Deel dit artikel
-

Bedrijfsleider.nl brengt internetproducties in kaart

Bedrijfsleider.nl is een site die alle internetproducties in ons land in kaart brengt. Van nieuwe producties wordt bijgehouden wie de opdrachtgevers zijn, welke bedrijven verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en welke content management systemen worden gebruikt. Van de betrokken partijen kan vervolgens weer bekeken worden welke relaties zij hebben met andere bedrijven of projecten. Zodoende geeft Bedrijfsleider.nl inzicht in de verhoudingen in de markt. Achter dit nieuwe project zit het Hilversumse Interaction with a Bite.

Volgens Anders Floor, directeur van Interaction with a Bite, werd het de hoogste voor een overzicht. “In een tijd waarin elke branche meerdere vakbladen kent die inzicht brengen in de ontwikkelingen en actualiteiten, is er op internetgebied een gapende leegte”, aldus Floor.

“Het overzicht ontbreekt vrijwel geheel. Op de diverse startpagina’s staan ruim 3700 webdesignbedrijven opgesomd, maar wie wat doet is onbekend. Bedrijven kennen hun grootste concurrenten nauwelijks, laat staan dat ze weten wat er links en rechts wordt ontwikkeld.”

Met bijna een miljoen ondernemingen in Nederland worden er op internet jaarlijks honderdduizenden projecten gelanceerd of vernieuwd. Omdat het praktisch onmogelijk is om die allemaal bij te houden, richt Bedrijfsleider.nl zich op toonaangevende producties, producties van de grotere opdrachtgevers op en producties met een hoge nieuwswaarde.

Over de term “producties” zegt Floor: “Bij Bedrijfsleider.nl spreken we niet van ’sites’, omdat het concept ’website’ snel aan betekenis verliest. Sites zijn steeds meer geïntegreerd met back-office systemen, mobile services en cross media advertising. Wie zich enkel richt op websites loopt achter de feiten aan, en Bedrijfsleider.nl laat daarom nadrukkelijk ruimte voor bredere toepassingen,” aldus de directeur van Interaction with a Bite.

Interaction with a Bite is onlangs opgericht in Hilversum en richt zich op webdevelopment en online marketing.

Deel dit bericht

9 Reacties

Richard Boogert

Bedrijfsleider??? Wat een vreemde naam voor zo'n site. Lijkt op een "projectje" van iemand die nog een domeinnaam over had. 

Chris de Waard

Maar wel een leuk idee als het goed wordt uitgevoerd en ingevuld. Soort Ork_ut voor bedrijven 🙂

Marc Deinum

Een mooi initiatief.Het lijkt me alleen erg veel tijd te kosten om dit allemaal goed bij te houden. Als (net gestarte) onderneming moet er natuurlijk ook nog geld worden verdiend om de zaak draaiende te houden. Dus ik vraag me af hoe lang dit een (gratis) dienst blijft.

Bas van den Beld

Het idee spreekt me zeer aan. Een echt duidelijk overzicht ontbreekt. Het is inderdaad te hopen dat het up-to-date wordt/blijft. Daar schuilt een gevaar in.

Flipsen

Dit gaat natuurlijk nooit lang duren zo.

Anders Floor

Een half jaar. Op de kop af. Toen hebben we besloten dat de naam Bedrijfsleider.nl de lading niet langer dekte, mede na gemengde reacties van de doelgroep op de naam. Vanaf nu zal de site dan ook door het leven gaan onder de nieuwe naam: eBase (www.ebase.nl) Wat betreft het up-to-date houden, dit is organisatorisch geen probleem, praktisch wel. Slechts een fractie van de internetbureaus houdt hun eigen website – een van onze belangrijkste bronnen – up-to-date, dus is het niet altijd even makkelijk om er bovenop te zitten. Om de site toch goed bij te houden zouden we de drempel kunnen verlagen om zodoende meer projecten te kunnen vermelden, zij het dat die minder toonaangevend of interessant zijn. Dat is echter een precedent dat we niet willen scheppen, vandaar dat we eerder aan onze naamsbekendheid blijven werken. Onder meer door de publicatie van de Bureauwijzer 2005, een overzicht van de 25 grootste internetbureaus van Nederland.

Bas Brand

Leuk initiatief, staat ondertussen bij mijn fav's.Frequentie/volume mag wat hoger wat mij betreft…er gebeurt immers veel in digitaal Nederland.

Ferdinand

Zoals hierboven al gezegd is, een zeldzaam kansloos project. En het probleem zat 'm niet in de naam, maar in het concept. Het bijhouden van deze arbeidsintensieve postzegelverzameling was inderdaad een zwak punt, veel werk, gegarandeerd incompleet en dus altijd foutief resultaat, en voor wie en waarom eigenlijk? Het kinderlijkste was echter het uitgangspunt dat men het onderscheidend vermogen van de zelfbenoemde deskundige oprichter (een stitebouwend studentje?) zou accepteren over welke campage 'toonaangevend' en 'interessant' zou zijn. Niemand neemt de mening van de zoveelste typegrage sitebouwer serieus. Het getuigt van zelfoverschatting om dat zonder enige aantoonbare prestaties in het verleden te verwachten.

Anders Floor

Ferdinand, dergelijk onderscheidend vermogen is niks meer of minder dan hetgeen waar redacties en productontwikkelaars zich al honderden jaren mee bezig houden: het inschatten wat voor de doelgroep interessant is. Zonder dergelijke "zelfoverschatting" zou het akelig leeg zijn in de winkels en oorverdovend stil op radio en TV. Het risico van falen zit 'm niet in de mate waarin men dat inschattingsvermogen serieus neemt, maar in hoeverre het overeenstemt met de daadwerkelijke behoefte van de doelgroep. Vooralsnog ontvangen we van onze doelgroep louter positieve reacties en groeit de site maandelijks met 50%, dus op dat punt maken we ons nog niet echt zorgen. Neemt niet weg dat we kritiek zeer op prijs stellen en ter harte nemen, daarom dank voor je kritische noten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond