Deel dit artikel
-

Free Record Shop brandt cd’s

Free Record Shop heeft in Almere een pilotstore geopend waar bezoekers muziek kunnen uitkiezen en op een cd laten branden. Het is de eerste stap voor de winkelketen om te komen tot distributie van muziek via internet, aldus Hans Breukhoven, president van Free Record Shop. De winkelketen claimt de eerste te zijn in Europa die aan 'cd on demand' doet. Volgend jaar worden de eerste van "enkele honderden" apparaten geplaatst.

Grote platenmaatschappijen reageren nog als 'dinosaurussen' als Free Record Shop de plannen ontvouwd om te komen tot distributie via internet, zei Breukhoven bij de presentatie van 'cd on demand' in de pilotstore in Almere. "Landelijke afdelingen zijn wel enthousiast, hetzelfde geldt voor kleinere platenmaatschappijen."

Partijen die wel direct wilden samenwerken zijn Multidisk, Red Bullet, Selekt CD en Galaxy Music. Tachtig procent van de 2500 titels die aangeboden worden behoort tot de back-catalogus, de muziek die een platenmaatschappij in voorraad heeft, maar niet altijd meer aanbiedt in de winkel – vaak omdat de winkel maar beperkt ruimte heeft voor cd's. Het wordt gezien als de kracht van 'cd on demand' dat het die titels weer beschikbaar maakt voor iedereen. Toch staat er ook recent materiaal in de database, verzekert Breukhoven.

'Cd on demand' werkt nu nog als een computer die een grote database aan mp3's en andere muziekfiles herbergt, waaruit iemand via een zoekmachine zijn keuze kan maken. Er is encryptie (codering) toegepast op de bestanden, om te voorkomen dat ze gebruikt kunnen worden na diefstal. Dat kan met name een risico worden in een latere fase van het project, waarin mensen de bestanden thuis kunnen downloaden van een server. De encryptie is ook nodig om het vertrouwen van de platenmaatschappijen te winnen, aldus softwareleverancier en derde partij in het 'cd on demand' project DJPower4U . Na het bestellen en halen in de winkel, wil Free Record Shop de mogelijkheid bieden om de cd online samen te stellen en vervolgens af te halen in de winkel. De laatste fase bestaat uit een volledige online 'cd on demand'.

In de winkel in Almere Centrum staan twee panelen waarmee bezoekers via een touch-screen een keuze kunnen maken uit de database. Als de keuze is gemaakt dient er eerst afgerekend te worden bij de kassa, vervolgens wordt de cd in tien minuten gebrand. De vraag is of mensen niet lange tijd in de database gaan zoeken alvorens hun cd samen te stellen en af te rekenen. De machines kosten "enige tienduizenden guldens per stuk", aldus directeur Henri de Mildt van Siemens Nixdorf , dat de apparaten heeft ontwikkeld. Breukhoven doet er laconiek over. "We gaan mensen niet wegsturen." Over de vraag hoeveel er omgezet dient te worden voordat het project rendabel wordt, wenst commercieel directeur Eric Benjamin van Free Record Shop geen uitlatingen te doen. Goedkoper dan een reguliere cd wordt het gebrande exemplaar in elk geval wel, het opnemen van een nummer gaat tussen de 2 gulden en 2 gulden 50 kosten.

Distributie via internet zal niet de hoofdmoot gaan vormen van de toekomstige Free Record Shop, aldus Breukhoven. "Internetverkopen bedragen nu ongeveer 1 procent. Dat zal de komende drie tot vijf jaar groeien tot 15 procent." Online bereikt de winkelketen een geheel andere doelgroep, aldus Breukhoven. "In de winkel is 70 procent van de bezoekers jonger dan 35 jaar, online is 90 procent ouder dan 35 jaar. Zij geven aan dat ze of weinig tijd hebben om naar de winkel te gaan, of dat ze in de winkel niet meer kunnen vinden wat ze zoeken."

Volgend jaar zal Free Record Shop de eerste van enkele honderden 'cd on demand' systemen distribueren. Concurrentie van 'gratis' muziek via internet verwacht Breukhoven wel, maar hij wijst erop dat dergelijke verspreiding illegaal is. "Ik moet vaak lachen om de recente discussie over het kopiëren van muziek. Het kopiëren van muziek gebeurt al jaren, 30 tot 40 procent van de muziek wordt altijd gekopieerd. Dat vind ik niet erg, als mensen maar met muziek bezig zijn. Wij zien een negatief effect daarvan nog niet terug in onze omzet, die is juist gestegen." Free Record Shop wil op termijn de online distributie graag opzetten, zegt Breukhoven. "Het hangt af van de grote platenmaatschappijen. Als ze van deze vorm van 'cd on demand' horen zullen ze morgen wel aan de telefoon hangen."

Deel dit bericht

13 Reacties

Erik Rijpstra

Raar hoor, eerst een hele hetze tegen Napster en dan opeens zelf zo'n soort service opzetten. Grappig dat Free Record heeft gekozen voor een soort cd-pinautomaat, want dan worden hun winkels op termijn overbodig en kunnen eindelijk alle prijzen van cd's drastisch omlaag!

Ron Arends

FRS claimt de eerste te zijn in Europa die CD's on demand brandt? Volgens mij biedt Wehkamp al jaren iets dergelijks aan!Meer overeenkomsten? Het FRS systeem, dat gisteravond uitgebreid door Tatjana gepresenteerd werd tijdens de diverse journaal-uitzendingen, blijkt, net als de Wehkamp-collectie, louter "bijnummers" te bevatten.Wellicht is het dus een goed idee voor Hans B. om ook lege CD-recordables te verkopen: verdient hij toch nog wat als zijn publiek de top 40 van het internet downloadt en als MP3 op CD zet. Tenslotte verkoopt Videoland ook onbespeelde videobanden 🙂

K. Groenenboom

Ik vroeg mij al af wanneer dit nou eindelijk eens aan de markt aangeboden zou worden! Je hebt op dit moment geen andere keuze, dan CD's te kopen waarvan de inhoud door de maatschappij bepaald is. Van een CD met 20 plaatjes heb je maar al te vaak dat de helft je niet aanspreekt, dus dan maar liever (illegaal) MP3 downloaden of (illegaal) kopiëren van een kennis. Als iedereen nu zo hard roept dat illegaal kopieren niet meer zou kunnen mogen, bied de mensen dan ook de mogelijkheid op andere wijze aan muziek te komen die men leuk vindt! En FRS heeft dat begrepen. En graag via Internet samenstellen, bestellen en afrekenen, dan is het helemaal ok.

bebopper

lekker boeiend…keuze uit een partij B-muziek die eigenlijk niemand meer wil hebben…

David

Uhh …maar als ik nou Napster, een MP3 to Wav converter en een burnertje heb, waarom moet ik dan via internet bestellen en afrekenen bij FRS? Mogen we dan ook Bowie bij je burnen of ben je nog steeds een beetje boos op hem, Hans?

K. Groenenboom

Inderdaad, daar zit hem de kneep: geen oude halfbakken nummers, maar populaire en nieuwe. Dat is ook de reden (mag ik aannemen) dat FRS graag afspraken wil met de grote maatschappijen. En als deze grote maatschappijen nou eens hun ogen zouden open doen, zouden ze zich realiseren dat dit de toekomst heeft en dat ze er nog een cent aan zouden verdienen ook.

martin van der sluis

Eindelijk maatwerk van 's lands grootste platenboer. Althans, iets in die richting. Want ik weet nu al dat de eerste tien nummers die ik aangeef niet in voorraad zijn, ondanks het feit dat het jaren 70 rock betreft (niet echt en voque momenteel) Dus blijf ik voorlopig nog maar gewoon bandjes samenstellen (weliswaar op mini-disc maar niet wezenlijk anders als voorheen) zoals ik al 25 jaar doe (laggard).Overigens is de MP-3 opkomst natuurlijk een gigantische bedreiging voor de traditionele, uiterst conservatieve muziekindustrie. Jarenlang kunnen genieten van veel te hoge prijzen en nu dit. De strijd tegen de illegale MP-3's is uiteraard een verloren zaak en dus moeten er nieuwe strategieen worden ontwikkeld. Internet biedt prachtige mogelijkheden, ook voor de dinosaurusjes.Abonnementen op muziek, downloaden voor een bepaalde tijd of een content pakket: als je een nummer legaal van het net haalt, krijg je de mogelijkheid een videoclip of een deel van een concert te bekijken. Als de deal redelijk is zal de afnemer altijd bereid blijven voor de bekende namen te kiezen. Dus Sony en FRS: bouwen aan dat virtuele merk.

Michael

Zo was ik gister in de Free Record om te kijken of ik ook deel uit kon maken van de nieuwe hype. Opgewekt liep ik richting de twee zuilen waar, tot mijn verbazing, alleen maar 2 mensen het aanbod aan het checken waren. Mijn verbazing nam al snel af toen ik ook door het aanbod scrollde. Ik was erop voorbereid dat er niet veel soeps tussen zou zitten, maar deze nummers staan ook op verzamel cd's die momenteel voor 5 gulden bij de V&D te koop zijn!Dit resulteerde in het feit dat ik toch weer met 3 singles de deur uit ging van 15 gulden het stuk! Beetje jammer. Daarnaast ben ik ook meer voor het zelf cd branden met MP3'tjes. Momenteel heb ik voornaamlijk remixen van nummers op MP3 die ik niet op cd kan krijgen. Dat zou dus een gat in de markt kunnen zijn! Zelf verzamel cd's branden met recente nummers is opzich wel een goed idee want de nieuwe TMF HitZone is inderdaad niet erg interessant! Zelf cd's samenstellen zal geheid de aankoop van verzamelcd's verhogen! Denk maar eens aan die illegale Top-40 cd's die je vroeger bij de plaatselijke patatboer kon kopen voor 15 piek! Dat waren nog eens cd's! Hopelijk zal de Free Record snel inspelen op deze gaten. De nieuwe winkel vind ik overigens onoverzichtelijk en nog rommeliger dan de ouderwedse Free Record filialen! Door alles in plastic doosjes te stoppen kun je ook veel minder voorraad kwijt en dus ook minder aanbieden! Wederom beetje jammer. Gelukkig zit V&D naast Free Record in Almere! 🙂

Jonathan Marks

Nice try…but no cigar. When I went in, the machines were also not at all busy. But if they did get busy, because of a really hot selection, there is no way the personnel in the store could cope with the demand. The trick on a Saturday is to get the customers in and get them out again fast. No standing around with people wanting to preview tracks. People blocking checkouts with silly questions is not the way to go.

Johan Meulekamp

De eerste stap die het technisch en commercieel mogelijk maakt om audio CD's zelf samen te kunnen stellen is gezet. Helaas moet je daarvoor nog naar de 'Bricks and Mortar' Shop die met rekeningrijden, files en parkeertarieven steeds onaantrekkelijker wordt om te bezoeken. De volgende stap is downloaden via Internet, zoals vandaag (10 oktober) is aangekondigd door BMG Entertainment (onderdeel van Bertelsmann). Voorlopig alleen in de USA zijn nu downloads mogelijk van de labels Whitney Houston, Santana, Sarah McLachan en vele anderen. Singles zullen tussen de US$ 2 en 3,50 gaan kosten. CD's tussen de US$ 10 en 15. Wachten wij op US bedrijven die dit in Europa gaan aanbieden of nemen wij een voortrekkersrol? Het initiatief van FRS is welliswaar niet volmaakt maar een goed begin, zeker om zowel de technologie alsmede de markt te testen. Het wachten is op de volgende stap, waarbij je ook hier de deur niet meer uithoeft en 24 uur per dag, 7 dagen per week je favourite muziek (legaal) kunt downloaden.

Jeroen Hogaarts

Bij deze mijn reactie : wel dit is weer zo'n slimme zet van meneer van Breukhoven . Uiteraard is dit weer een vernieuwend product die als een extra toegevoegde waarde mag gaan worden gezien. Een ding wil ik toch nog wel even kwijt dat voor wat betreft de beveiliging van de cd's. we weten allemaal dat wanneer er een beveiliging is die altijd te kraken is , en altijd is altijd , helaas niet leuk maar dat is tegenwoordig wel de realiteit. Verder vind ik het wel prijzenswaardig dat men dit probeert in de huidige markt dus wat dat betreft wees de concurntie voor voordat ze je gaan naapen.Voor zo ver deze reactie , met vriendelijke groeten , Jeroen Hogaarts

Mokka

Laat ik vooral de *platen zijn beter dan cd's* discussie niet oprakelen maar, cd's zijn beter dan mp3's lijkt me wel op zijn plaats. Waarom zou ik geld betalen voor een verminkt geluidsbestand? Of ben ik nou hopeloos ouderwetsch?

f0rce

Cd's zijn helemaal niet beter dan MP3's. als er iets goed geluid geeft is het mp3 dat mooier geluid kan geven als een cd (speler) kan… dus wat je niet weer moet je ook niet online op een discussie-bord zetten schat ! En de FRS moet stoppen met die onzin… allemaal ouwe k*t cd's die niemand wil heeft inderdaad geen zin… en ze storen mijn cd handel dus snel kappen met je gare cd's 🙂 greetz, f0rce

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond