Deel dit artikel
-

Nieuwe wet maakt Europees webwinkelen makkelijker

Europese consumenten krijgen 14 werkdagen bedenktijd, wanneer ze online een product of dienst kopen. De Europese lidstaten hebben een richtlijn geaccepteerd waarmee het online consumentrecht in Europa gelijk wordt getrokken.

Belangrijk is dat in heel Europa de consument nu 14 dagen heeft om zijn aankoop te annuleren, de zogenoemde afkoelperiode. Die periode begint wanneer de consument het product in ontvangst neemt. Eerder was deze periode verschillende in de diverse Europese lidstaten. In Nederland heeft de consument nu nog 7 werkdagen bedenktijd.

Voor de richtlijn in werking treedt, moet het Europees Parlement nog goedkeuring geven.

Met de nieuwe richtlijn moet grensoverschrijdende online handel in Europa gestimuleerd worden, zowel aan de kant van de consument als aan de kant van de webwinkelier. Er komt met de regels een gelijk speelveld en meer duidelijkheid wat betreft de wettelijke regeltjes. De consument weet duidelijker wat zijn rechten zijn, wanneer er in een ander Europees land een online aankoop wordt gedaan.

De richtlijn legt regels vast voor het kopen op afstand in de b2c-markt. Webwinkeliers en andere verkopende partijen, zijn met de nieuwe regels verplicht de consument van duidelijke informatie te voorzien. Duidelijke informatie omvat in dit geval de belangrijkste specificaties van een product of dienst, het fysieke adres van de handelaar en de prijs inclusief belastingen en verdere verzendingskosten.

Tot aan de voordeur

Zo is er vastgelegd dat de verkopende partij het product moet leveren binnen het afgesproken tijdschema. Mocht dit niet lukken, dan kan de consument van de koop afzien en zijn geld terugkrijgen. Bij fysieke goederen, is de verkopende partij verantwoordelijk voor eventuele schade tot aan de voordeur van de klant.

Mocht een consument van de koop willen afzien, dan zijn ook hiervoor regels opgesteld. Ze moeten het product binnen 14 dagen na de beslissing om van de aankoop af te zien, weer terugsturen. De kosten voor het retourneren zijn voor de consument. Bij een dienst, dan zal er wel betaald moeten worden voor gebruik tot aan het moment dat de consument het contract heeft stopgezet.

Afkoelperiode

Webwinkeliers of andere verkopende partijen die niet alle informatie leveren over de afkoelperiode, verlengen die periode hiermee automatisch naar zes maanden.  

De richtlijn behandelt verder nog het vooraf aanvinken van bepaalde extra opties waarvoor betaald moet worden. Zaken als een snelle levering of een reis- en annuleringsverzekering mogen niet standaard worden meegenomen bij het verkopen van een product of dienst. Gebeurt dit wel, dan kan de consument hiervoor zijn geld terugkrijgen als ze niet actief met deze extra opties hebben ingestemd. Ook verborgen kosten hoeven op deze manier niet betaald te worden.

De lidstaten mogen overigens zelf beslissen, in het geval van colportage, of de richtlijn ook geldt voor producten onder de 60 euro.

Wirwar

De huidige Europese regels voor kopen op afstand zijn niet altijd even duidelijk, vooral als het aankomt op de informatieverplichting van de verkopende partij, tot wanneer een consument een afspraak nog mag afblazen en in welke gevallen de consument onder een verplichting uit kan komen. Ook de verplichtingen voor zowel de consument als de verkopende partij als het aankomt op het intrekken van een afspraak zijn onduidelijk. Grensoverschrijdende e-commerce is daarmee voor veel bedrijven een wirwar van verschillende wettelijke regels op nationaal niveau.

De EU probeert al lange tijd barrières te slechten om een Europese e-commercemarkt te komen. Immers, zo luidt de gedachte, een florerende digitale interne handelsmarkt is een vereiste voor de Europese economie.

Tien jaar na het invoeren van de eerste Europese spelregels voor webwinkels blijft de online retail steken op 2 procent van de totale Europese retailmarkt. Ook de nieuwe spelregels voor webwinkels, die betekenen dat er geen verschil meer is tussen een ondernemers in de winkelstraten en hun tegenhangers op het web, mochten niet baten.

Groei

Hoewel de Europese consument de afgelopen jaren steeds meer is gaan webwinkelen, blijft de groei in het online shoppen over de grenzen bij andere Europese landen nog achter. Neelie Kroes, eurocommissaris voor Digitale Agenda, is al langer een bepleiter van een sterke Europese e-commercemarkt.

Om het webwinkelen over de grens te bevorderen werden er eerder meerdere niet bindende voorstellen gedaan. Een Europees keurmerk is er een van. Het keurmerk zou een bepaalde kwaliteit in goederen en de betrouwbaarheid van webwinkels moeten aantonen.

Deel dit bericht

8 Reacties

Thomas

"De lidstaten mogen overigens zelf beslissen of de richtlijn geldt voor producten onder de 60 euro" Die 60 euro geldt volgens mij alleen bij Colportage/off-premise contracts. Dus niet bij de verkoop op afstand.

Jannemiek - Emerce

@Thomas Je hebt gelijk. De 60 euro-uitzondering geldt enkel voor off-premise contracten.

frens

In specifieke markten is grensoverschrijdend winkelen al behoorlijk ver gevorderd. Meer uniforme regelgeving is welliswaar gewenst maar helpt niemand als een webwinkel niet in meerdere landen bank contacten heeft en/of meent dat het wel lukt met alleen een Engelse vertaling.

Martijn Hos Thuiswinkelorg

Belangrijk is de nuancering in het artikel dat deze wet pas in werking treedt als ook het Europees Parlement ermee heeft ingestemd. Een eerste stemming in het EP vindt op 1 feb plaats.Doel van de wet is rechten, maar ook verplichtingen, van consumenten in heel de EU gelijk te trekken. Dat is een goed streven. Thuiswinkel.org vindt een aantal zaken in de ontwerp-richtlijn opvallend:? zeer onwenselijk is een terugzendtermijn van 14 dagen bovenop zichttermijn van 14 dagen.? Er dreigt dat een consument het functioneren van een product mag testen tijdens de zichttermijn. Voor disfunctioneren wordt de consument elders al beschermd.? Terugzendkosten voor rekening van de onderneming bij producten boven ? 50,- is zeer onwenselijk.? Een extra schriftelijke bevestiging van de reeds gesloten overeenkomst op afstand levert administratieve lasten en een extra een belemmering voor verkoop op afstand op.? Thuiswinkel.org steunt voorstellen dat ?hygi?nische? goederen en met verbroken verzegeling van het herroepingrecht worden uitgesloten. Leden van Thuiswinkel.org houden nu nu al een 'afkoelperiode' van 14 kalenderdagen aan, via het het Thuiswinkel Waarborg. Zij zullen van de – voorziene – wijziging geen last hebben.

Reisverzekeringblog

"Zaken als een snelle levering of een reisverzekering mogen niet standaard worden meegenomen bij het verkopen van een product of dienst". Reisverzekering zal wel transportverzekering moeten zijn want anders slaat het nergens op… Een vertaalfoutje?

Jannemiek - Emerce

@reisverzekeringblog Ik bedoelde inderdaad een annuleringsverzekering voor bij het boeken van een reis.

Reisverzekeringblog

@ Jannemiek – Emerce  Oke, nu begrijp ik wat je bedoelt. Het betekent dat bij het boeken van een reis er niet standaard een vinkje mag aanstaan bij een reis- of annuleringsverzekering. Veel touroperators doen dat om zo nog even een extra reisverzekering te kunnen verkopen. De bekende negatieve optie. De consument moet het vinkje uitzetten anders krijg je er een reisverzekering bij.Een goed initiatief dat dit niet meer toegestaan is.

Thomas

@Martijn Wat is het standpunt van Thuiswinkel.org met betrekking tot het verminderen van de termijn van terugbetaling -door de handelaar- van de ontvangen betalingen van 30 dagen naar 14 dagen? Is er overigens al een offici?le, uitgebreidere reactie beschikbaar van jullie? Dan houd ik mij aanbevolen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond