Deel dit artikel
-

Videoland vergroot digitaal bereik in huiskamers

Videoketen Videoland maakt zijn aanbod van huurfilms beschikbaar op televisies van grote fabrikanten en werkt aan ondersteuning voor Android-apparaten.

Afgelopen week verscheen de Videoland-applicatie op nieuwe televisies van LG. Die moeten dan wel de Netcast-technologie van de Koreanen ondersteunen. Dezelfde technologie wordt ook gebruikt om een digitale videotheek aan te bieden vanuit de Bluray-spelers van LG.

Co Mast, directeur The Entertainment Group, zegt: “Philips ondersteunt onze applicatie in zijn internettelevisies sinds afgelopen najaar en Samsung ging een paar weken geleden live. Ook de Bluray-spelers van deze fabrikanten ondersteunen de technologie van de Nederlandse videoverhuurder. 

The Entertainment Group is de partner die de digitale diensten levert aan bedrijven als Videoland, MovieMax en KPN.

Kopers van nieuwe tv’s of Bluray-spelers kunnen voor een paar euro actuele speelfilms huren voor 24 of 48 uur. De afrekening verloopt via een debet card van Yinx. “Ideal is te duur en we willen de combinatie met fysieke winkels in stand houden, want daar is de Yinx-kaart ook te koop”, aldus Mast.

“Televisies met internet zijn een belangrijk kanaal voor ons. Je kunt al films via onze portaalsite huren, maar die wil je toch op de televisie bekijken”.

Mast schat dat er in Nederland nu zo’n 100.000 tv’s zijn met een internetaansluiting. Dat kunnen er aan het einde van dit jaar 300.000 à 400.000 zijn.

De filmverhuurder boekt nu zo’n 15 procent van zijn omzet via digitale kanalen. Het bedrijf promoot zijn digitale aanbod niet intensief op het web, omdat het wil voorkomen dat consumenten de bakstenen winkels helemaal gaan mijden. Die winkels verliezen per definitie omzet als iemand online een film huurt. Op basis van iemands postcodegebied krijgt de winkel een vergoeding per film die in diens regio via internet wordt verhuurd.

“In de komende maanden willen we ons aanbod ook op het Android-platform beschikbaar maken. Dan kan je beginnen met kijken op je tv en later doorgaan op een tablet of mobiele telefoon”.

Deel dit bericht

5 Reacties

Albert Treur

Meneer Mast moet zijn huiswerk wat beter doen. Vorig jaar werden al 2 miljoen toestellen verkocht in Nederland, bijna 20% daarvan heeft een internetaansluiting, voeg daar de verkopen van 2008 en 2009 aan toe en je zal bergijpen dat de install base voor connected tv's al ergens richting 600.000 moet gaan.

Stefan Smit

Vreemde benadering: "Het bedrijf promoot zijn digitale aanbod niet intensief op het web, omdat het wil voorkomen dat consumenten de bakstenen winkels helemaal gaan mijden." Dan had je hier niet mee moeten beginnen.  Uiteindelijk is het de consument die beslist en zij zullen bepalen of ze de bakstenen winkels helemaal zullen mijden of niet. Voor consumenten staat het gemak bovenaan en met internet op de tv is het een kwestie van tijd dat ze meer en meer de bakstenen winkels zullen mijden. Niet volledig, maar wel meer.

Maurice

En daarnaast is er ook de vraag welk percentage daadwerkelijk de TV aan Internet heeft hangen. Zeker als dat niet via WiFi gebeurt is er toch een behoorlijke drempel. [Uiteraard kun je verder ook nog afvragen hoeveel mensen het stukje Internet op hun TV daadwerkelijk blijven gebruiken na de initieele periode van nieuwigheid…]

Kirth Gersen

@Albert:Maar niet alle internet connected TV's hebben toegang tot videoland's portal, welicht bedoelt Mast dat.

Jos

Er is geen promotie in de winkel omdat ondernemers het niet willen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond