Deel dit artikel
-

Samenwerking Schoolbank en Intomart Gfk

Schoolbank.nl en Intomart Gfk gaan samenwerken. Doel van deze samenwerking is om een duidelijker beeld te krijgen van het ledenbestand van Schoolbank.nl om op die manier adverteerders en mediabureaus beter te kunnen bedienen.

Schoolbank.nl biedt adverteerders op dit moment al de mogelijkheid om de geregistreerden te selecteren op basis van leeftijd, geslacht en postcode. Samen met Intomart Gfk gaat de site een uitgebreider profiel van haar leden opstellen om zo de kwaliteit van het bereik te verhogen.

Daarnaast kunnen adverteerders straks gericht communiceren met de voor hen interessante doelgroepen. Zodra leden inloggen op Schoolbank.nl zien ze banners en/of aanbiedingen op de site, die op hen zijn toegespitst. Daarmee hebben de plannen van Schoolbank veel weg van gedragstargeting (reclame die aangepast wordt aan het gedrag van websitebezoekers, redactie).

Maar Phileas Fox van Schoolbank.nl wijst erop dat dat alleen gebeurt met door de leden vrijwillig op te geven interesses. “Derhalve is het wel een vorm van targeting maar niet verkregen uit het meten van het surfgedrag (dat laatste lijkt wel op gedragsmarketing),” aldus Fox.

Middels een speciale oproep zal Schoolbank.nl een representatieve steekproef onder 32.000 leden houden en hen verzoeken een aantal vragen te beantwoorden. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn leesgedrag (dagbladen, tijdschriften), het kijk- en luistergedrag, internetgebruik, de vrije tijdsbesteding, interesse en bezit van (duurzame) gebruiksgoederen en/of diensten, vakantiegedrag en achtergrondgegevens (geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, gezinsgrootte, samenstelling huishouden, enz). Deelname aan het onderzoek vindt volgens Schoolbank op vrijwillige basis plaats en de persoonsgegevens zullen volgens de onderneming niet aan derden worden verstrekt.

Schoolbank lijkt er bewust voor te kiezen om steeds commercieler te worden. Onlangs maakte Schoolbank (waarachter het Amsterdamse bedrijf Rosetta schuilgaat) bekend dat het in vakanties zou gaan en werd Spullenbank.nl (een soort markplaats) door Schoolbank geintroduceerd.


Update maandag 13-09 om 12.00 uur:
Reactie bijgeplaatst van Phileas Fox, verantwoordelijk voor het advertentiebeleid op Schoolbank.nl.

Deel dit bericht

1 Reacties

Bas van de Haterd

Op zich is het natuurlijk toe te juichen dat ook een partij als Schoolbank nu serieuzer omgaat met onderzoek naar hun leden. Op zich zou je het zelfs vreemd kunnen noemen dat ze het niet eerder gedaan hebben.  Toch zie ik er nog wel een paar haken en ogen aan en ben ik ook zeer benieuwd naar de keuze voor intromart GFK en niet voor bijvoorbeeld Motivaction (zoals Mail Media enige tijd geleden).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond