Deel dit artikel
-

De Mol verwerft rechten uitwedstrijden Oranje

Talpa – het investeringsbedrijf van John de Mol – heeft de rechten verworven op alle zes uitwedstrijden die het Nederlands voetbalelftal zal spelen in de kwalificatieronde naar het Wereldkampioenschap 2006 in Duitsland. Het gaat daarbij om de exclusieve uitzendrechten voor zowel radio als televisie en om de internetrechten. Daarnaast omvat de overeenkomst de rechten op alle onderlinge wedstrijden tussen de andere leden van de poule waarin Oranje is ingedeeld.

De eerste in deze reeks wedstrijden van het Nederlands elftal, het duel in en tegen Macedonië, wordt al op zaterdag 9 oktober aanstaande gespeeld en door Nickelodeon op televisie uitgezonden vanaf 20 uur. Radio 10 Gold brengt het radioverslag. Wereldvoetbalorganisatie FIFA heeft Nederland met zes andere landen ingedeeld in Groep 1 van het kwalificatietoernooi voor het WK Voetbal, waarvan de eindronde in de zomer van 2006 in Duitsland wordt gespeeld. Naast Macedonië zijn de deelnemers in de poule Andorra, Roemenië, Finland, Armenië en Tsjechië. Van de zes uitwedstrijden worden er twee nog in 2004 gespeeld en vier in 2005.

De laatste, de wedstrijd tegen Tsjechië, is op zaterdag 8 oktober 2005. John de Mol heeft een eenvoudige verklaring voor zijn tevredenheid met de deal. De Mol: “Er zijn nog maar ruim twee weken te gaan tot de eerste uitwedstrijd. Het zag er naar uit dat geen van de traditionele gegadigden de uitzendrechten zou verwerven, waardoor de kans groot werd dat het Nederlandse publiek Oranje op 9 oktober niet te zien zou krijgen. Dat heeft ons gestimuleerd om in actie te komen. Bovendien vind ik dit een uitstekende manier om te laten zien hoe serieus wij zijn met het opzetten van een nieuw station dat de avondzendtijd van Nickelodeon gaat vullen. Van de zes wedstrijden worden de laatste twee na 1 augustus volgend jaar gespeeld. Dan verwachten wij met de nieuwe zender in de lucht te zijn. Een mooiere aanloop daar naar toe lijkt mij niet denkbaar.”

De TV-uitzendingen van de uitwedstrijden van Oranje op Nickelodeon vormen het eerste samenwerkingsproject tussen Talpa en MTV Networks. Zo neemt MTV  Networks namens Talpa de verkoop van alle reclamezendtijd rond deze  wedstrijden voor haar rekening.  Voor de radio-uitzendingen heeft Talpa Radio haar eigen kanalen. Alle wedstrijden worden op woensdag- en zaterdagavonden gespeeld. Mochten er -aan het eind van het kwalificatietoernooi voor Nederland beslissingswedstrijden nodig zijn, dan maakt ook de uitversie daarvan deel uit van het door Talpa verworven pakket.  Talpa is intussen druk doende een  team samen te stellen dat verantwoordelijk zal zijn voor de inhoud van de radio- en TV uitzendingen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

Wie gaat het commentaar doen? Toch niet gold old Harry Vermegen hoop ik.

Bas

Voetbal uitzenden via Nickelodeon, en hoe gaat de consument weten dat ie het daar moet gaan zien?Of zijn dit inderdaad verloren wedstrijden en is het gewoon een aanloop naar z´n eigen zender en koopt John alvast een pakketje. Ben benieuwd, in het aanbod wat er al is (9 zenders?) met weer een zender, vraag me af of dat financieel nog wel haalbaar is. Aan de andere kant, alsof ie het voor de cash moet doen :) Bas

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond