Deel dit artikel
-

Hoge waardering voor gerestylede Philips site

De eerder dit jaar compleet vernieuwde website van Philips heeft een hoge waardering gekregen in het jaarlijkse onderzoek van Byte Level naar onder meer de gebruiksvriendelijkheid van websites. Van de 200 sites die werden beoordeeld, kwam Philips als de nummer vier uit de bus.

Zoals gezegd werden in totaal 200 sites van multinationals uit 16 landen uit verschillende disciplines beoordeeld door Byte Level. Philips moest alleen internationaal gerenommeerde merken als Google (de nummer 1 site), HP en American Express voor zich dulden. Skype eindigde opmerkelijk genoeg als de nummer 5 in de top 10.

Philips liet verder andere grote namen als  Ericsson, Procter & Gamble, Cisco, IBM, Samsung en Microsoft achter zich. Philips kwam ook als beste consumentenelctronica-site uit de bus. Sony haalde bijvoorbeeld niet eens de top 10.

Byte Level heeft gekeken naar hoe snel de sites van de multinationasl laden, hoe makkelijk het is voor bezoekers om landensites te bezoeken vanaf de centrale website, hoe consistent er wordt omgesprongen met het design en in hoe verre landensites enige flexibiliteit wordt gegeven om met eigen design te komen, en tot slot in hoeverre de sites ook in de talen van de landen zijn.

De top tien bedrijven, dus ook Philips, scoorden volgens het onderzoek op al deze terreinen goed. De restyling van de Philips website werd daarnaast ook positief beoordeeld door Level Byte.

Deel dit bericht

6 Reacties

Raymond

helaas kan ik mij niet vinden in het oordeel van ByteLevel. Voor mij geldt voornamelijk dat een site er altijd even goed uit ziet, ongeacht platform/browser. En de enige uit de top 10 die deze test faalt is de Phillip site.  Dit zegt meer over zogenaamde "research reports" en de cultuur daaromheen. Dagelijks duiken deze "reports" op en maken ons weer eens iets wijs. Het wordt steeds moeilijker om de "waarheid" te vinden op het net.

Jan-Willem

Ik ben het net zoals Raymand niet eens met de waardering voor de site. Qua design ziet het er goed uit, maar de navigatie aan de linkerkant is 1. niet browsercompatible, 2. werkte gisteren niet onder 3 van mijn browsers, waaronder IE6SP2, 3. is een rommelig geheel met weinig onderscheid tussen submenu items en hoofdmenu items. Het idee is ruim voldoende, maar de hoofdnavigatie elementen zijn te slecht gescheiden van substromen waardoor een onduidelijk geheel ontstaat. De pronto site heeft tevens een slechte homepage met weinig doorklik mogelijkheid naar de werkelijke producten. Plaatjes helpen hierbij of meerdere ingangen. Die zie ik ook niet terug. Club Philips vind ik een heel goed idee en het design ook, maar dan sta je nog niet in de top 10.

Peter E

Ik vind de site totaal NIET passen in de nieuwe 'sens'-aktie, de vormgeving is vrijwel non-existent en de site komt (ondanks dat) erg traag binnen via mijn breedbandverbinding. Een grote teleurstelling en mijn persoonlijke beleving heeft een negatieve knauw gekregen. Heel anders beleef ik de sony site, deze vindt ik heel wat levendiger en prikkelender!

Anders Floor

In reactie op Raymond en Jan-Willem, de technische compatibiliteitsproblemen komen m.i. vooral omdat de sites van Philips (in feite is het een grote verzameling deelsites) technisch door meerdere bedrijven zijn ontwikkeld op basis van een uniforme vormgeving. Merkwaardigerwijs leidt dit er toe dat sommige Philips-sites zijn uitstekend te zien in minder gangbare platformen/browsers, andere weer niet. De hoofdingang – http://www.philips.nl – is volledig op JavaScript gebaseerd (ik moet nog maar zien hoe een ehandicapte zich daar met bv. een screenreader doorheen moet worstelen), terwijl andere onderdelen daar zo min mogelijk gebruik van maken. Ik moet wel zeggen dat ik me de hoge waardering in het algemeen kan voorstellen. De talenkeuze is zeer goed uitgewerkt, in tegenstelling tot de hoofdbrekende toeren die je dikwijls moet uitvoeren. De structuur is duidelijk gebaseerd op de vraag "waar is de bezoeker naar op zoek" in plaats van "wat bieden wij" – een uitgangspunt waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen – en de vormgeving is m.i. zeer prettig zonder overbodige luxe. Sense & simplicity indeed. Wel zitten er nogal wat storende fouten in. Zo is er bij het druk gemarkete nieuwe Senseo apparaat, geen enkele online winkel of detaillist te vinden. Zo merk je toch wel dat er bij de ontwikkeling wel, maar bij het onderhoud niet aan de bezoeker wordt gedacht. Netto schiet je er dan niet veel mee op en dat is zonde. Anders Floor,Bedrijfsleider.nl

Egor Kloos

De Philips site heeft qua design een redelijke uitstraling en is ook behoorlijk consequent. Persoonlijk vind ik de uitstraling iets te homogeen, er zou wel meer differentiatie per land/gebied mogen zijn. Differentiatie brengt weer andere problemen met zich mee maar kan wel de klant meer betrekken in de site. De site verkoopt/communiceert naar mijn inziens onvoldoende. En inderdaad, de site laadt niet erg snel, zeker wanneer we de eenvoudige opzet in ogenschouw nemen. Een meer ‘webstandards’ aanpak zou een aanzienlijke snelheidswinst opleveren en een behoorlijke besparing in de bandbreedte kosten opleveren. Kennelijk worden de stakeholders slecht geïnformeerd. Het feit dat de Philips site zo hoog scoort geeft aan hoe slecht grote bedrijven met hun online communicatie omgaan.

Arjan de Vries

Ik kan me de waardering van Byte Level prima voorstellen, omdat het hier gaat om de prestatie van Philips om als international een website te bieden in een dertig-tal verschillende talen. Natuurlijk biedt Google de interface aan in nog meer talen (waardoor de internationalisatie nog beter is en daarmee ook de ranking) maar Philips probeert duidelijk lokale content te creëeren. Dat zie ik bij bedrijven zoals Sony nog niet omdat je daar vaak heen-en-weer wordt geslingerd tussen allerlei talen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond