Deel dit artikel
-

Internetonderzoeker ComScore ook actief in Nederland

Het Amerikaanse ComScore, actief met online bereiksonderzoek, is momenteel bezig met een 'soft-launch' in Nederland. Het wil een panel opzetten van 40 duizend internetters. Eind dit jaar verwacht het data te kunnen verkopen over het surfgedrag in Nederland. “We kunnen concurreren met STIR,” zegt Michael Read, de Europese vertegenwoordiger van ComScore.

ComScore is een van de grote partijen op de markt voor internetonderzoek, het verzorgt onder meer evaluaties van marketingcampagnes, maar is met name actief met bereiksonderzoek. ComScore bouwde een wereldwijd panel van 2 miljoen internetters op, hun surfgedrag wordt in kaart gebracht en op basis daarvan krijgen klanten als Nestlé, Microsoft en GlaxoSmithKline inzage in het internetgebruik in bepaalde landen. Zij gebruiken deze informatie onder meer voor het plannen van reclamecampagnes.

“Klanten die in Europa actief zijn vroegen ons geregeld naar gegevens over de Nederlandse markt,” zegt Michael Read. Om die reden besloot het bedrijf om het panel in Nederland, dat al gebruikt werd voor de wereldwijde onderzoeken, uit te breiden. “Eind dit jaar willen we 40 duizend mensen in ons panel hebben,” zegt Read. Deze mensen worden online geworven voor deelname aan het onderzoek en geven toestemming om hun surfgedrag (maar ook koopgedrag) te volgen. In ruil daarvoor krijgen ze een niet-geldelijke vergoeding, zoals bijvoorbeeld anti-virussoftware.

Gelijktijdig moet ComScore het aantal Nederlandse sites waar het data kan vergaren nog uitbreiden. “Momenteel zijn we al in staat om data over bepaalde gebieden te leveren,” zegt Read, “maar wanneer we dat uitgebreid hebben en ons panel ook gegroeid is, dan kunnen we over meerdere gebieden (unieke bezoekers, klikgedrag, tijdsduur van sitebezoek, type bezoekers, JH) realistische gegevens verstrekken.” Read zegt te verwachten dat de gegevens “eind dit jaar” beschikbaar komen voor verkoop aan klanten.

ComScore wordt actief op een markt die recent een belangrijke leverancier verloor, Nielsen//NetRatings besloot te stoppen met het doen van online bereiksonderzoek in Nederland. Het besluit lijkt mede ingegeven door het mislopen van de grote opdracht voor online bereiksonderzoek van Stichting Internetreclame (STIR). STIR wordt gesteund door acht partijen op de markt voor online reclame, waaronder ilse Media, AdLink, WebAds en Wanadoo. Zij gaven in februari Intomart/Gfk en Nedstat de opdracht dit online bereiksonderzoek uit te voeren.

Ondanks het vertrek van Nielsen//NetRatings zegt Read wel mogelijkheden te zien op de Nederlandse markt. “Het is binnen Europa een lucratieve markt, nog meer dan bijvoorbeeld Zweden.” Hij wijt de terugtrekking van Nielsen//NetRatings aan een combinatie van gebrek aan klanten, en gelijktijdig wel de kosten hebben voor een eigen vestiging. “Op de manier waarop wij het doen zal het weinig geld kosten. Pas wanneer we merken dat de vraag groeit, zullen we overwegen om in Nederland een vestiging te openen.”

Gisteren werd bekend dat STIR enige vertraging heeft opgelopen met het uitvoeren van het online bereiksonderzoek. Waar het er eerder vanuit ging dat het de eerste resultaten zou leveren in juni, gaat het nu in zijn planning uit van november of december. Daarmee komen bijna gelijktijdig gegevens beschikbaar, van zowel STIR als ComScore. De concurrentie met het onderzoek van STIR durft ComScore wel aan. Read: “We zullen in staat zijn hetzelfde materiaal te leveren. We kunnen met hen concurreren.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond