Deel dit artikel
-

Reclame-omzet op internet stijgt 62 procent

De markt voor online reclame in Nederland is in het derde kwartaal met 62 procent gegroeid. In totaal werd er netto voor 14,7 miljoen euro omgezet. Ten opzichte van de eerste twee kwartalen liepen de bestedingen echter terug.

De kwartaalcijfers zijn afkomstig van IAB Nederland en onderzoeksbureau BBC De Media en Reclamebank. Zij baseren zich op de omzetcijfers van dertien bedrijven uit de markt voor online reclame. Het gaat om MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Communications en Wegener multimedia.

In het eerste kwartaal bedroegen de nettobestedingen 16 miljoen euro, gevolgd door een netto-omzet in het tweede kwartaal van 15,6 miljoen euro. Daarmee lopen de bestedingen met de 14,7 miljoen euro in het derde kwartaal in absolute zin terug.

Ten opzichte van vorig jaar is er wel een groei waar te nemen. In het derde kwartaal groeide de omzet met 62 procent, in de voorgaande kwartalen was dat 58 procent (tweede kwartaal) en 100 procent (eerste kwartaal).

Het meeste geld werd uitgegeven aan reclame voor Telecom/Ict (23,7 procent), gevolgd door Media (17,6), Financiele dienstverlening (16,9), Horeca/toerisme/recreatie (8,6) en Retail (6,7). De banner en skyscraper zijn goed voor bijna 47 procent van de bestedingen. De bestedingen aan zoekmachinemarketing bedroegen slechts 3 procent, maar dit komt omdat de twee grootste partijen in die markt – Google en Overture – geen omzetcijfers verstrekken aan het IAB.

Deel dit bericht

3 Reacties

Stijn Kruijssen

"De banner en skyscraper zijn goed voor bijna 47 procent van de bestedingen." Natuurlijk een vertekend beeld als er geen omzetcijfers meegenomen worden van Google en Overture, en ook bijv. niet van affiliatebedrijven als TradeDoubler, Kliks (Daisycon) en Testnet. Daarnaast ben ik juist erg benieuwd aan welke advertentievormen (in hoeverre dit te meten is) men het meeste geld overhoudt, of het meest tevreden over is. Ik denk dat juist de e-mailmarketing kant en de tekst-based kant (zoals Adwords en Adsense) flink aan het groeien zijn en nog gaan groeien de komende tijd.

Delyana Feijtes

Ik sluit me bij dit commentaar aan. Ik was blij dit onderzoek te lezen, totdat ik zag dat de belangrijkste bedrijven geen cijfers gepubliceerd hebben.Ik ben bezig met mijn stage onderzoek over de mogelijkheden van online marketing en ben me aan het orienteren. ik hoop dat er meerdere commentaren volgen, want ook ik ben benieuwd naar welke advertentievormen het gunstigst zijn.

piet

Iedereen met een beetje verstand van van de business weet dat de cijfers niet kloppen. Wat ze dan wel zijn? Niemand weet het, maar het bedrag ligt volgens mijn bescheiden mening minimaal 3 keer hoger.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond