Deel dit artikel
-

Golden Bytes in mobiele muziekherkenning

Golden Bytes heeft Music DNA gelanceerd, een mobiele service voor muziekherkenning. “Altijd en overal, waar je muziek hoort, direct kunnen weten wat de titel van het liedje is, wie de artiest is en van welk album het liedje afkomstig is? Dat kan met Music DNA, de eerste mobiele service voor muziekherkenning in Nederland,” zo stelt Golden Bytes.

“Wanneer iemand op de radio, in het café of discotheek een ‘onbekend’ liedje hoort dat hij leuk vindt, of simpelweg niet op de naam van het nummer kan komen, belt hij met zijn mobiele telefoon naar 0900-0759 van Music DNA en houdt zijn telefoon ongeveer 15 seconden in de richting van de geluidsbron. Binnen enkele seconden komt een gratis sms-bericht retour met de titel van het liedje, naam van de artiest en op welk album het nummer staat,”aldus Golden Bytes

DNA Music voorziet de gebruiker meteen van informatie over de muziek waar hij of zij op dat moment naar luistert. Op www.musicdna.nl kan de consument op zijn persoonlijke profielpagina inloggen waar ook alle nummers terug te vinden zijn die hij in de afgelopen tijd met Music DNA geïdentificeerd heeft.

Vanaf begin 2005 is het ook mogelijk om met Music DNA direct de ringtone of de download van het liedje per sms (voor de downloads heeft Golden Bytes een samenwerking met Lyzia, redactie) te bestellen en af te rekenen. Het opvragen van een nummer kost 0,70 eurocent. Wordt de track niet herkend dan houdt diegene die het nummer heeft opgevraagd een tegoed.

Music DNA zal een belangrijke informatiebron zijn voor elke muziekliefhebber en zal een geheel nieuw distributiekanaal worden voor digitale muziekcontent, denkt Golden Bytes. De technologie achter Music DNA is ontwikkeld door het Nederlandse Philips Research en het Amerikaanse Gracenote. Een soortgelijke dienst werd eind 2003 in Spanje geïntroduceerd en is volgens Golden Bytes sindsdien een ongekend succes met maandelijks 500.000 gebruikers.

Golden Bytes Music hanteert voor Music DNA een zogenaamde ‘whitelabel’ strategie; verschillende radio- & TV-zenders en internetportals zullen Music DNA onder hun eigen merknaam met een eigen 0900-nummer in de markt zetten. Veronica Digitaal is de eerste partner die deze maand Music DNA onder eigen naam commercieel gaat introduceren.

Volgens Paul de Nooy, de directeur van Golden Bytes Music, is  de belangstelling voor de nieuwe dienst inmiddels overweldigend. “Er hebben zich tien partijen gemeld. Met vier van hen wordt nu concreet geproken, waaronder een uit Belgie,” aldus De Nooy.

Deel dit bericht

8 Reacties

Derk Arwin

Shazam Ripp off……  http://www.shazamentertainment.com/  Met een database van 2,2 miljoen herkenningen. Mag hopen voor de jongens van Golden Bytes dat ze het systeem in licentie hebben genomen… 

C vd Berge

nu nog de technologie zo aanpassen dat je ook zelf het nummer kan neurien of zingen en dat dat herkend wordt. Moet toch goed mogelijk zijn lijkt me zo, en dit zou zeker een grote toegevoegde waarde hebben.

Stonehead

Nee, Golden Bytes gebruikt een concurrerend systeem, dat in Eindhoven bij Philips Research is ontwikkeld. Als ik het consumentenprogramma Kassa! was, wist ik het wel: tijd voor een objectieve vergelijking tussen die twee. @C vd Berge: dat werkt natuurlijk niet. Een computer kan – denk ik – niet bepalen wat de belangrijkste melodielijn in een liedje is, laat staan dat hij die snel kan opzoeken in een enorme database van bekende liedjes. En mensen zingen ook nog eens allemaal met een ander tempo, toonhoogte en timbre.

Gerben

Eens met Stonehead….Philips had deze oplossing 1,5-2 jaar geleden al … heb van nabij mogen aanschouwen hoe geprobeerd is het te commercialiseren en heb het eigenlijk niet in de markt teruggezien. Teken aan de wand?

C vd Berge

@stonehead: Het gaat toch om de intervallen lijkt me?.. of je nu een liedje vanaf C speelt of vanaf G bijvoorbeeld.. je herkent dat liedje door de melodie (de intervallen tussen de tonen blijft dezelfde) Dit moet imho wel mogelijk zijn om een computer te laten herkennen.

Vincent Luyendijk

Waar een wil is is een weg, zo lijkt me. Een computer kan ook winnen van Kasparov, dus dit lijkt me een makkie. Het is een aardig initiatief, maar naar mijn mening geen lang leven beschoren. je moet zoveel enmergie steken in het "in de mindset" houden van de klant. Dat weegt niet tegen elkaar op, denk ik. Mooie techniek is het zeker

Jan Louwers

Stonehead, dat neurien kan wel hoor. Dat heet 'humming' volgens mij en daar wordt ook hard aan gewerkt door verschillende tech partijen. Wel leuk om te lezen dat Golden Bytes met Philips nu samenwerkt. Volgens mij was de techniek al meer dan 3 jaar gereed voor introductie, maar tot op heden was de markt er niet gereed voor. En dan nu schijnbaar wel. Lijkt me felicitatie waard!

danny

is er ook zoiets voor op de computer ofzo (gratis)???

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond