Deel dit artikel
-

Honderdduizend vragen aan therapeute Crystal Clear

Actiesite 'The Ask Crystal Show' heeft in een maand tijd circa 65.000 bezoekers getrokken die meer dan 100.000 vragen gesteld aan internet-pschychologe Crystal. Achter de site zat in werkelijkheid Vrumona dat graag via een virale campagne frisdrankenmerk Chrystal Clear verder aan de man wilde brengen.

In de virtuele talkshow van frisdrankmerk Crystal Clear liet Vrumona zich inspireren door de populariteit van onder meer televisietherapeut Dr. Phil en de Oprah Winfrey-show. Bezoekers kunnen op de website vragen stellen aan Crystal en krijgen direct een video met het antwoord te zien. De actie van frisdrankenmerk 'Crystal Clear' loopt in ieder geval door tot eind december. Daarna wordt gekeken of de actieperiode verlengd wordt. 

Het succes van de actie is volgens het frisdrankenmerk voor een groot deel te danken aan de ruim 1 miljoen actie-etiketten op de flessen van Crystal Clear en aan de virale campagne die interactief reclamebureau Qi in opdracht van Vrumona verzorgde. Volgens de opdrachtgever en het webbureau verwijzen bijna honderd Nederlandse websites inmiddels naar ‘The Ask Crystal Show’ en werd ook in de media de nodige aandacht besteed aan de campagne.

De in flash-gemaakte website werd donderdag 16 december 2004 door Macromedia uitgeroepen tot ‘Site of the Day’. Het is de tweede keer in korte tijd dat een opdrachtgever van Qi deze prestigieuze vermelding krijgt. In juli viel de site van Philips Home Entertainment al deze eer te beurt. De vragen die het meest gesteld werden aan Crystal hadden vooral betrekking op relaties en uiterlijk. Veel vragenstellers wilden weten of het vriendje aan de kant moest worden gezet en hoe ze een partner kunnen vinden.

Enkele duizenden keren werd Crystal gevraagd om haar deskundige mening te geven over het ideale lichaamsgewicht en de te dragen kleding. Ook de belangstelling voor de talkshowpresentatrice zelf is overweldigend: een groot deel van de vragen heeft betrekking op Crystal en haar leven. Bezoekers willen weten hoe het met haar gaat, of ze getrouwd is en wat haar leeftijd is.

Psychotherapeute Crystal is in werkelijkheid een actrice die naar de naam Rachel luistert en bij de doorlopende comedyshow 'Boom Chicago' werkt. Volgens projectleider Branda Faber van Qi werd met Rachel enkele dagen de studio ingegaan om in een zo kort mogelijk tijdsbestek in totaal 450 vragen -waarvan redelijkerwijs kon worden uitgegegaan dat ze zouden worden gesteld- op voorhand beantwoord te krijgen.

Volgens Faber was dat een kostbare en daardoor gewaagde aangelegenheid. “Van te voren was moeilijk in te schatten of de actie een succes zou worden. Ik vind het toch gedurfd van Vrumona dat ze hierop ja hebben gezegd. Er zijn niet zo heel veel bedrijven die op voorhand ja zeggen tegen dit soort projecten,” zegt Faber. 

Er werd niet alleen vanuit Nederland naar de site gesurfd. Ook was er de nodige belangstelling vanuit de Verenigde Staten voor de ’therapeutische’ website van het daar totaal onbekende frisdrankmerk, aldus Faber van Qi. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond