Deel dit artikel
-

Beursplannen onthullen winstgevendheid LinkedIn

LinkedIn heeft de beursplannen voor de geplande beursgang ingeleverd bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hieruit blijkt onder meer dat het zakelijke profielennetwerk de eerste negen maanden van 2010 winstgevend was.

De netto winst voor de eerste negen maanden kwam uit op tien miljoen dollar. Het afgelopen jaar was de eerste keer dat het bedrijf winst schreef.

De inkomsten van de site komen hoofdzakelijk uit advertenties en betalende leden. Het bedrijf wist tussen 2007 en 2009 de omzet de omzet met factor drie te verhogen naar 120,1 miljoen dollar. LinkedIn ging in 2003 van start. Sinds het begin hebben 90 miljoen mensen hun gegevens achtergelaten op de zakelijke netwerksite.

Volgens de beursplannen komt 41 procent van de omzet in 2010 (65,9 miljoen dollar) uit vacaturediensten, 32 procent komt uit advertenties (51,4 miljoen dollar) en 27 procent komt uit betaalde abonnementen (44,1 miljoen dollar).

De beursplannen lieten achterwege hoeveel aandelen LinkedIn wil uitgeven. Evenmin werd de uitgifteprijs van de aandelen niet benoemd. De waardering van de site is dan ook niet 100 procent vast te stellen. Wel is duidelijk dat het bedrijf werkt aan een beursgang met een waarde van 175 miljoen dollar.

Verder blijkt dat LinkedIn verwacht dat de omzetgroei af gaat nemen. Met de geplande investeringen, zal LinkedIn in 2011 niet winstgevend zijn.

Het aantal van 90 miljoen leden is vele malen kleiner dan de half miljard Facebook-gebruikers.  Facebook is een van de internetbedrijven waar ook een beursgang van wordt verwacht. Evenals de populaire site Groupon. Demand Media maakte afgelopen week nog de gang naar de beurs.

In de beursplannen laat LinkedIn weten dat het aantal geregistreerde leden hoger is dan het aantal daadwerkelijke leden. Een groot deel van de pageviews worden gegenereerd door een klein deel van de leden. Als de netwerksite het niet voor elkaar krijgt om het aantal bezoeken omhoog te krijgen, zal het niet zo snel groeien als ze verwachten,. Dat zal de financiële resultaten drukken en de aandelenprijs negatief beïnvloeden.

Als concurrentie worden onder meer kleinere spelers genoemd als Xing in Duitsland en Viadeo in Frankrijk, die een soortgelijk product als LinkedIn bieden.

Bron foto: mccun934 (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond