Deel dit artikel
-

Secoin stopt met betaaldienst

Secoin stopt met zijn betaaldienst. “De dienst is niet het succes geworden waar wij op hadden gerekend en het is bedrijfsmatig niet langer verantwoord door te gaan,” zo laat het bedrijf weten. Dat de banken met een eigen betalingsstandaard komen, heeft er niet direct mee te maken, zegt Secoin-oprichter Merien ten Houten tegen Emerce.

Secoin-gebruikers krijgen tot eind dit jaar om hun tegoed te besteden. Tegoeden die vervolgens nog resteren zullen door Secoin worden terugbetaald aan de rekeninghouders. Nieuwe gebruikers kunnen zich niet meer aanmelden voor Secoin. Ook wordt partners van Secoin verzocht links naar het Secoin aanmeldformulier te verwijderen.

Secoin is volgens Ten Houten vooral gestopt omdat de markt voor kleine betalingen op internet praktisch niet bestaat. “Er wordt heel weinig content per stuk afgerekend. Als er al kleine betalingen worden afgerekend, dan gebeurt dat vaak met 0900 of SMS. Bij muziek, wat potentieel een grote markt is voor kleine betalingen,  zie je dat aanbieders het betaalmodel zelf implementeren en zelf vele kleine betalingen aggregeren tot een bedrag wat bijvoorbeeld maandelijks van bankrekening of credit card wordt afgeschreven in plaats van dat ze gebruik maken van een apart betalingssysteem,” zo schetst Ten Houten de situatie.

Dat de banken een gezamenlijke betalingsstandaard hebben aangekondigd is niet de voornaamste reden dat Secoin stopt, zo verzekert de man achter Secoin. “De banken komen in eerste instantie juist met een betaalstandaard voor grotere betalingen. Ze maken het mogelijk om te betalen via de internetbankier-omgeving, zoals de Rabobank dat al geruime tijd doet met Rabo Direct. Hoewel elke bank dus zijn eigen internet bankieren omgeving heeft, komen ze met een gemeenschappelijke koppeling voor de winkelier zodat die maar een systeem hoeft te implementeren.”

De naam Secoin blijft wel bestaan. Het bedrijf ontwikkelt volgens Ten Houten op dit moment een op aanbieders van consumentengoederen gerichte dienst die onder de merknaam, VoordeelJager, in de markt zal worden gezet. Wat VoordeelJager precies voor dienst moet worden, wil Ten Houten nog niet vertellen omdat de dienst nog in de ontwikkelingsfase zit.

Deel dit bericht

3 Reacties

A TreurJr

A.Treur Jr. dinsdag 13 mei 2003 (16:05) Emerce Er komt geen einde aan dit soort initiatieven. De lifecycle van de Moxmo's, Paypall, Way2pay's en Bibitjes is even lang als de periode die de Nederlandse Banken nodig hebben om een geintegreerd digitaal betaalplatform samen met de telecomoperators in de markt te zetten. Het wordt er in ieder geval niet overzichtelijker op voor de consument die dit soort betaalsystemen al voor geen moer vertrouwd.Heavy webusers en early adopters daar gelaten. En bovendien, geen van de diensten blinkt ergens in uit. Weer zo'n solitaire actie van een partij die snel geld denkt te verdienen en de ROI natuurlijk nooit zal halen. Dat er uberhaupt nog investeerders bestaan die hier geld in durven steken. Of zijn het toch weer de Piepende Hondjes die stiekum hopen op een succesje. Tja…

Pieterjan

uhm paypal heeft inmiddels 50 miljoen leden, dan kun je toch weinig zeggen over de levenscyclus?

ElMariachi

Secoin ging voor de zgn Micro-payments. Nu blijkt dat daar geen markt voor is omdat er alternatieven zijn die aansluiten bij betaalmethodes die de consument reeds gebuikt. Niemand wil 5 portemonnee's dragen. Dus Secoin had nooit echt kans van slagen.  Betalen is simpelweg: of je bank of een bedrijf met wie je al een permanente betalings-relatie hebt. Hierbij is de mobiele telefoon een goede tussen-oplossing.  Ben persoonlijk van mening dat Nederlanders gewoon maar eens moeten wennen aan een credit card. Tot die tijd moet je als e-commerce partij investeren in een online-eenmalig automatisch incasso interfaceje.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond