Deel dit artikel
-

Webdesign volgende traject in offshoring

Nadat veel bedrijven en webbouwers het “die hard”-programmeerwerk dat nodig is voor het bouwen van een site al hadden ge-offshored naar Oost-Europa kijken steeds meer multinationals en reclamebureaus nu ook naar het uitbesteden van hun webdesign aan bedrijven in het voormalige Oostblok. Dat zegt Joris Barendregt van JBB eSolutions, een internetbedrijf dat in opdracht van Nederlandse klanten werk neerlegt bij DDM Group, een studio in Kiev.

Dat partijen met ons in zee gaan is niet alleen een prijskwestie, het heeft ook te maken met hoe ver wij gaan in onze dienstverlening.” Om dat te illustreren komt Barendregt met een voorbeeld. “Het komt regelmatig voor dat ik door een klant wordt gebeld op vrijdagavond en dan komen ze met een opdracht die absoluut op maandag af moet zijn. Daar hoef je in Nederland in principe niet mee aan te komen. Al was het maar omdat niemand meer de telefoon opneemt. In Oost-Europa en zeker bij DDM zien ze dat juist als een uitdaging. Verder moet je prijs goed zijn, de kwaliteit die je levert en is de dienstverlening cruciaal. Hoe ver ben je bereid te gaan voor een klant?”

Volgens Barendregt werd er aanvankelijk nogal lacherig gedaan over het uitbesteden van webdesign en (flash-)animaties aan Oost-Europese bureaus. “Maar nu zie je dat partijen daar steeds vaker anders over denken. Ze zijn nu absoluut geinteresseerd. Sommigen partijen denken dan van interessant, maar laten het erbij, anderen doen het gewoon.”

Voorbeelden van partijen die hebben samengewerkt of nog steeds samenwerken met JBB eSolutions zijn onder anderen KLM en KPN. Weliswaar wordt de site van KLM door Lost Boys gedaan, maar JBB doet in samenwerking met DDM van alles voor KLM wat te maken heeft met de bevordering van de online ticketverkoop en bijvoorbeeld met het inchecken via internet.

“We ontwikkelen online sales promotion campagnes en games voor KLM, maken we e-cards, of proberen mensen met animaties uit te leggen wat de voordelen van internet check-in zijn. We werken overigens sinds kort af en toe samen met Lost Boys. Zo hebben we net twee projecten met ze samen gedaan. Zij zijn natuurlijk heel goed in alles wat met de structuur, de usability en look and feel van zo’n site te maken heeft. Wij zijn meer bezig op actie- niveau en daarvoor doen we dus af en toe dingen samen.”

Voor KPN was JBB e-Solutions ook betrokken bij de actiesite ’Nederland kijkt KPN’. “Ja, dat is een opdracht die we hebben gekregen via Being There, een bureau waarmee we wel vaker samenwerken. KPN had iemand nodig die de actie-site wilde bouwen om hun digitale televisie activiteiten onder de aandacht te brengen. Het creatieve gedeelte is gedaan door Being There. Wij waren verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, de bouw en de hosting van de website, inclusief de virale marketing uitingen”

Barendregt werkt sowieso veel in opdracht van reclamebureaus die of niet groot genoeg zijn om er een eigen internetafdeling op na te houden of die juist net hebben opgedoekt omdat ze er achter zijn gekomen dat het maken of bouwen van een website toch wel een hele andere discipline is dan plat gezegd ’het verkopen van een product.’ Barendregt: “Aanvankelijk was het niet makkelijk. Ik heb een jaar gehad dat ik weinig om handen had en dat ik er ook nog wat advieswerk bij moest doen. Het begon later pas te lopen.” Inmiddels is Barendregt’s JBB eSolutions winstgevend en is hij zo ver dat hij zelfs denkt aan uitbreiding. “Ik wil twee accountmanagers aannemen. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat dat voor mensen moeten zijn.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Markus Vrieling

Barendregt heeft volkomen gelijk dat je in Oost Europa nog mensen kunt vinden die nog s'avonds en in het weekend willen werken. Het opleidings nivo is hoog en de mensen zijn gemotiveerd. Probleem vormt echter het verschil tussen theorie en praktijk. WIj steken aardig wat tijd in het bieden van een praktijk omgeving aan studenten en hebben dan na een tijdje zeer bruikbare krachten. Het enige is dat projectmanagement niet het sterkste punt is van lokale programmeurs, vandaar dat we onze eigen projectmanagers inzetten terwijl onze outsource klanten ook zelf hun projecten managen door regelmatig hier te komen. Ondanks de kosten van begeleiding blijft het zeer aantrekkelijk om ontwerp en programmeer activiteiten op deze wijze te outsourcen. Als IT bedrijf zijn wij al vanaf 1992 in Roemenie actief en ontwikkelen naast websites ook complete webnative systemen. In het begin ontwikkelden wij uitsluitend met een eigen team in Roemenie maar de laatste tijd ook voor derden. Sinds kort kan men ook bij ons programmeurs en webdeisgners inhuren die men online kan monitoren terwijl wij de werving, locatie, begeleiding en betaling verzorgen in opdracht van derden. De infra structuur is geen probleem meer en we kunnen afhankelijk van de lokatie kiezen uit leased lines, glazvezel en radioconnectie terwijl een lokale provider CDMA aanbiedt met landelijke dekking, dus dat vormt geen enkele belemmering meer.  En voor wat dat lachen betreft: wie het laatst lacht lacht het best (en heeft zijn bedrijf nog overeind).

M Schopman

Een offshoring traject heeft in principe alleen zin in grote trajecten. Bij offshoring komt een aanzienlijke hoeveelheid projectmanagement kijken. Electronische communicatie werkt in de praktijk toch moeilijker dan men dacht, het persoonlijk uitleggen en doorspreken van zaken gaat veel sneller en is overall duidelijker. Vaak ben je goedkoper uit om kleine projecten inhouse uit te voeren. Wellicht zijn de kosten voor ontwikkelend personeel wel hoger als een Roemenie, maar daarvoor heb je wel een sneller productieproces, meer inzicht bij bugfixes of additionele functionaliteit, en een korter communicatieproces. Uiteindelijk ben je alsnog goedkoper uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond