Deel dit artikel
-

Virale actie rondom Sensodyne

Het online spel 'Het Gouden Theezakje' is met 500.000 verzonden e-mails op de helft van de looptijd al een groot succes, zo claimen de makers. De online promotie, die deel uitmaakt van de Sensodyne High Tea actie, heeft onder meer bijgedragen aan een groter marktaandeel voor de tandpasta. De actie loopt tot 2005. Free for One bedacht het concept en ontwikkelde de High Tea-promotie voor GlaxoSmithKline.

“Doelstelling was vooraf om 120.000 verzonden tips per e-mail in een looptijd van vier maanden te krijgen. Het resultaat was ruim 500.000 verzonden tips (netto, dus excl. bounces in drie maanden). Het aantal spelers was ruim 90.000 en het aantal clicks naar actiesite 273.000,” aldus Klaas Weima van Free for One over de tot nu toe behaalde resultaten.

Om de naamsbekendheid van Sensodyne te vergroten kon/kan een viraal spel worden gespeeld op de website www.sensodyne.nl. Het spelconcept is eenvoudig: elke deelnemer ontvangt na registratie van naam en e-mailadres een virtueel theezakje. Iedere extra spelpoging vereist dat de speler een vriend(in) per e-mail op de actie attendeert. Door het theezakje onder te dompelen in een kopje warm water wordt de thee getrokken. Kleurt het theewater goud, dan wint de deelnemer direct een waterkoker, luxe High Tea weekend of etagère.

De virale actie staat volgens het verantwoordelijke bureau niet op zichzelf maar vormt een onderdeel van een bredere thematische promotie. Sensodyne beschermt tegen pijn bij gevoelige tanden. Hierdoor kunnen consumenten zorgeloos en pijnloos genieten van een High Tea. Tot eind februari 2005 wordt bij aankoop van een duoverpakking Sensodyne tandpasta een tweede High Tea arrangement gratis aangeboden. De actie wordt ondersteund door een geïntegreerde mediacampagne. De actie is een variatie op de High Tea-actie van vorig jaar, die bekroond werd met de AdfoDirect Publieksprijs.

“We hebben juist voor een virale campagne gekozen om snel een hoge bekendheid te genereren voor de Sensodyne High Tea promotie. Het effect van het virale spel heeft al onze verwachtingen overtroffen. Door de virale actie te combineren met ondersteuning op televisie, radio en instore displaymateriaal heeft Sensodyne met deze themapromotie reeds in de eerste actieperiode een veel groter marktaandeel binnen tandpasta gerealiseerd,” aldus Christel van Zalk, de brandmanager van Sensodyne. 

Deel dit bericht

9 Reacties

Koos Koets

Hyped, veel mensen zullen een spamadres geven om op die manier extra kansen te pakken, daarnaast als je een eigen mailserver draait kan je onbeperkt adressen aanmaken en op die manier eenvoudig manipuleren. Denk even na, stel dat er nou daadwerkelijk 500.000 mensen zijn, dat zou betekenen dat ongeveer 1 op 10 volwassenen hieraan moeten meedoen! Kom op denk na, kent u iemand die hieraan meegedaan heeft? Ik niet. Ik daag de makers van deze website uit om door mij de logfiles te laten bekijken en controleren op echtheid, ik durf nu al te stellen dat de 500.000 emails waarschijnlijk naar ongeveer 10.000 mensen zijn terug te leiden.

Jorj X Mckie

Als de doelstelling vooraf was 1.000.000 verzonden tips per e-mail in een looptijd van vier maanden te krijgen, zou deze actie een succes zijn? Nee, dus! Ze weten hier heel handig een positieve draai aan te geven, maar ik ben het met Koos Koets eens. Laat een derde die logfiles controleren. Ik poets met Sensodyne en ik wist niet eens van deze actie, laat staan mijn vrienden die mij altijd op de hoogte houden van allerhande e-mail marketing acties. En zal er niets van kloppen!

Roel

Kijk Jorj, da's nou pas echt knap; jij poetst al met sensodyne, dus je bent al onderdeel van het huidige marktaandeel en daarom heb jij geen mailtje gehad. 😉

Koos Koets

Ik heb het even gecheckt, en kwam tot de volgende conclusie: -Je kan 5 vrienden uitnodigen, je krijgt daar direct extra winskansen voor, hierbij word niet gechekt of de mailaddressen bestaan.-Als je een "catchall" account hebt kan je dus ongelimiteerd spelen, binnen 10 minuten had ik dus al 30 keer gespeeld Conclusie het systeem is zeer fraudegevoelig en over het aantal kan je afvragen of het klopt, het zou me ongeveer een halve dag kosten om een script te maken waarbij je geautomatiseerd kan spelen, ik durf te wedden dat er mensen zijn die zo een script hebben gemaakt.

ElMariachi

heren heren.. er zijn 90.000 spelers, er zijn 500.000 mails verzonden. Lees de cijfers eerst een goed alvorens de adverteerder en zijn bureau voor leugenaars uit te maken. 

Anders Floor

Ik begrijp de ophef niet zo goed. Free for One beweert dat er 500.000 e-mails zijn verstuurd. Het bedrijf beweert niet dat een half miljoen mensen is gemaild, noch dat het een half miljoen unieke adressen betreft. Checken of e-mailadressen bestaan is onmogelijk omdat geen enkele serieuze provider dergelijke controles nog toestaat (men wil spammers immers niet in de kaart spelen). Catch-all-domeinen weigeren is ook geen optie, omdat je dan @hotmail.com, @xs4all.nl etc ook weigert. Unieke IP-adressen eisen is evenmin wenselijk, omdat in veel gezinnen en bedrijven meerdere mensen via een IP-adres op internet zitten. Kortom, een actie als deze is per definitie fraudegevoelig, daar hoef je je niet zo over op te winden. It's part of the game. Waar je je wel druk om zou mogen maken is dat in het hele actietraject (meedoen, mail ontvangen, naar de site klikken etc) de koppeling met Sensodyne ontbreekt. Het gaat alleen maar over thee, thee en nog eens thee. Ik denk dat als je mensen achteraf vraagt waar de actie van was, er meer mensen "Pickwick" zullen zeggen dan "Sensodyne".

Koos Koets

Mee eens Anders, maar men had bijvoorbeeld zo kunnen regelen dat alleen de gelezen mailtjes een extra kans opleveren, dat had al hoop bounces gescheelt, daarnaast denk ik dat deze actie maar een fractie van het succes is van bijvoorbeeld de Beertender, hoewel ik nooit zo een liefhebber van dit soort acties ben, vond ik dat toch leuk uitgevoerd en heb zelfs het beertender spel gespeelt. Daarnaast snap ik het concept met het theezakje ook niet goed, het leidt af van het product en snap de link ook niet. Over klikfraude op internet, tjah daar is weinig aan te doen, op dit moment is eigenlijk de enige methode bevestiging per SMS zodat per mobiel nummer maar 1 profiel kan worden gebruikt.

Anders Floor

Als je alleen een extra kans krijgt wanneer de verstuurde mailtjes daadwerkelijk gelezen zijn, heb je drie nadelen: 1. Daarmee speel je mensen met een catch-all-domein nog meer in de kaart: dat zijn dan degenen die 5 mailtjes naar zichzelf kunnen sturen en die binnen 20 seconden geopend hebben.2. Je haalt het fun-element voor een groot deel onderuit. Mensen willen gelijk spelen en beleven. Wanneer ze te horen krijgen "bedankt voor de 5 adressen, en nou opzouten. Don't call us, we'll call you" komt dat niet altijd even prettig over. Het wordt wel gedaan overigens, zeker als er wat meer op het spel staat of wanneer men een betrouwbaarder adressenbestand wil opbouwen. In dit geval was dat bestand niet van toepassing, omdat men al aangaf de adressen niet voor andere doeleinden te gebruiken.3. Met (o.a.) de invoering van Windows Service Pack 2 is wordt het steeds minder mogelijk om na te gaan hoeveel mensen de e-mail hebben geopend. Wat wel weer goed mogelijk is, is registreren hoeveel mensen op een link klikken die in de mail staat. Dat is echter weer zeer hoogdrempelig (je raakt er zo 90% mee kwijt). Je opmerking over een bevestigingsprocedure via SMS is inderdaad waar, al lijkt ook dat me erg hoogdrempelig, in ieder geval te hoogdrempelig voor de doelgroep van deze actie.

ElMariachi

Sensodyne zocht goedkope merkbekendheid en heeft gekozen dat via een viraal concept te bewerkstelligen. De interactie met haar doelgroep waarbij het einddoel van hun productbelofte (minder gevoelige tanden en dus meer genieten van in dit geval een High Tea) centraal staat heeft de bekendheid een extra lading gegeven. Prima dat ruim 90.000 mensen met deze boodschap bekend zijn geworden tegen waarschijnlijk lage kosten. Het aantal bruikbare emailadressen is dan de natte droom van de direct marketeer en niet van de brandmanager die deze actie heeft opgezet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond