Deel dit artikel
-

Olympische Spelen stimulans voor nieuwe technologie

De Olympische Spelen in Athene blijken een flinke stimulans te geven aan nieuwe technische ontwikkelingen. De BBC meldt ruim 6,1 miljoen kijkers voor interactieve televisie, KPN en NOS kunnen in ieder geval bogen op ruim 1 miljoen pageviews voor hun gezamenlijke Olympische internet portal en een Zwitsers bedrijf loopt binnen met beeldanalysesoftware voor sporters.

Niet minder dan 6,1 miljoen kijkers hebben tot op heden gebruik gemaakt van digitale televisie (video) van de BBC, een satellietprogramma waarbij snel tussen vier verschillende kanalen kan worden geschakeld. De rode knop op het afstandsapparaat wordt vaak gebruikt, zegt Andrew Thompson van BBC Sport. “Voordat we de interactieve televisie hadden, verdween honderden uren aan videomateriaal in een zwart gat. Nu we meerdere sportevenementen tegelijkertijd kunnen tonen, wordt daar gretig gebruik van gemaakt.” Eerder al boekte BBCi succes met Wimbledon, dat 4,1 miljoen kijkers trok.

De Olympische portal die NOS en KPN gezamenlijk hebben opgezet – kijkers kunnen hier kiezen uit een viertal videokanalen zonder commentaar – trok sinds 13 augustus ruim 1 miljoen pageviews. Definitieve cijfers verwacht de NOS vrijdag.

Het Zwitserse bedrijf Dartfish zag zijn omzet de laatste maanden flink stijgen. Het levert aan ruim 5000 topatleten prestatieanalyse software, een combinatie van twee producten die ook door omroepen worden gebruikt: SimulCam, dat onder meer beelden kan uitvergroten, en StroMotion, dat bewegingen van atleten kan bevriezen.

Trainers hebben weinig meer nodig dan een laptop en een camera om de beelden te analyseren en de prestaties te verbeteren. Trainers zien bijvoorbeeld onmiddellijk dat zwemmers bij het duiken een net iets verkeerde houding aannemen, waardoor zij kostbare tijd verliezen, zelfs al is het een paar honderdste van een seconde.

Fabrikanten van televisietoestellen melden wereldwijd goede verkopen van HDTV en plasmaschermen, maar het zijn vooral IT bedrijven die rechtstreeks aan de Spelen verdienen.

Zo verzorgt Xerox al het printwerk voor de media, scheidsrechters, officials, atleten, sponsoren en de Olympische organisatie, vaak binnen slechts vijf minuten na afloop van iedere wedstrijd.

Het Canadese bedrijf Infodev levert een bezoekerstelsysteem voor de twee gigantische eetzalen in het Olympisch dorp in Athene. Dagelijks worden daar aan atleten en trainers zo’n 7000 maaltijden geserveerd. De telling wordt gekoppeld aan een softwareprogramma waarmee het restaurant de bezoekersstroom kan volgen en evalueren. Infodev experimenteerde in het verleden met ultrasonische technieken, elektrische velden, microgolven, passieve en actieve optica en videobeelden.

De grootste ICT aannemer van het evenement is Atos Origin, dat 400 vaste werknemers heeft aangevuld met 3000 vrijwilligers. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het technisch zenuwcentrum van de spelen, het Technology Operations Centre, dat ruim 20 grote plasmaschermen omvat. De huidige Spelen zijn een technische vingeroefening. Het bedrijf zal ook de ICT voor de Spelen in Turijn (2006) en Beijing (2008) verzorgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond