,99 dollar besteed

Joke Bruijs

Misschien kan Jeroen Mol in deze markt investeren. Of beter nog, een investment-fund voor deze ongetwijfeld enorme groei-markt oprichten.

Shanghai Bridgehead Communications

Reactie op Christ Coolen:Ben ik niet mee eens. Het gaat binnen 5 jaar behoorlijk veel lijken als de 'triple-digit' groei blijft aanhouden en dat zit er wel in. James

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond