Deel dit artikel
-

Philips: tien procent marketingbudget voor online

Philips heeft maandag met veel tamtam en voor het oog van de verzamelde wereldpers de bijna tien jaar oude slogan 'let's make things better' ingeruild voor het kernachtigere 'sense and simplicity'. Philips wil technologie terug brengen tot de essentie. Om invulling te geven aan die boodschap gaat Philips in de laatste drie maanden van dit jaar zo'n 80 miljoen euro uitgeven aan marketing. Tien procent van het mediabudget is bestemd voor online.

Simplicity is the new cool,” zo hield Philips-bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee zijn gehoor maandagmiddag voor in een loods in het Amsterdamse westelijke havengebied. “Het gaat erom dat de consument niet langer na hoeft te denken hoe een bepaalde technologie werkt, maar wel over wat die technologie voor je kan doen. Eenvoud is even belangrijk voor de dokter die onze medische apparaten gebruikt als voor de consument die een van onze dvd-spelers bedient. En dat is wat we duidelijk proberen te maken met sense and simplicity. Dat sense slaat trouwens vooral op het feit dat de gebruiker makkelijk moet kunnen doorgronden met wat voor technologie hij te maken heeft.”

Door te hameren op eenvoud en gebruiksgemak hoopt Philips dat de Philips-eindgebruiker binnen vier jaar een totaal andere perceptie heeft van Philips. Volgens Kleisterlee heeft iedereen die er ook maar iets toe doet in het technologiewereldje het wel over 'simplicity', maar is Philips het eerste bedrijf dat dat door middel van een grootschalige marketingcampagne rondom 'sense and simplicity' het thema probeert om te zetten in klinkende munt.

Kleisterlee werd tijdens zijn presentatie bijgestaan door Chief Marketing Officer Andrea Ragnetti, die grotendeels verantwoordelijk is voor het invullen van de nieuwe marketingstrategie van Philips. Ragnetti zei dat de slogan let's make things better zijn werk had gedaan en benadrukte dat het revitaliseren van een van 's werelds 100 grootste merken (te weten Philips, redactie) geen eenvoudige opgave is. Maar daarvoor krijgt hij dan ook hulp van buitenaf. Van DDB dat als reclamebureau betrokken is bij de campagne en van mediabureau Carat.

Zij zullen ervoor zorgen dat duidelijk wordt waarvoor het 'nieuwe' Philips precies staat. 90 procent van het totale marketingbudget rondom 'sense and simplicity' is bestemd voor print en tv. “10 procent is bestemd voor online maar dat percentage is groeiende,” haastte Ragnetti zich erbij te zeggen.

Verder zei Ragnetti dat behalve het merk ook de site van Philips flink onder handen is genomen. Kleisterlee: “Het duurde simpelweg te lang om van het ene Philips-onderdeel naar het andere te navigeren. Daarom hebben wij gekozen voor een veel centralistischer aanpak waarbij niet meer allerlei subdomeinen nodig zijn om de boel bij elkaar te houden.”  

Deel dit bericht

9 Reacties

Harry

Welk bureau heeft de site gemaakt?

Bas

Hopla, 8 miljoen erbij in Q4, ik zie bij partijen als Webads en Adlink de champagne al koud staan! Toch nog een beetje let´s make things better dus. Ik ga snel ff een domeintje claimen over huishoudelijke apparaten, ben ik gelijk winstgevend 🙂

Roderick

Het is grappig om te zien met welke voortvarendheid allerhande mensen en organisaties sinds gisteren met domeinnamen aan het spelen zijn (en vastleggen) op het gebied van sense and simplicity. Dat zal weer leuke parodieen, spoofs etc opleveren!

Boyd

Eerlijk is eerlijk, de slogan en het bijbehorende verhaal zijn stukken beter. Maar zou hun Brand Identity bureau ook klanten hebben in Scandinavie? Zie slogan en verhaal van TeliaSonera: "Simplicity makes everything possible"…

Michael

Wat een geweldige nieuwe Philips website! Looks like a new Philips. Ook de verschillende elementen van de reclame campagne sluiten goed aan: TV, print and online. Prachtige job done!

Marcel

Het valt mij op dat erg veel websites van Philips nu gebruik maken van dezelfde layout. Voorheen was dat vooral het geval voor de zakelijke websites van Philips, maar nu dus ook voor de Consumenten websites (www.consumer.philips.com). Het geheel is veel logischer nu en vooral als je vanaf je een landen domein gebruikt (www.philips.nl of http://www.philips.de) is de link naar lokale content makkelijker te leggen. HARTSTIKKE GOED !!! Gaat zo voort ! 

ank rosbeek

Ik ben helemaal niet blij met phillips, deze haakt af bij het leveren van de juiste afstaandbediening van mijn dure tv, die nog geen 5 jaar oud is en die ik nu niet meer op de juiste manier kan bedienen. Ik vind dit een zeer slechte zaak. Ben er van overtuicht dat dat deze zeker nog tien jaar na geleverd had moeten worden bij gebreken. Ik praat wel over een tv van 8000,- gulden in 2001.

joost

@ank: wat is de relevantie van jouw afstandsbediening in deze? Ga lekker zeuren bij je electronicazaak. Of je buurvrouw…

jac

Woensdag 30 mei 2006Gisteren heb ik enige tijdop de site van philips gezocht naar philips TV {4:3} beeldscherm 63-72 cm keurig werden 11produkten geselteerd ookheb ik een lijst met 20 detaillisten uit geprintVan de 11produkten zijn er slechts maar drie leverbaar volgens de detailisten !! en van de 20 detaillisten waren zes zaken die geen TV verkochten maar computershops zijn zoals DixonsJammer dat de site [ al lang ] niet up to date is !!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond