Deel dit artikel
-

Commerciële omroepen starten met digitale televisie

SBS gaat volgend jaar op de Nederlandse markt een aantal digitale themakanalen lanceren. Ook RTL is van plan om, samen met producent Endemol een digitaal 'co-channel', te exploiteren. Dat vertelden Fons van Westerloo van RTL en Frank Eijken van SBS woensdag op het Omroepcongres in Bussum.

Topman Markus Tellenbach van SBS Broadcasting vertelde in Bussum dat SBS in Scandinavië al is begonnen met het aanbieden van digitale themakanalen. “We richten ons daar met lokale muziekprogramma’s vooral op jongeren. Die zijn veel meer gewend aan het interactief beleven van beeld en geluid. Kijk maar naar het succes van Apple’s iTunes. Daar moeten we ons bij aansluiten.” SBS wil in Nederland een identiek programmapakket aanbieden. Tellenbach denkt aan ‘een stuk of vier zenders’.

Zowel RTL als SBS gokken daarbij op de digitale decoder die door steeds meer kabelmaatschappijen wordt ingezet. Casema stelt bijvoorbeeld vanaf 1 januari veertig tot vijftig digitale kanalen gratis beschikbaar naast het analoge aanbod van 34 zenders om het gebruik van de decoder te stimuleren.

SBS hoopt in 2007 al 20 procent van de gedigitaliseerde kijkers te kunnen bereiken. In 2010 moet dat al tot 50 procent zijn opgelopen. “Iedereen in televisieland maakt zich zorgen over de komst van de televisiezender van John de Mol, maar er staat veel meer te gebeuren,” beloofde Eijken, de voormalige topman van IP.

Van Westerloo gaf gisteren geen toelichting op het kanaal dat hij met Endemol wil gaan opzetten. Endemol wilde de plannen gisteren nog niet bevestigen, behalve dat het bedrijf sinds kort met RTL in gesprek is. Onduidelijk is of het nieuwe kanaal een reactie is op komst van de zender(s) van De Mol in oktober 2005. De Mol zou eveneens in digitale tv geïnteresseerd zijn.

Van Westerloo vertelde in Bussum dat RTL al zes procent van zijn inkomsten haalt uit activiteiten die niet aan traditionele vormen radio en televisie gerelateerd zijn. “We verdienen bijvoorbeeld al geruime tijd aan streaming internet,” vertelde hij. “In Portugal hebben we tegen betaling via internet een speciale uitzending van Villa BdD verzorgd, afleveringen van De Erfenis zijn een week voor de uitzending tegen betaling op internet te zien geweest. We bieden RTLZ live via internet aan, zodat het ook op kantoren kan worden bekeken. En duizenden audities van Idols waren eveneens op internet te zien. Die pagina’s zijn 62 miljoen keer geraadpleegd.”

Tellenbach en RTL topman Gerhard Zeiler waarschuwden echter voor al te hooggespannen verwachtingen. De Nederlandse en Duitse televisiemarkt heeft zich nog niet volledig hersteld. De marges op advertenties zijn sinds 1999 alleen maar omlaag gegaan. “Het is nog maar de vraag hoe we digitale televisie moeten gaan financieren, zeker als de digitale tv recorder zijn intrede doet en de consument de reclame kan overslaan.”

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!