Deel dit artikel
-

Column: Privacy bij RFID géén issue meer

Over Radio Frequency Identification (RFID) bestaan nog veel misverstanden. Het volgen van iemand die door de stad loopt met kleding voorzien van RFID-tags, is helemaal niet mogelijk, zegt Wim van Rooijen, directeur van Media Plaza.

Een gesprek over RFID komt al snel op onduidelijkheden over privacy. Fabrikanten als Benetton en Gillette – die voortvarend aan de slag zijn gegaan met RFID – moesten hun plannen onder druk van consumentengroeperingen aanpassen. Heel spijtig, want RFID-tags in kleding maken het leven (voor mannen) aanzienlijk makkelijker. Vooral wanneer een slimme wasmachine het wasvoorschrift via de chip uitleest en hiermee voorkomt dat een rode sok in de witte was terechtkomt. Het is jammer dat de discussie over privacy in de media meer aandacht krijgt dan de voordelen van RFID-toepassingen. Uiteraard ben ik niet tegen een discussie over privacy en RFID. Ik vind het juist goed dat er nu op initiatief van ECP.nl een privacy-discussie plaatsvindt, zolang deze zich maar toespitst op de feiten.

Privacy-issues zijn per type RFID-tag verschillend. Op smartlabels die in de toekomst in supermarkten zullen worden gebruikt, wordt een uniek nummer opgeslagen en géén persoonlijke informatie van consumenten. Privacy is hier dus helemaal geen punt. Chips in smartcards bevatten wel persoonlijke informatie van de consument. Op één smartcard kan zelfs informatie van meerdere winkels worden opgeslagen. Hier is privacy wel een issue en daarom wordt de informatie op deze chips goed beveiligd met encryptie.

Het unieke aan privacy is dat er verschillend tegenaan wordt gekeken. Een amateur-wielrenner in de Amstel Gold race geeft bij diverse meetpunten op het parcours automatisch via sms zijn vorderingen door aan vrienden. Dit kan omdat de fiets is voorzien van een RFID-tag. Een alleraardige toepassing van RFID. Maar wanneer de Nederlandse Spoorwegen dit principe toepast, zijn de rapen gaar omdat het bedrijf dan teveel inzicht krijgt in de vervoersbehoefte van de klant. Maar dat heeft de NS nu ook al van haar abonnement- en voordeelkaarthouders. Het gemak om RFID toe te passen bij de spoorwegen is legio. Reizigers krijgen toegang tot het station, stappen op de trein en reizen naar hun bestemming zonder een kaartje te hoeven kopen. Aan het einde van de week of maand krijgen ze automatisch een factuur thuis met daarop een afrekening van de gereisde afstanden. Gemak dient de reiziger, zou ik denken.

Is er überhaupt wel een privacy-probleem met RFID? Juristen adviseren bedrijven die met RFID werken de regels van de Telecomwet en de Wet Bescherming Persoonsgegevens te volgen. Deze wetten zijn namelijk al van toepassing op RFID-systeemontwerp en backoffice-applicaties. Zelf zou ik, in plaats van juristen, in een vroeg stadium een gespecialiseerde PR-club inschakelen omdat de informatievoorziening naar consumenten zorgvuldig moet gebeuren. Uiteindelijk draait het gewoon weer om adequate voorlichting.


Wim van Rooijen
Directeur Media Plaza

—————————————————————————–

Bovenstaande tekst is een gesponsorde bijdrage.
Emerce

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Donders

Privacy is geen punt, omdat een RFID-tag geen persoonlijke informatie opslaat? Ik weet niet of Wim van Rooijen in een auto rijdt, maar zijn nummerbord bevat op zich ook geen persoonlijke informatie. Toch is met dat nummerbord heel snel na te gaan hoe hij heet en waar hij woont. Die kennis geeft weer toegang tot heel andere bronnen. Vandaar dat de overheid zich zo druk maakt over het gebruik van die kentekenregistratie door de RAI. Een tag op zich hoeft geen persoonlijke info te bevatten, want die is al lang elders opgeslagen. Als ik afreken met een pinpas, een credit card of een klantenkaart, kan de RFID permanent aan mijn persoonsgegevens gekoppeld worden. Niet dat daar nou meteen iets mee gedaan zal worden, maar privacy is wel degelijk een punt. Deze reactie is niet gesponsord.

Anders Floor

Wim van Rooijen gaat er voor het gemak aan voorbij dat producten met een RFID-tag gekoppeld kunnen worden aan klantgegevens zodra er met een klantenkaart wordt afgerekend. Bovendien gaat het verder dan enkel de vraag wie wat koopt. Neem nou de vraag of winkels wel zomaar in de tassen van hun klanten mogen kijken. Daar is menig verhitte discussie over gevoerd. Straks is dat niet meer relevant: de winkels kunnen simpelweg met een verborgen RFID-scanner controleren wat de bezoekers in hun tas hebben. En gelijk even controleren welke producten bij de concurrent zijn gekocht. Je loopt bij de Dixons door de detectiepoortjes naar binnen en je klantenkaart wordt, terwijl die gewoon in je portemonnaie in je kontzak zit, meteen geanalyseerd. Meneer heeft een dure smaak, poeier die sloebers waar je nu mee bezig bent af! Je loopt de Hunkemöller binnen en achter de kassa gaat een lampje branden. "Mevrouw draagt ondergoed van 300 euro per setje, SERVICE en snel een beetje!!" Natuurlijk zullen Van Rooijen en zijn medestanders beweren dat bedrijven die RFID-tags implementeren zich keurig aan de regels houden. Maar wie controleert dat? Wie zegt dat consumenten geen track&trace-postpakketjes worden? Ga nou niet beweren dat bedrijven niet geïnteresseerd zouden zijn in dergelijke informatie. Geen bedrijf, bovendien, dat inzage gaat geven in de wijze waarop ze gegevens analyseren, dat gebeurt nu niet en dat zal in de toekomst ook niet gebeuren. Zeker nu winkelketens steeds meer in handen komen van slechts een paar grote spelers, zijn er volop mogelijkheden voor het centraal opslaan en koppelen van die gegevens, en geen hond die weet wat er achter de gesloten deuren mee gebeurd. Het is niet mogelijk om iemand te volgen terwijl ie door de stad loopt, zegt Van Rooijen. Maar wie zegt mij dat mijn Dynabyte-klantenkaart niet bij alle andere Vendex-winkelketens (HEMA, Dixons, Praxis, V&D, Bijenkorf etc etc) wordt uitgelezen? En wat als Vendex wordt overgenomen door een andere reus en daar weer tientallen ketens bij komen? "Niet mogelijk", zegt Van Rooijen. Wel mogelijk, zeg ik. In ieder geval technisch, en dus is een privacy-discussie meer dan terecht. Zeker, er zitten veel positieve en welkome aspecten aan RFID-tags. De klantvriendelijkheid kan een flink stuk hoger worden getild. Logistieke kosten kunnen enorm worden gereduceerd. Het huishouden zal er een stuk efficiënter op worden. Voedselvergiftiging voor voedsel dat over-datum is zal grotendeels verleden tijd zijn. Etc. etc. Daar wordt door de media relatief veel te weinig aandacht aan besteed. Dat neemt allemaal niet weg dat het ronduit onthutsend is dat er wordt gesuggereerd dat privacy geen issue is. Hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar om zoiets met droge ogen te beweren? Zolang tal van argumenten door RFID-voorstanders zonder blikken of blozen geringschattend – zo niet minachtend – onder het vloerkleed worden geschoven, verdient RFID het om op privacygebied genadeloos onder de loep te worden genomen.

mark

Wil iedereen die tegen RFID is en vooral de mogelikheid dat men informatie over deze persoon kan vergaren onmiddellijk zijn mobiele telefoon, credit card en bankpas inleveren. Laten we eens gaan kijken naar de voordelen die RFID met zich meebrengt. Dan zullen vanzelf de negatievelingen zich bekeren. Ikzelf heb sinds een week een Verichip ( http://www.4verichip.com en goedegekeurd door FDA) onder mijn arm. Wanneer er zich nu iets met mij voordoet op medische gebied dan kan mijn Amerikaanse arts, AMR of ER met een simpele scan mijn meest recente gegevens bekijken. Handig wanneer er zich een noodsituatie voordoet. Ik kan zelf aangeven wie ik toesta welke gegevens over mij te bekijken. Ik ben degene die beslist wie wat ziet. O ja, wat dacht u van een chip op uw koffer. Dan is de kans dat de KLM hem weer eens eenrondje rond de wereld laat maken een stuk kleiner, als het al niet geheel nihil is met de chip.Of een chip in je telefoon of zonnebril. Dat zou verzekeringsmaatschappijen een hoop claims kunenn schelen, ant hoeveel worden er werkelijk gestolen of verliezen we hem omdat we zo graag een nieuwe willen mmaar te beroerd zijn om er voor te betalen. Nee, Nederland zou moeten voorlopen met de ontwikkelingen m.b.t. RFID. Hebben ze gelijk weer een mogelijke interessante industrie.  Tot slot: iedereen die het niet met mij eens is, daag ik graag uit tot een een op een discussie. Benieuwd wat dat kan opleveren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond