Deel dit artikel
-

Meetsysteem voor viral marketing gelanceerd

Onder de naam ViralTracker is een nieuw meetsysteem gelanceerd om inzage te krijgen in viral marketing campagnes. LaComunidad Interactive en Vivesta brengen 'ViralTracker' op de markt. Het systeem concurreert met onder meer 'Noah' van Reddion.

Met ViralTracker mikken de bedenkers zowel op de Nederlandse als de buitenlandse markt. LaComunidad Interactive is gespecialiseerd in interactieve marketingcommunicatie, Vivesta is een adviesbureau annex systeemintegrator.

Het doel van ViralTracker is het nagaan welk bereik een viral marketing campagne heeft. Hiervoor wordt een ‘tag’ toegevoegd aan de uiting, zoals een online video, een commercial, een game, movietrailers of een muziekbestand. Klanten (adverteerders, mediabureaus) krijgen vervolgens via ViralTracker.nl real time inzage in het effect van de campagne.

Sebastiaan Moesman van online mediabureau Reddion zegt dat de functies zoals die in ViralTracker zijn te zien al langere tijd elders worden toegepast. Zijn bureau biedt met ‘Noah’ adverteerders de mogelijkheid om een viral marketing campagne te volgen.

“In feite is het niet moeilijk om een viral marketing campagne in kaart te brengen. Je moet er alleen voor zorgen dat mensen een reden hebben om de site te bezoeken. Wanneer ze een mail met een filmpje forwarden vanuit hun e-mailprogramma is het moeilijk om het effect te kunnen meten.” Als lokkertje om de site te bezoeken is het onder meer mogelijk om een prijsvraag uit te schrijven, zegt Moesman.

Deel dit bericht

8 Reacties

Michiel

Maar als ik nou juist wil weten hoeveel die doorgestuurde filmpjes gebruikt worden. Ik vraag me juist af wat het nieuwe is aan het tracken van eigenlijk files via websites, daar zijn toch al diverse systemen voor, juist losse content is vernieuwend. Weet iemand hier meer over?

Sebastiaan Moesman

Als aanvulling op mijn reactie in het artikel hierboven het volgende: Igor (La comunidad) en ik zijn er beide van overtuigd dat op dit moment weinig tot geen aandacht besteed wordt aan het fatsoenlijk in kaart brengen van de resultaten van virale marketing. De basisgedachte is dan ook het overtuigen van adverteerders om vooraf goed na te denken of en hoe ook dergelijke marketinginspanningen transparant gemaakt kunnen worden, ofwel: hoe maak ik achteraf inzichtelijk welke uiting op welke website / forum / etc. voor de meeste exposure gezorgd heeft. Viraltracker is een naam die zowel voor een stuk techniek en rapportage staat als voor een stuk bewustwording bij een grote groep adverteerders die nog geen aandacht aan de effectmeting van deze marketingtak besteedt en is daarmee een prima initiatief. Dat het met bestaande technieken reeds wel goed mogelijk is om te meten welke uiting of film / trailer waar geplaatst is en vervolgens waar die verder "opduikt" is correct en een voorbeeld daarvan is ons measurementsysteem NOAH, maar mijns inziens zou met wat fantasie ook Doubleclick of Falck hier prima voor gebruikt kunnen worden. Effectmeting van virale marketing is dan wellicht bestaande techniek, het concept rond dergelijke initiatieven is wellicht nog belangrijker. Of en hoeveel "doorgestuurd" wordt en of bekeken is dus bekend bij de wat geavanceerdere virale campagnes; Het observeren AAN wie en DOOR wie deze virale estafettestokjes worden doorgegeven is een veel ingewikkelder proces en hiervoor is extra voorwerk nodig. Een klein voorbeeldje en dan stop ik: stel je hebt een leuk filmpje dat je goed "tagt" (dus meet) en op een strategische chat-site plaatst. Dat en hoe vaak dat ding wordt rondgestuurd kunnen we meten (zie het opstel hierboven) maar van wie naar wie? da's moeilijk. Oplossingen zitten in de concept-fase. Zo kun je bijvoorbeeld een prijs weggeven aan degene die een axe-commercial (eigen klanten eerst) het vaakst doorstuurt via de daarvoor bedoelde doorstuurmodule op de axe site. Hierdoor trek je het olievlekmechanisme naar je eigen website toe en kun je wie stuurt en aan wie gestuurd wordt gaan opslaan in een waardevolle database… Hecht je belang aan het identificeren van je bezoekers zul je hier dus een goed concept voor moeten bedenken. KORTOM: Het probleem zit tussen de oren en niet in de techniek. Voor meer informatie over dit onderwerp graag om-en om met La Comunidad en reddion bellen of e-mailen… 

Jaahp

Lees vooral ook de Wired van Augustus ('This Commercial Sucks) over de 18-34 jarige mannen die massaal de TV laten staan voor online activiteiten. Hun TV gebruik is met 26% afgenomen waardoor de traditionele reclame- en televisie industrie in grote verlegenheid raakt. En deze groep is de voorbode voor alle andere doelgroepen…  Tegelijkertijd behandelt het artikel ook de digitale meetdienst van Nielsen/Netrating (Amerika's grootste TV onderzoek bureau) dat exacte TV en online meetgegevens gaat produceren ('Activision') ter vervanging van de 20-jaar oude logboekjes. Nu blijkt dat de omroepen en advertentiebranche bang zijn voor deze cijfers omdat ze de werkelijkheid (namelijk veel lagere kijkcijfers) niet meer kunnen manipuleren omdat hun omzet daar rechtstreeks aan gekoppeld is.  Meten is weten, maar soms wil men het niet weten! Maar hulde voor alle initiatieven om internet kijkcijfers zo nauwkeurig mogelijk te registreren, viraal of niet.

Johan de Wit

@SebastiaanMits op de juiste manier uitgevoerd heeft viral marketing zeker potentie, maar het verleden heeft aangetoond dat het slagen van een campagne vooral afhankelijk is van inzicht en kennis van zaken. Axe/Reddion lijkt me wat dat betreft nou niet bepaald het beste voorbeeld… Ter verduidelijking: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=172637 http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/002155.html

Willem Luijk

Ik vraag mij af of er betaalbare systemen voor adverteerder de resultaten van alle campagnes meten. Er zijn hele mooie banner uitgifte systemen maar daar is altijd wat mee mis. Of ze ondersteunen geen GIF alternatieven voor flash-banners of ze ondersteunen geen Google Adwords want die werken weer met een eigen systeem. Of de media partner heeft een eigen systeem dat niet compatible is… Op die manier kom je nooit tot een totaalbeeld van wat wel en wat niet werkt, laat staan dat het tot een concrete conversie meting komt.

piet

@willem; die zijn er. Doubleclick, falk, bluestreak, noah om er een paar te noemen. Maar er zijn ook gratis systemen die steeds beter worden: phpads bijvoorbeeld.

ElMariachi

het meten van het effect van een campagne begint bij de adverteerder zelf:- welke response mogelijkheden kunnen worden gemeten? Website bezoek, klantenservice bellen, navraag bijd e account manager, toename in zoekopdrachten in Google?- welke afzonderlijke campagne middelen wil ik apart rapportage over hebben? Zit er een nieuwe methodiek in de campagne, zet ik een mediumtype in dat ik nog niet eerder heb gebruikt? Heb ik een joint promo partner die een revenue share moet krijgen?- hoe ga ik tussentijds bijsturen of gebruik ik viral bijvoorbeeld om de propositie te testen alvorens massamediaal te gaan adverteren? … dat Igor en Sebastiaan dit aankaarten is alleen maar goed…. en dat Reddion en Axe het ook weleens mis hebben… het gebeurt ons allemaal wel eens.

dg

Douwe Egberts start internationale viral marketing reclame maar Belgie is daar duidelijk niet klaar voor .Ga hier maar eens kijken wat het voor deze ene kandidaat in haar actie op Seniorennet teweegbrengt en geef haar Uw steun, als ware het enkel als protest. http://www.seniorennet.be/Pages/Levensdromen/detail.php?droom=75&methode=order&field=stemmen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond