Deel dit artikel
-

Resultaten STIR-onderzoek eind dit jaar

Er is enige vertraging opgetreden bij het online bereiksonderzoek dat de Stichting Internetreclame (STIR) laat uitvoeren. De resultaten worden nu in november of december verwacht, waar eerder nog gerekend werd op levering van de eerste gegevens in juni.

Begin vorig jaar werd de Stichting Internetreclame opgezet, met als doel het initiëren van een online bereiksonderzoek in Nederland. Hiermee zal er meer inzage komen in het gebruik van websites, waarmee er meer data beschikbaar komt voor het plannen van online reclamecampagens. Oprichters van STIR zijn AdLink, WebAds, Wanadoo, Tiscali, ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN.

STIR startte vervolgens met de selectie van een onderzoeksbureau. In februari van dit jaar werd uit een shortlist van vijf partijen gekozen voor Intomart/Gfk en NedStat. STIR verwachtte dat het onderzoek vervolgens in juni de eerste resultaten zou opleveren, zo meldde bestuurslid Rob Molenaar in maart dit jaar tegenover Emerce Magazine. 

“Er blijkt behoorlijk wat werk te verrichten,” zegt Molenaar. “We moeten op alle sites van de partijen die nu meedoen (de acht oprichter, JH) codes implementeren. Verder willen we de zaak eerst een maand testen en vervolgens zal het nog een maand duren voordat de eerste gegevens beschikbaar komen. We verwachten dat in november of december de eerste resultaten geleverd worden.”

Interesse van andere partijen buiten de acht oprichters om mee te doen aan het onderzoek “is groot”, aldus Molenaar, maar dit heeft nog niet geleid tot concrete aanmeldingen. Er worden momenteel bijeenkomsten opgezet waar aan potentiële deelnemers wordt uitgelegd hoe het bereiksonderzoek in zijn werk zal gaan.

Ondertussen heeft Nielsen//NetRatings, ook actief met online bereiksonderzoek, zich teruggetrokken van de Nederlandse markt. Is de druk nu groter, bijvoorbeeld bij adverteerders, om zo snel mogelijk met het STIR-onderzoek te komen? “Nee, daar merken we niets van,” zegt Molenaar. “We kunnen in een krankzinnig tempo proberen om zo snel mogelijk met resultaten te komen, maar het is beter om het doordacht te doen en dan iets later met resultaten te komen.”

Deel dit bericht

2 Reacties

MJ

Helaas verliest Nederland hiermee een redelijk volledige meting. Uit dit artikel maak ik op dat alle sites die geen tracking codes van de betrokken partijen integreren niet gemeten zullen worden, wat een incompleet beeld geeft. En er zullen zeker veel sites zijn die de codes niet zullen integreren. Daarnaast is er nu door de STIR een periode waar helemaal niets gemeten wordt (aangezien Nielsen Netratings tot en met Juni meet). Het lijkt wel alsof we terug inde tijd gaan 🙁 Erg jammer Gelukkig heb ik gezien dat Comscore ook in Nederland begonnen is met meten – wellicht dat die een gat kan vullen voor alle internet adverteerders die wel een volledig overzicht willen hebben

hans

Ik -werkzaam bij een groot mediabureau- geloof ook meer in het Comscore onderzoek. Het STIR onderzoek mist de kleine sites en door de vorm (panelonderzoek) de grote sites groter doen lijken dan ze zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond