Deel dit artikel
-

“Inkoop via internet levert besparing op van 70 procent”

Bedrijven die voor hun inkoop gebruiken maken van internet besparen 70 procent van hun tijd en kosten. Bedrijven van gemiddelde grootte besparen per jaar twee miljoen dollar als ze aan e-procurement (inkoop via internet) gaan doen. Dit zegt onderzoeks- en consultancybureau Aberdeen Group in een onderzoek naar e-procurement.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau verrichte ook in 1998 onderzoek naar de mate waarin e-procurement zijn intrede doet en in hoeverre bedrijven kunnen besparen dankzij inkoop via internet. Dit oude onderzoek werd vergeleken met nieuwe bevindingen uit een studie gehouden in het afgelopen jaar.

Op basis van de omzetgroei die tussen beide onderzoeksmomenten viel te zien voorspelt Aberdeen Group dat de bedrijfstak voor e-procurement in 2003 een omzet weet te bereiken van negen miljard dollar. Ook constateerde het consultancybureau dat in 1998 voornamelijk grote bedrijven aan e-procurement deden, maar dat in 2000 een aanzienlijk bredere groep bedrijven inkocht via internet. Volgens Aberdeen Group kunnen kleine bedrijven evenveel besparen als grote bedrijven wanneer ze via internet de applicaties voor e-procurement gaan huren.

Voor een gemiddelde aankoop was er vorig jaar bij een offline afhandeling een bedrag mee gemoeid van 107 dollar, aldus Aberdeen Group. Online kost dezelfde handeling volgens het consultancybureau slechts 33 dollar. Middelgrote ondernemingen mogen per jaar een besparing verwachten van twee miljoen dollar dankzij e-procurement. Dit betekent een besparing van 70 procent op de totale kosten van inkoop.

Aberdeen Group onderzocht ook hoeveel een bedrijf gemiddeld besteedt aan e-procurement. Voor het kopen en installeren van software – van bedrijven als Commerce One, Ariba, Oracle en SAP – betaalden bedrijven vorig jaar gemiddeld 1,2 miljoen dollar. Bedrijven die de applicaties huurden via internet waren ongeveer eenderde goedkoper uit.

Deel dit bericht

5 Reacties

Tom Hoeben

Tja, dat is leuk dat Aberdeen met deze conclusies komt, maar nog steeds zijn dit cijfers/percentages die in de praktijk lang niet haalbaar zijn! Zo zijn er nog maar weinig bedrijven die daadwerkelijk al opbrengsten (lees: kostenbesparingen) behalen met e-procurment. Zo blijkt uit onderzoek van Forrester. Daarnaast zijn er zoveel publicaties, die stuk voor stuk andere percentages vermelden.Er dient dan ook onderscheid te worden gemaakt in diverse vormen van e-procurement die daarnaast gekoppeld moeten worden aan verschillende kostensoorten én aan daadwerkelijke praktijkgevallen. Zo kunnen er verschillende vormen onderscheiden worden (e-sourcing, e-tendering, e-reverse auctioning, e-mro, etc.) en daarnaast kunnen deze betrekking hebben op verschillende kostenposten/producten: office supplies, reiskosten, IT middelen, halffabrikaten, onderdelen ten behoeve van productieprocessen, bewaking, catering en ga zo maar door! Ik ga verder niet in op andere factoren die van belang zijn bij het welslagen van een e-procurement implementatie. Ik ben benieuwd of iemand mij meer kan vertellen over bovenstaand geschetst probleem. Welke besparingen worden HOE en met betrekking op WAT nu daadwerkelijk gemaakt?

Mark van Leeuwen

De weergegeven cijfers over mogelijke besparing zijn te algemeen. Het kan, in sommige gevallen althans, inderdaad mogelijk zijn dat een bedrijf inkoopkosten drastisch kan verlagen. Dat geldt echter niet over de gehele linie in gelijke mate. Zo hangt de mate van besparing bijvoorbeeld af van de professionaliteit van de inkoopfunctie binnen een bedrijf voordat e-procurement wordt geintroduceerd. Hoe professioneler de uitgangssituatie, hoe lager de potentiele besparing. Daarnaast speelt het vermogen, om de gewenste werkwijzen te implementeren een belangrijk knelpunt, met name in grotere organisaties. En dat niet alleen bij de inkopende organisatie zelf, maar met name ook bij de leveranciers. Zij zullen immers mee moeten werken. Globaal kan (e-)procurement in 2 delen worden gesplitst; inkoop van indirecte goederen (MRO/facilitair) en directe goederen (grondstoffen/fabricagestoffen). De mogelijkheden voor besparing op indirecte goederen liggen met name op:1a) het voorkomen van 'maverick buying', oftewel ongestructureerd inkopen bij verschillende leveranciers zonder overkoepelende (veelal verondersteld betere) voorwaarden1b) in relatie hiermee: Supplier reduction; het terugbrengen van het aantal leveranciers om zodanig betere condities af te kunnen dwingen bij de beperktere groep2) procesverbeteringen; snellere en goedkopere inkoopprocessen met minder handelingen en geringere foutkansen3) Sourcingtechnieken; snellere toegang tot een groter aantal gekwalificeerde leveranciers van een bepaald goed of dienst tegen lagere kosten en met beter inkoopresultaat (lees; betere condities). Deze technieken worden overigens ook in directe goederen toegepast. Voor directe goederen worden (naast sourcing) veelal supply chain management toepassingen aangewend. Eigenlijk een bekend principe, bijvoorbeeld in de automobielindustrie. Productieplanning en logistiek zijn daarbij belangrijk issues. Het streven is, om alle partij in de supply chain zo goed als mogelijk te integreren om zodanig kosten te verlagen en kwaliteit te verhogen. In feite is dit een totaal ander domein dan de inkoop van indirecte goederen. De markt waarop menigeen hoopt en aast is die van 'online collaboration'. Productontwikkeling en ontwerp over alle tijdszones en geografien heen tussen verschillende bedrijven. Een droom die mondjesmaat werkelijkheid wordt…

Jan Hein de Waal Malefijt

Inderdaad Mark, de professionaliteit is een belangrijk onderdeel van de besparing.Anders gezegd: als eprocurement oplossingen ingezet gaan worden betekent dit veelal dat eerst het inkoop proces als zodanig onder de loop genomen wordt. De grote besparingen zijn hier te behalen: 15% – 25%. De inzet van de software zelf draagt aan de totale besparing in het beste geval 5% – 10% bij. Ook hier spelen de veel terugkerende verklaringen voor gebrek aan succes een rol: gebrekkig verander management en uitrol binnen de organisatie.Het percentage van 70% (!) besparing komt mij nogal theoretisch voor.

Ron Berveling

Ik ben het grotendeels met u eens dat internet forse besparingen oplevert. Wij hebben in Nederland de eerste digitale inkoopshop voor ondernemers ontwikkeld. Samen met betrouwbare leveranciers hebben wij via de MKB-inkoopshop digitale bestelmethodes beschikbaar voor o.a.: kantoorartikelen, kopieerpapier, mobiele telefonie, vaste telefonie, lease-auto's, legionella onderzoek, koffieautomaten en ingredienten, kantoormeubilair, schoonmaak etc. Het komt voor dat wij 50% goekoper zijn dan sommige van de huidge leveranciers van onze klanten. Tel hierbij de niet productieve tijd bij op en je komt aardig in de buurt van 70% besparing. Tevens hebben wij een onderzoek gehouden omtrent het inkoopgedrag van 200 MKB ondernemingen. De resultaten zijn zeer bemoedigend. Veel ondernemingen gaan langzaam maar zeker meer inkoopen via internet. Doordat de omzet van al onze deelnemers de korting bepaalt kunnen wij gemiddeld 20 tot 25% goedkoper leveren. Wilt u meer weten geef uw reactie via http://www.mkb-inkoopshop.nl

Jan

Zoals altijd: conceptueel fantastisch, in de praktijk weerbarstig. Veel bedrijven hebben niet het benodigde leiderschap e/o prioriteitenlijstje om "best-in-class" inkoop te realiseren. Liever zichzelf spiegelen aan (wellicht te realiseren) top-line winst door marketeers dan aan (concreet te realiseren) bottom-line besparingen door inkopers. Vraag iemand of hij a) meer wil gaan verdienen of b) minder wil gaan uitgeven… niets menselijks is een organisatie vreemd als zij inkoop (ondanks mondelinge belijdenis) niet als top-prioriteit definieert. Als consultant al een hoop reorganisaties en sluitingen gezien, die met een gericht en consequent inkoopbeleid vermeden hadden kunnen worden. eProcurement blijft vooralsnog vooral een feestje van de grote consultancykantoren die haar te dure juniors opleidt op dit soort projecten. Als klant dus gewoon niet intrappen. Eerst cultuuromslag binnen de organisatiie (zie operational champions als Dell, Toyota, etc…), pas daarna kunnen dergelijke concepten successvol ge?mplementeerd worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond