Deel dit artikel
-

Curaçao mikt op e-commercebedrijven en callcentres

Curaçao wil zich sterk profileren als vestigingsplaats voor e-commercebedrijven. Twee vrijhandelszones, waar slechts 2 procent winstbelasting betaald hoeft te worden, zijn door de Antilliaanse overheid nu ook toegankelijk gemaakt voor e-commercebedrijven. Volgens Curinde NV , dat de vrije zones beheert, is er inmiddels belangstelling. Behalve het gunstige belastingklimaat is er in de vorm van een snelle glasvezelverbinding nog een lokkertje voor bedrijven.

De vrije zones op Curaçao, waarvan een naast het vliegveld Hato ligt, bestaan al enige tijd, maar waren alleen toegankelijk voor bedrijven die er daadwerkelijk hun goederen zouden opslaan. Dat was niet bijster aantrekkelijk voor e-commercebedrijven, vandaar dat de Antilliaanse overheid de wetgeving heeft aangepast om de vrije zones ook aantrekkelijk te maken voor deze bedrijven.

Bedrijven betalen in de beide tot 'e-zones' omgedoopte gebieden slechts 2 procent winstbelasting. Daarbuiten is dat 34,5 procent. Ook zijn ze vrijgesteld van ondermeer omzet- en grondbelasting. Voorwaarde is wel dat de bedrijven internationaal handel drijven. Ter vergeljking, in Nederland geldt een vast percentage van 35 procent winstbelasting (30 procent over de eerste 50 duizend gulden).

Tegelijk met de wijziging voor de e-zones ontwikkelde de Antilliaanse Overheid een nieuwe wet voor e-commerce, die per 1 januari actief is. Op de Nederlandse Antillen is volgens de wet de digitale handtekening al rechtsgeldig, wat een grote stimulans moet geven aan het zaken doen via internet. In Nederland dient een dergelijke wet voor de digitale handtekening nog aangenomen te worden. Er is al wel een Europese richtlijn uitgevaardigd waarin staat dat de digitale handtekening rechtsgeldig dient te worden in de verschillende lidstaten.

Curaçao probeert bedrijven met name ook over de streep te trekken met de snelle verbinding via de glasvezelkabel Arcos-1. Begin deze maand is deze verbinding die het eiland met de rest van Zuid- en Noord-Amerika verbindt tot stand gekomen. Arcos-1 is goed voor een snelheid van 960 gigabytes per seconde.

In de recente plannen van de Antillen dringt de vergelijking met bijvoorbeeld Ierland zich op, zeker als de Antilliaanse overheid de maatregelen presenteert als een middel om callcentres naar Curaçao te lokken. Behalve het gunstige belastingtarief zouden de callcentres kunnen profiteren van het feit dat er drie talen gangbaar zijn, naast Nederlands ook Engels en Spaans.

Het bedrijf dat de vrije zones , inmiddels 'e-zones' genoemd, beheert is Curinde NV . Hoofd van de afdeling Investment Promotion is Edgar Yzer. Hij vertelt dat er "al dertig contacten zijn gelegd" sinds e-commerce in combinatie met Curaçao wordt gepromoot. Maar het gaat hierbij niet alleen om e-commercebedrijven. De e-zones zijn sinds de komst van de Arcos-1 kabel ook weer een stuk interessanter geworden voor andere bedrijven, vertelt Yzer. Concrete toezeggingen zijn er echter nog niet.

Yzer zegt dat er momenteel in Nederland onderzocht wordt wat de behoeften van callcentres zijn. "Maar het gebied is niet alleen interessant voor Europese callcentres en e-commercebedrijven. We richten ons ook op Amerikaanse bedrijven." Curaçao heeft een gunstige belastingregeling voor deze bedrijven. Op de overige Antillen bestaan dergelijke vrijhandelsgebieden niet, vertelt Yzer. "Enige concurrentie ondervinden we wel van Barbados. Maar daarom profileren we ons ook niet alleen met de lage winstbelasting, maar ook met de aanwezigheid van een vliegveld, een haven en de e-commercewetgeving."

Deel dit bericht

7 Reacties

Mark

Gaat het er dan toch van komen? Midden vorig jaar (juni tot oktober) heb ik gedurende 4 maanden op Curaçao (scriptie-)onderzoek gedaan naar de mogelijkheden op het gebied van e-commerce. Ik heb met vrijwel alle vooraanstaande partijen gesproken en achtte mij volledig op de hoogte van de grote kansen maar ook de bedreigingen op het eiland.Een van mijn ondervindingen was dat juist de overheid in alles een vertragende factor speelde (protectionisme, monoplie en een wankelende off-shore). Kabels moesten toen nog gelegd worden en e-commercewetgeving was er niet tot nauwelijks. Dat binnen een half jaar de boel in een stoomversnelling is geraakt vind ik persoonlijk meer dan opmerkelijk. In de Curaçao?se maatschappij die -naar mijn westersche maatstaven- erg laconiek en ontspannen inspeelt op praktisch alles moet de hectiek de afgelopen maanden enorm geweest zijn (..)

Sherry

Ik ben van Antilliaanse afkomst en al heel lang werkzaam in de internet/IT business. Ik leef nu meer dan 10 jaar in NL, maar ga regelmatig terug naar Curacao voor familiebezoek en maatschappelijke activiteiten. Vorig jaar november was ik een tijd op bezoek in Curacao en ik heb weer eens verbaasd over de traagheid van de overheidsinstanties aldaar. Door goede gesprekken over het internet klimaat met goede professionals op het eiland (veelal vrienden/ kenissen van vroeger die in NL of USA gestudeerd hebben) en andere goede bekenden kom ik tot de conclusie dat er in ieder geval 3 groepen mensen in de Curacaose samenleving te onderscheiden zijn: 1. De professionals die de mogelijkheden van ebusiness goed inzien en daarop inspelen. Deze professionals zijn werkzaam bij USA of NL georienteerde organisaties (KPMG, Arthur Andersen) die zich de daarvoor noodzakelijke investeringen kunnen permitteren. 2. De eager and hungry jongelui die de mogelijkheid van internet ebusiness inzien en met wisselende succes/ mislukking anderen proberen te overtuigen om te ondernemen. Deze groep is m.i. groot en krijgen niet de mogelijkheid om van kanshebbend –> kansrijk te worden. 3.de semi -overheids instanties die, niet eens door kwaaie wil, maar door de "don't worry be happy" cultuur de ebusiness initiatieven vertragen / torpederen. Om ebusiness echt tot een succes te maken in Curacao heb je een soort TWINNING nodig onder beheer/ verantwoordelijkheid van daadkrachtige personen/ instanties. Deze Antilliaanse Twinning zou ondernemerschap moeten stimuleren vanuit een ander oogpunt en met andere beoordelingscriteria dan de Nederlandse Twinning. Daar kan ik een lang verhaal over houden…

D.P. Isebia

Het is jammer dat de vele E-commerce initiatieven relatief laat zijn genomen. Al in 1997 heb ik in een schrijven op verzoek van een aantal beslissers Curacao geattendeerd op de mogelijkheden van het Internet tijdperk. Een van de suggesties was ook het instellen van een E-vrije zone en het aanpassen van de juridische infrastructuur. Een opmerking in het schrijven was ook dat "..een vissersboot sneller van koers kan veranderen dan een mammoettanker…" Een kleine economie zoals de Nederlands-Antilliaanse had al veel sneller in kunnen spelen op de E-ontwikkelingen. Beter laat dan nooit zou je dan zeggen…Er is echter kostbare tijd verloren gegaan.

arno

Dit is toch weer een waanzinnige antiliaanse grap. Ze mikken op e-commerce bedrijven. Als de antillen eerst eens gaan zorgen dat de corruptie verdwijnt dan hebben ze misschien kans van slagen. Dat mark in zijn reactie schrijft dat hij denkt met alle vooraanstaande personen op dit gebied te hebben gesproken is al helemaal kolder. De vooraanstaande personen op de antillen en aruba zul je nooit spreken. Dit is echt weer iets voor de antillen. Een eiland waar gemiddeld drie keer per dag de stroom uitvalt, ja daar wil iedereen wel zijn ecommerce bedrijfje opzetten.

Danny

Ik ben mede eigenaar van een E zone company en wij hebben een mooie omzet maar zien ook veel hinder, De grootste hinder is dat er geen banken zijn op CURACAO die op ecommerce gericht zijn en USA geen Visa contracten geeft voor Curacao companies en ook in europa is dit niet makelijk. Zo Curinde en collega's ga eens met de banken om tafel zitten en los dit ook eens op dan heb je iets om aan te bieden een Mooie auto zonder benziene is mooi om te zien maar doet niets

Danny

Ik ben mede eigenaar van een E zone company en wij hebben een mooie omzet maar zien ook veel hinder, De grootste hinder is dat er geen banken zijn op CURACAO die op ecommerce gericht zijn en USA geen Visa contracten geeft voor Curacao companies en ook in europa is dit niet makelijk. Zo Curinde en collega's ga eens met de banken om tafel zitten en los dit ook eens op dan heb je iets om aan te bieden een Mooie auto zonder benziene is mooi om te zien maar doet niets

isebia

Mijn relaties zijn inmiddels bezig in Indonesi?, Maleisi?, Dubai, de Malediven, Groenland en , vreemd genoeg , in de Europese UNie. Curacao had door een efficientere aanpak meer naar zich toe kunnen trekken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond