Deel dit artikel
-

Weekblad Elsevier start nieuwssite

Het opinieweekblad Elsevier lanceerde deze week een site met doorlopend nieuws. Elsevier wil zich onderscheiden van andere nieuwssites door een eigenzinnige presentatie van de actualiteit.

De redactie van de nieuwssite bestaat uit zeven man die zowel door de week als in het weekend de site verversen wanneer daartoe aanleiding is. Chef René van Rijckevorsel: “We proberen het nieuws meer diepgang te geven en net iets meer te bieden dan de andere nieuwssites. We nemen nooit berichten van de persbureaus een-op-een over. We hebben ook de ambitie eigen nieuws te maken. We hebben het voordeel van een grote weekbladredactie. Als een redacteur tegen een verhaal aanloopt dat niet kan wachten tot de volgende week, kan het op de site geplaatst worden.”

Volgens Van Rijckevorsel moet de site gezien worden als een extra dimensie van het weekblad. “We zijn ervan overtuigd dat we als serieus medium niet de toekomst in kunnen zonder website. De site dient zeker ook als werf-vehikel voor abonnees. We denken via internet de groep van 20 tot 40 jaar te kunnen bereiken.” Inkomsten moeten volgens Van Rijckevorsel komen uit advertenties.

Elsevier introduceert een speciaal webabonnement en een PDF-abonnement op de gedigitaliseerde versie van het gedrukte weekblad. De abonnees op het weekblad krijgen via de site toegang tot een digitaal archief, een zoekfunctie voor bekende onderzoeken van Elsevier als De Beste Ziekenhuizen, De Beste Gemeenten, De Beste Studies en de mogelijkheid direct na publicatie de artikelen in het blad te lezen.


Deel dit bericht

2 Reacties

Anders Floor

Ik weet niet waar Elsevier met deze site naar toe wil. Ze noemen het een nieuwssite, maar het lijkt meer op een complete internetportal zoals die van Planet en Tiscali dan op een site als nu.nl terwijl ze daar toch – volgens Webwereld althans – de concurrentie mee willen aangaan. Waar de toegevoegde waarde van Elsevier boven bv. de dagblad-sites ligt, ontgaat me bovendien. We moeten dat hopelijk toch niet gaan zoeken in artikelen als "Depressief? Ga joggen!" en "11 vragen over Whiskey"? Goed, de respectabele Elesevier-onderzoeken staan er op, maar die hebben meer een naslagfunctie dan een nieuwsfunctie.  Concurrentie met nu.nl lijkt me daarom uitgesloten, omdat beide sites een volstrekt ander publiek aanspreken. Nu.nl is een snelle, overzichtelijke en pretentieloze nieuwssite waarvan je de url snel hebt ingetikt, je 2 a 3 seconden de headlines scant en weer verder surft. Het is, anders gezegd, kaas uit het vuistje versus twee kilo jong belegen. Blijven de dagbladen-sites over, en zonder meerwaarde lijkt het ook dat me een verdomd moeilijke zaak. Niet omdat de kwaliteit niet goed is, maar omdat Elsevier bezoekers van sites moet trekken die precies hetzelfde bieden. Sites die bovendien al jarenlang een vaste schare bezoekers hebben, terwijl Elsevier tot voorheen een site had die geen naam mocht hebben. Ik hoop dan ook voor Van Rijckevorsel en collega's dat ze een jaar of 3 de tijd hebben om zich te bewijzen; het debacle van en.nl heeft pijnlijk aangetoond hoe het nieuwssites vergaat die op kortere termijn rendabel moeten zijn.

harry steenkamp

na een aantal kerren deze site bezocht hebbende, moet ik constateren dat er niet veel toegevoegde waarde in deze site vind, bij NU, telegraaf, nrc en diverse andere sites wordt er sneller gereageerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond