Deel dit artikel
-

Betalen per click bij Ilse

Portal en zoekmachine Ilse introduceert met onmiddelijke ingang een betalen per click-systeem voor haar adverteerders. De site is hiermee de eerste in Nederland. Marketing & Sales Directeur Harrie Linders: 'Voor de adverteerder wordt de markt een stuk duidelijker. Hij weet nu hoeveel bezoekers hij op z'n site krijgt.'

Ilse wil in de eerste plaats duidelijkheid scheppen voor de adverteerder, zegt Linders. 'We willen het vertrouwen aan de adverteerder geven dat hij ook krijgt waar hij voor betaalt.' Linders is niet bang dat de inkomsten voor de site achteruit lopen, aangezien de click through rates nog laag liggen. 'Deze vorm van adverteren zal niet direct meer opleveren, maar kwalitatief verbeteren we ons in ieder geval.'

Ook niet elke adverteerder zal behoefte hebben aan betalen per click, denkt Linders. 'Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven die alleen aan branding doen, en dus geen behoefte hebben aan doorklikkers.'

De zet van Ilse zal zeker gevolgen hebben voor de advertentie-industrie. Veel adverteerders dringen al langere tijd aan op een dergelijk systeem, dus andere partijen zullen niet achter kunnen blijven. Linders zegt binnenkort met meer advertentie-concepten op de markt te komen, maar kan nog niet zeggen hoe die er uit gaan zien.

Ilse, dat in de voorbereiding op een beursgang zit, is de laatste tijd zeer actief. Gisteren werd bekend dat het bedrijf een nieuwe financieel directeur heeft aangetrokken. Ook heeft Ilse plannen om access-provider te worden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Maurice Pothof

De ervaring uit andere landen leert ons dat dit geen ideale prijsmodellen zijn. De website-uitgever of exploitant kan vaak totaal geen invloed uitoefenen op de content van de reclame-uiting. M.a.w. De campagne zal moeilijk stuurbaar worden voor de website-uitgever. Was het eerst de taak van het online-mediabureau, ervoor te zorgen dat haar adverteerder haar doelgroep zo effectief mogelijk bereikt, nu moet de website-uitgever gaan kijken, hoe bereik ik desbetreffende doelgroep in mijn portfolio zodat het klikratio zo hoog mogelijk wordt.De klik, en daardoor mogelijke interactie die kan ontstaan met een potentiële klant, is een unieke eigenschap van het medium Internet, maar het mag op zich geen doel zijn. Tevens dien je hier onderscheid te maken tussen kwalitatieve kliks en impulsieve kliks. Bij kwalitatieve kliks komt vaak ook een stukje naamsbekendheid kijken, waarbij je de nieuwsgierigheid die is opgewekt vast probeert te houden. Impulsieve kliks daarentegen worden vaak gegenereerd door dingen die in de banner beloofd worden, maar achteraf niet waargemaakt worden.NetPlus is van mening dat bij een reclame-uiting op Internet ook een stukje branding ontstaat. Daar dient, net als in de traditionele mediawereld, ook in de online-mediawereld voor betaald te worden. NetPlus zal zich in de toekomst onderscheiden door het leveren van kwaliteit en zal daarom zeker niet meegaan in deze beweging.

Bart Pluis

Ilse is zeker niet de eerste site in Nederland die adverteerders afrekent per click. De site http://www.EuroClix.nl, met inmiddels meer dan 200.000 pageviews per dag, heeft deze manier van afrekenen al in september 1999 geintroduceerd. Adverteerders betalen bij EuroClix fl 1,- per banner click. Daar komt bij dat de adverteerder de banner zeer gericht kan plaatsen, op basis van het profiel van de individuele bezoekers, en dat een bezoeker slechts een keer kan klikken op de banner. Daarna krijgt de bezoeker deze eenvoudig niet meer te zien. Deze manier van banner plaatsen gaat nog een paar stapjes verder dan Ilse. Dus Ilse loopt zeker niet voorop, zoals het artikel suggereert. Dr.Ir. Bart PluisManaging Director EuroClix

Michel Burgerhof

Quo Vadis? Allereerst wil ik even melden dat ik het jammer vind dat een vooraanstaand internetuitgever zoals Ilse, als een van de eerste overstag gaat naar het pay-per-klik model om maar meer van de advertentiegulden binnen te krijgen. Ja, want daar heb je het hier over; steeds meer partijen bieden zich aan op de markt en de druk op marktaandeel wordt steeds groter (Merien, wanneer gaat Ilse nu naar de beurs?)Natuurlijk heeft de 'medaille des pay per click' een -positieve- keerzijde; de (beginnende of actiegerichte) adverteerders weten precies wat ze kunnen verwachten, net als met de bonnetjes in de krant. Maar dit terzijde. Veel beangstiger vind ik dat, in een nog niet geheel uitgekristalliseerde markt als die van de Nederlandse internet advertising, de door vele aanbieders geroemde kwaliteit achterblijft. Kwaliteit die je kunt bereiken door service, maar ook door resultaat. Dit laatste is met pay per click wel heel eenvoudig te realiseren; een adverteerder betaald immers per resultaat. Maar wacht es even… hebben we niet met meer partijen te maken? Wat dacht men van de consument? (dankzij wie de markt toch valt of staat) Wat vinden die van zulke ontwikkelingen? Wordt daar naar gevraagd? Leuk hoor, een maand lang 5 dezelfde banners, pas als je er op één geklikt hebt, verschijnt die niet meer en zie je een nieuwe of erger, je krijgt em nog steeds voor je kiezen. (helaas beheert nog niet iedereen de techniek om dit te voorkomen)En wat dacht je van de uitgevers? Ilse is wellicht een uitzondering, maar de meeste uitgevers weten amper hoe je geld moet verdienen aan Internet(-afdelingen) en zijn waarschijnlijk stijl achterover gevallen toen ze dit bericht over Ilse lazen. Nee, even zonder gekheid, de kracht van het Internet maakt juist dat met de voorhande technieken (zie {people vs. Doubleclick; http://www.emerce.nl/webwatch/ecommerce/20000131c.html }) je 1 op 1 de juiste mensen uit je doelgroep kunt bereiken en daar moet men dan ook maar naar streven (uiteraard zonder het aantasten van de privacy van individuen). Adverteerders moeten vervolgens de uiteenlopende mogelijkheden duidelijk gemaakt worden en de voor- en nadelen van de verschillende modellen en technieken, mits deze goed beheerst worden. Pas als dit helemaal op orde is, zal het Internet uiteindelijk -net als print, tv en kabelkrant- mogen toetreden tot de 'equipe traditionelle' en een volwassen (advertentie-) medium zijn verworden. (hoera!)Pay per click of pay per view, banner of commercial, het maakt dan niet meer uit; het houdt niet op. Iets heel anders; wat me nogal begint te storen, is dat het forum hier in de Emerce steeds vaker als 'de kast' (wie kent dat nog van de VPRO?) wordt ingezet door individuen die menen publiciteit te moeten halen op een site die alleen bezocht wordt door de concullega's die je toch wel weer op een van de feesten of partijen tegenkomt. What's the use?En besides, ik hoef niet te weten hoe goed je wel niet bent en hoeveel kwaliteit je hebt, dat beoordeel ik zelf wel. (meneer Pothof bijvoorbeeld; zorg eerst maar eens dat u NIET twee dezelfde banners naast elkaar toont) Ik geef toe, wie ben ik om hier over te klagen? Just shoot me… Lectori Salutem, Michel.

Benny Salaets

Een jammerlijke evolutie vind ik dit. Het getuigt van een zeer beperkt denken, een exclusieve aandacht voor respons. Zelden kan een campagne beperkt worden tot het puur genereren van respons of tot pure branding. Elke banner genereert in elk geval beide effecten, al of niet gewenst. Ilse sponsort met andere woorden de branding effecten (waarvan 90% zich voltrekt voor de click) voor adverteerders door af te rekenen op click-through. Waarvoor ongetwijfeld dank.

Tatara

Het valt niet mee om met PPC te werken. Je verdient als publisher niet al te riant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond