Deel dit artikel
-

LG komt met telefoon met digitale tv-ontvangst

LG Electronics zegt dat het volgend jaar 's werelds eerste mobiele telefoon met digitale TV ontvangst gaat introduceren. Het mobieltje maakt gebruik van Terrestrial DMB (Digital Multimedia Broadcasting via de ether), aldus LG.

Met DMB is het mogelijk om op je telefoon digitale multimedia-uitzendingen te ontvangen en te bekijken, waar je je dan ook bevindt. Door de System-on-Chip (SoC), speciaal ontwikkeld door LG, blijf je gewoon mobiel bereikbaar tijdens het bekijken van de digitale uitzendingen. Het eerste exemplaar is onlangs gedemonstreerd in Korea.

Bij Terrestrial DMB, in Nederland DVB-h genaamd (Digital Video Broadcasting hand held), worden digitale TV-signalen voor mobiele apparaten via zendmasten door de ether gestuurd, waardoor je niet gebonden bent aan een locatie en dus overal de digitale multimedia-uitzendingen kunt ontvangen. LG zegt 150 patenten op het gebied van Terrestrial DMB technologie te hebben.

“In de tweede helft van 2005 zal naar verwachting de uitrol van digitale TV voor mobiele toepassingen in Nederland plaatsvinden. Alhoewel deze ontwikkeling dus nog even op zich laat wachten, laat LG al wel zien dat ze klaar is voor een nieuwe wereld, waarin mensen kunnen profiteren van meer en meer functionele toepassingen op hun mobiele telefoon,” aldus vice president B.H. Kim van LG Benelux.

Het ontvangen van een televisiesignaal op het mobieltje is overigens niet nieuw. Wie een UMTS-toestel van Vodafone heeft  kan daarop naar live beelden kijken van CNN. 

Deel dit bericht

8 Reacties

sjap

Ongelooflijk. Is er eindelijk een mobiele video standaard (3GPP met MPEG-4 codecs, RTP/RTSP transport over IP) waar elke operator, distributeur en fabrikant ondersteuning voor biedt, komt een andere club met een oplossing die op basis van een achterhaalde standaard (DVB) werkt.

Tuig

Zo lang operators geen betaalbaar, all-you-can-eat en flat-fee model hebben voor 3G/UMTS zal de omarming van IP-based TV (of wat voor data-intensieve toepassing ook) niet goed van de grond komen. Ik ben met je eens dat IP-based services superieur zouden moeten zijn, dus als DVB-h populair blijkt te worden, hebben de marktpartijen die met IP bezig zijn hun werk niet goed gedaan. In dit stadium is meer keuze een goede zaak.

M

Vergeet niet dat het ontvangst van DTV niet gaat over Mb's en verbruikskosten.Met UMTS moet je betalen per MB of duur Flatfee. Niet aantrekkelijk dus!

boskorst

…en wat vervelend nou dat die achterhaalde standaard niet wordt afgerekend per kb of minuut en dat je je straks operator-onafhankelijk kan abonneren op wat de 'killer app' van umts had moeten worden. Toch maar die ARPU op een andere manier omhoog krijgen, lijkt me dan.

Tineke

@M: DTV verbruikt wel degelijk bits en bytes en het business model van operators zal linksom of rechtsom toch moeten kloppen. Dan maar liever dus 3GPP.  @Boskorst: Als video al een killer-app wordt (ik deel je twijfels) dan zal dit on-demand video zijn. Laat DTV daar nu net geen oplossing voor zijn (immers alleen livekanalen…) 

Ludo

@Tineke: DVB-h (een van de distributieroutes van DTV) gaat niet via een mobiel netwerk, de handheld ontvangt gewoon het Digitenne-signaal, inmiddels bekend van KPN-TV. Trouwens net 'n Z1010 op 't KPN netwerk in gebruik genomen; overal voor een paar euro per maand TV kijken via DVB-h lijkt me wel wat!

boskorst

@tineke: on-demand video is inderdaad aantrekkelijk (zeker voor aanbieders). Ik denk echter dat een gemiddelde consument een economische keuze zal maken voor eigen tijdverdrijf en de goedkoopste oplossing zal nemen. Als je gewoon even TV wil kijken tijdens het wachten, of in de trein bv biedt het aanbod van twintig live kanalen evenveel (push) vertier als het (pull) kopen van net dat ene leuke filmpje. Als er ook nog een factor tien in prijsverschil zit, is de keus snel gemaakt.Als je daarnaast nog meer moet investeren om de kwaliteit van streaming over mobiel IP omhoog te trekken (momenteel nog steeds belabberd, ook met UMTS) zou ik me ook als aanbieder gaan afvragen of je op het goede pad zit.

boskorst

@tineke: on-demand video is inderdaad aantrekkelijk, zeker voor aanbieders. Ik denk echter dat een gemiddelde consument een economische keuze zal maken voor eigen tijdverdijf. Als je tijdens die dode momenten, tijdens het wachten of in de trein bv, je even wilt vermaken (hét gebruiksmoment van telefoonentertainment) biedt het aanbod van 20 live TV zenders evenveel (push) vertier als het kopen (pull) van dat ene leuke filmpje. Met ook nog eens een fors prijsverschil tussen de twee is de keuze snel gemaakt.Als je daarnaast nog ontzettend veel moet investeren om de kwaliteit van streaming video over mobiel IP omhoog te trekken (momenteel zelfs met UMTS nog belabberd) zou ik me als aanbieder ook gaan afvragen of ik op het juiste pad zit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond