Deel dit artikel
-

Marketeer wil meettechnieken via social media

De Nederlandse marketeer verwacht voor dit jaar meettechnieken via social media. Hierbij ligt de focus op het inzichtelijk maken van resultaten binnen social media.

Dat blijkt uit de DM Barometer,  een onderzoek van DDMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing naar de bestedingen en trends in de dialoogmarketing.

Volgens de marketeers wordt er een steeds duidelijkere responsregistratie op social media campagnes verwacht.

Ook verwacht de marketeer voor 2011 een koppeling van conversies uit diverse kanalen.

Mochten deze ontwikkelingen dit jaar doorzetten, dan denkt de marketeer meer kennis van de klant te krijgen. Het is immers duidelijker via welk kanaal de klant is binnengekomen. Ook kunnen kanalen gerichter en efficiënter worden ingezet.

Een groot deel van de marketeers (71 procent), vindt dat op dit moment er geen resultaten zijn die met harde cijfers kunnen aantonen dat social media succesvol is met betrekking tot de ROI.

Uit het onderzoek blijkt verder dat een derde van de marketeers, 33 procent e-mail marketing niet met social media combineert. Twee derde zegt dit wel te doen, voornamelijk voor het genereren van een groter bereik. Een andere reden om deze twee te combineren is het verzamelen van fans en volgers. Het verzamelen van opt-in e-mailadressen wordt eveneens als reden genoemd.

Deel dit bericht

7 Reacties

Jeroen // De Socialist

"Ook verwacht de marketeer voor 2010 een koppeling van conversies uit diverse kanalen." 2010, moet dat niet 2011 zijn…..

danny at easyconcepts dot kom

Hi jannemiek, de link onder onderzoek linkt niet naar t onderzoek

Jannemiek - Emerce

@Danny Het moet een link zijn naar DDMA. Daar kan je het volledige onderzoek opvragen, ze zetten het niet online, alleen een kort bericht over de meest opvallende resultaten.

Frans Jan Boon - Add to Friends

Ook social media dienen uiteindelijk een bijdrage te leveren aan het bedrijfsresultaat, dus de vraag wat social media bijdragen aan het genereren van leads en sales is gerechtvaardigd.

Steven Koopmans

Om uit te zoeken wat de ROI is van Sociale Media is allereerst belangrijk dat ze gemonitoord worden en op de juiste manier worden ingezet. Veel bedrijven leveren wel inspanning maar gebruiken bijvoorbeeld Twitter slechts voor het posten van aanbod of vacatures. middels applicaties is het heel goed mogelijk de ROI te berekenen in waardes als naamsbekendheid, sociale buzz of sentiment. Voor webshops is het zelfs makkelijk om deze ROI direct uit te rekenen op basis van conversie.

Frans Jan Boon - Add to Friends

Social media kan veel onderdelen van een organisatie be?nvloeden: sales, service, marketing/pr, e.d. Voor een goede ROI dien je dus te onderzoeken wat de invloed is van social media op welk bedrijfsonderdeel, wat social media bijdraagt (zowel positief als negatief) aan de bedrijfsdoelstellingen en welke monetaire waarde hieraan verbonden kan worden. Daar is meer voor nodig dan alleen tools.

Sander

Wij merken ook duidelijk dat de vraag naar ( voornamelijk) simpele monitoringstools toenemen. Het is voor de ‘gewone’ marketeer steeds belangrijker om toegang te krijgen tot de basis informatie.. Wie praat er over mijn merk? Wanneer? Etc. Belangrijk keyword hierbij is ‘toegankelijkheid’ van de gegevens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond