Deel dit artikel
-

PwC: internet komende jaren booming business

PricewaterhouseCoopers voorspelt in het rapport 'Entertainment & Media Outlook towards 2008' dat het internet de komende jaren de sterkst groeiende sector in het medialandschap zal worden. De inkomstengroei wordt vooral gerealiseerd door de toenemende advertentie-inkomsten. Deze zullen volgens PwC sterk stijgen door het groeiende gebruik van breedbandinternet en het toenemende handelsverkeer via het Internet.

“Door het verbeterde gebruikersgemak en het gegroeide vertrouwen maken consumenten steeds vaker gebruik van het internet om artikelen te kopen en informatie op te zoeken. Dit heeft een effect op de advertentie-inkomsten. Wij verwachten dat de advertentie-inkomsten de komende jaren zullen stijgen tot 125 miljoen euro in 2008. In 2003 waren de inkomsten 40 miljoen euro. Dit betekent een gemiddelde inkomstengroei van 25,6 procent per jaar tot 2008,” aldus John Middelweerd, voorzitter van de Entertainment en Media Group van PricewaterhouseCoopers.

Door de verdergaande overgang van de goedkopere inbel-service naar het duurdere, maar snellere breedband Internet zullen de uitgaven van het internetgebruik gemiddeld met 11,8 procent stijgen tot 2008. De Internetmarkt zal in 2008 2,2 miljard euro beslaan, zo verwacht PwC. Daarmee zal Nederland in 2008 4 procent van de uitgaven in West-Europa voor zijn rekening nemen.

De volledige Nederlandse entertainment en media industrie zal tussen en 2008 gemiddeld met 4,5 procent groeien. Naar verwachting neemt de omzet in 2008 toe tot 13,5 miljard euro.

Ook de televisiesector profiteert van aantrekkende reclame-inkomsten en een toename van de abonnementsinkomsten als gevolg van hogere maandelijkse tarieven en de introductie van nieuwe digitale diensten. Aangezien echter de omroepbijdragen aan de publieke omroepen zal worden gekort, blijft de jaarlijks samengestelde omzetstijging binnen de televisiesector naar verwachting steken op 5,7 procent.

Voor de gehele periode tot en met 2008 verwacht PwC een gemiddelde jaarlijkse samengestelde groei van 0,6 procent  voor de platenindustrie. Piraterij, het illegaal downloaden en kopiëren van muziek, blijft volgens PriceWarthouseCoopers een probleem dat onder meer door dalende prijzen en het aanbieden van legale alternatieven bestreden wordt.

Deel dit bericht

3 Reacties

Henk

De laatste 2 jaar probeer ik zicht te krijgen op de omvang van deze advertentie markt in Nederland. Zowel PWC als IAB schatten de huidige markt dus op zo'n 40 miljoen euro (alleen Mailmedia ziet er 300 miljoen in omgaan maar dat cijfer acht ik niet zo betrouwbaar, is waarschijnlijk meer de hele natte droom van de desbetreffende eigenaren), de vraag blijft hoe de verdere onderverdeling in elkaar steekt. Verreweg het allergrootste deel zal de banner-business en webvertising zijn, een klein deel e-mailmarketing. IAB had het over 1% e-mailmarketing, maar dat lijkt me weer veel en veel te laag: van 4 euroton kunnen nooit al die e-mailmarketing bedrijven draaien, 10% lijkt me meer in de buurt komen. Zijn er ergens goede onverzichten voorhanden met goede onderbouwingen?

Stijn

Ik denk dat het nog wel een beetje meer is dan die 40 miljoen, zeker als je bijvoorbeeld Google en Overture ook mee gaat tellen. Dat mailmedia op 300 miljoen uitkwam had ook te maken met het feit dat zij de gehele campagne meenamen in de omzet (inclusief ontwerp e.d.) en niet alleen de advertentiekosten. E-mailmarketing 1% lijkt mij ook aan de lage kant, en 400.000 euro op jaarbasis is natuurlijk veel te laag. Volgens mij ontbreekt het nog aan goede overzichten in Nederland..

Henk Sanders

Toch wel leuk: zolang niemand weet hoe groot deze (virtuele) markt feitelijk is kan iedereen 'de pers' halen met de publicatie van marktgegevens, verzin maar wat want niemand kan de juistheid controleren. Zelfde verhaal trouwens met andere (virtuele) data: Mailmedia noemt zichzelf martkleider, tja, als niemand weet hoe groot de markt exact is hoe weet je dan wie er marktleider is? Als je de KvK gegevens van Mailmedia ziet is of de e-mailmarketing markt inderdaad heel erg klein of Mailmedia is helemaal geen marktleider. Het wachten is nu nog op een marktanalyse van oud-internet goeroe Maurice de Hond, of zou hij zijn vingers niet meer aan deze markt willen branden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond