Deel dit artikel
-

De Mol: definitieve plannen voor eigen tv-zender

John de Mol wil via zijn investeringsvehikel Talpa een eigen televisiezender beginnen. Daartoe werkt hij samen met MTV Networks. De Mol gaat zendtijd vullen in de avonduren op de zender waar Nickelodeon overdag zit. Het is de eerste stap richting een volwaardige tv-zender. De plannen van De Mol houden verband met de opkomende digitalisering van televisie.

Dat John de Mol plannen had voor een tv zender lekte trouwens al eerder uit, maar nu zijn die plannen dus officieel. Het moet een familiezender worden maar een naam voor de nieuwe zender is er nog niet. Evenmin is duidelijk waar De Mol van plan is om zijn content vandaan te halen. Wel lijkt hij de degens te willen gaan kruisen met zenders als RTL 4 en SBS6. Ook dat zijn zenders die zich traditioneel op gezinnen richten. Verder is het toch wel opmerkelijk te noemen dat De Mol wil gaan opereren in een toch al overvolle televisiemarkt.

Talpa wil op zijn vroegst per augustus 2005 de Nickelodeon-zendtijd dagelijks vanaf zes uur 's avonds invullen met een programmering gericht op een brede doelgroep, waarmee een natuurlijke aansluiting op het familiaire karakter van de Nickelodeon programmering bereikt wordt.

Details kunnen in dit stadium nog niet worden gegeven, maar de nieuwe zender  wil naast op families gericht entertainment ook sport uitzenden. In dat  verband is Talpa geïnteresseerd in de uitzendrechten van de Nederlandse Eredivisie. Deze rechten komen met ingang van het seizoen 2005-2006 vrij. MTV en Talpa zullen samen zo snel mogelijk gesprekken met kabelbedrijven en programmaraden aangaan om de benodigde toestemming voor doorgifte van de  aangepaste programmaformule te verkrijgen, aldus Talpa.

“De naderende overgang van analoge naar digitale televisie zal, in de overtuiging van Talpa, ook in Nederland binnen afzienbare tijd leiden tot een herschikking van het TV-landschap. Talpa wil daar een rol in spelen, waarmee het starten van een eigen televisiekanaal moet worden gezien als een eerste stap in die richting. Volgens de Talpa-visie vormt free-to-air broadcasting, met de bijpassende brede programmering, een interessant vertrekpunt op weg naar digitalisering en het daarmee samenhangende einde van de schaarste in de ether dan wel de krapte op de kabel,” zo stelt het investeringsvehikel van John de Mol in een verklaring.

Talpa vindt het nog te vroeg om details over de programmering van het nieuwe station bekend te maken, maar de zender wil duidelijk streven naar een substantieel marktaandeel en een breed samengesteld publiek. “Ik realiseer me heel goed dat het druk is op de Nederlandse televisiemarkt en dat zo’n substantieel marktaandeel behalen makkelijker gezegd is dan bereikt. Toch denk ik dat met een goed product, een dosis geduld en een  beetje lef een positie bij de best bekeken zenders binnen een aantal jaren een haalbare kaart is,” zegt John de Mol. 

MTV Networks en Talpa zullen de komende maanden ook gebruiken om andere vormen van samenwerking te onderzoeken. Zo zal worden gekeken naar gezamelijke activiteiten op het gebied van jongerenformats,
reclameverkoopactiviteiten en andere media.

Update: In Het Financieele Dagblad van 16 september 2004 vertelt John de Mol meer over zijn plannen.

Deel dit bericht

3 Reacties

jelle

ik ben het er helemaal niet mee eens. Ik woon op het platteland en heb een digitale schotelantenne en moet straks extra betalen om het voetbal op nickelodeon te ontvangen. Ik ga echt geen cent betalen aan die John de Mol. Laat het voetbal toch gewoon bij de NOS. Die hebben jarenlange ervaring met het uitzenden van het voetbal en bovendien zenden die niet steeds reclame uit!

Jos

Ach, Jelle. Draai het anders om. Laat voetbal en NIckelodeon voor wat het is en verrijk je horizon. Ga een boek lezen, begin een weblog of doe iets anders.

Edgar Neo

Jelle volgens mij heb je het niet helemaal begrepen. De eerste rechten voor de uitzending gaan gewoon via het open net (dus ook die je met de schotel kunt ontvangen). Een frisse wind in TV land kan zelfs denk ik het voetbal voor mij aantrekkelijk maken. Bij de NOS ben ik tot nu toe alleen maar in slaap gevallen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond