Deel dit artikel
-

Spott.nl krijgt met miljoenen-investering tweede kans

Veilingsite Spott.nl gaat vandaag opnieuw van start. Initiatiefnemers VNU , PCM en HMG steken "enkele tientallen miljoenen" in een herlancering. Aan reclame alleen al wordt tussen de dertig en 35 miljoen gulden besteed. Vorig jaar kon Spott.nl de belofte niet waarmaken. Prestaties van de site waren niet naar wens en in het najaar werd het bijbehorende televisieprogramma van de buis gehaald. Inmiddels wordt overwogen om wederom televisie in te zetten.

Met de overname van iBazar door eBay lijken de kaarten op het Europese contintent geschud voor de veilingsites. De markt is verdeeld tussen Ricardo QXL en eBay. Maar als het aan Spott.nl ligt wordt daar in Nederland een stokje voor gestoken. "Wij hebben ons ten doel gesteld om eind volgend jaar een van de twee belangrijkste veilingsites van Nederland te zijn", zegt managing director André van Remmerden van Spott.nl. De andere partij wordt volgens hem iBazar/eBay. "Ik ben blij dat eBay iBazar heeft overgenomen en niet Ricardo QXL, de concurrentie met de laatste kunnen we gemakkelijker aan."

In maart vorig jaar ging Spott.nl van start, maar het werd niet bepaald een succes. Volgens Van Remmerden was het "een risee". Veel klopte niet, zegt hij, zo was de content "marginaal", "deugde de navigatie niet" en "waren de rubrieken veel te statisch". Maar het belangrijkste was wel, dat "met een relatief kleine organisatie op meerdere punten gefocust diende te worden".

Spott.nl was behalve een veilingsite ook een televisieprogramma op RTL4. Dit programma werd in oktober vorig jaar gestopt. Behalve dat het programma weinig kijkers wist te boeien bereikte Spott.nl ook niet de juiste doelgroep. De kijkers waren niet de mensen die 's avonds op de site kwamen, zegt Van Remmerden. Niet dat de multichannel-aanpak daarmee definitief overboord is gezet. "HMG wil nog steeds experimenteren met de combinatie televisie en internet, daarom overwegen we om wederom televisie in te zetten, maar op een andere manier dan met het vorige programma." Hoe die hernieuwde samenwerking er dan uit gaat zien is nog niet bekend.

Met een focus op internet, een hernieuwde investering van "enkele tientallen miljoenen guldens" van de aandeelhouders, een nieuwe reclamecampagne die tot eind dit jaar "tussen de dertig en 35 miljoen gulden" gaat kosten en meer personeel moet wel lukken wat vorig jaar niet van de grond kwam, denkt Van Remmerden. Het personeelsbestand groeide van zeven mensen in augustus vorig jaar naar 35 medewerkers momenteel, en zal volgens Van Remmerden nog verder groeien naar "tussen de zestig en 75 mensen".

Concrete doelstelling voor dit jaar is om 250 duizend geregistreerde gebruikers te werven (zijn er momenteel zeventigduizend) en 300 tot 400 duizend bezoekers per maand te krijgen (zijn er nu ongeveer zestigduizend). Eind volgend jaar wil Spott.nl 500 duizend geregistreerde bezoekers hebben en "tot de top 15 van meest bezochte sites in Nederland behoren". Dat zijn nogal hoge doelstellingen, zeker gezien het verleden van Spott.nl. Van Remmerden zegt zich te realiseren dat hij hoge doelstellingen stelt. "Spott.nl was een keer een risee, dat zal onder mijn verantwoordelijkheid geen tweede keer overkomen."

Waarom hebben de aandeelhouders nog zoveel vertrouwen in Spott.nl? Van Remmerden: "Voor VNU is het interessant vanwege de mogelijkheden voor databasemarketing, voor HMG vanwege de combinatie van televisie en internet die er gemaakt kan worden en voor PCM vanwege de mogelijkheid om hun advertenties ook te kunnen doorplaatsen op internet." Dat neemt niet weg dat ze eind vorig jaar hadden kunnen stoppen met het verlieslijdende project. Dat is volgens Van Remmerden niet gebeurd omdat "binnen de directies de overtuiging bestond dat Spott.nl nooit een echte kans had gekregen". Die tweede kans krijgt de veillingsite, met een omvangrijke investering, maar ook met een 'deadline', want in 2003 dient er break-even gedraaid te worden.

Voor zijn inkomsten gaat Spott.nl, in navolging van andere veilingsites, ook een vergoeding vragen voor het aanbieden van producten. "We zullen dat eind dit jaar gaan instellen", zegt Van Remmerden. Over de hoogte van het bedrag of het percentage kan hij nog geen uitspraak doen. Bovendien gaat er geld gevraagd worden voor het doorplaatsen van een advertentie in de PCM dagbladen naar de site. Ook over de hoogte van dit bedrag kan Van Remmerden nog geen uitspraak doen.

"Verder verwachten we inkomsten uit permissiemarketing, op basis van de opt-in database die we opbouwen. En als vierde inkomstenbron fungeert e-commerce. We hebben afspraken met verschillende partijen, zoals Free Record Shop, Shop.nl, Elmar en Lastminute.com, die per opbod producten gaan verkopen. Daarover krijgen wij een commissie van tussen de twee en tien procent."

Deel dit bericht

68 Reacties

Frank Crebas

Spott Gefeliciteerd met jullie nieuwe site! Ik vind het knap dat jullie voor fl.35 mijoen geen eerlijke kans hebben gekregen. Maar toch aardig dat jullie weer een kans gaan krijgen. Jullie doel is de grootste vraag en aanbod site van Nederland te worden`maar die race is allang gelopen! Marktplaats.nl heeft in tegenstelling tot haar collega's het afgelopen jaar maar enkele honderden guldens uitgegeven aan marketing doeleinden.De enige die het veilen in Nederland ook heeft begrepen is Ibazar. Ik hoop dat ze zich blijven handhaven na het invoeren van het veel besproken betaal systeem. Maar toch, Spottmensen veel plezier met het verbranden van de volgende 15 miljoen. met vriendelijke groet,

Simone

ik ben het helemaal eens met Frank. Al wil ik Spott succes wensen met de nieuwe start ben ik ervan overtuigd dat iBazar de beste partij is en zal blijven op de veilingen markt.Ik ben ook van mening dat het invoeren van het betaalsysteem van iBazar een zeer juiste stap is. Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit een teken is voor een gezonde bedrijfsvoering in de internet wereld en vooral dat het grote voordeel bij de gebruikers ligt: een hogere kwaliteit van het aanbod en serieuzere bieders.Groeten

O. Bloemendaal

Ik dacht dat de internetgekte voorbij was. 35 miljoen aan marketing voor een site die al bewezen heeft niet te werken. Voor dat geld … Nee ik ga hier geen worden meer aan vuil maken. Mijn reactie had korter kunnen zijn: Huh?!

Jasper Jan de Konink

Jammer van mijn goede geldJarenlang abonnee van de Volkskrant (onderdeel van PCM- deelnemer in Spott) en met veel plezier maandelijks betaald voor deze kwaliteitskrant. Mede in de veronderstelling dat de directie van zo'n bedrijf dat geld ook besteedt aan de ontwikkeling van deze krant, op en buiten het internet. Blijkt echter dat PCM haar geld besteed aan het zinloze project spott.nl. Op deze manier wordt de financiële slagkracht van dat toch al kwakkelende concern steeds verder uitgehold en blijft er geen geld over voor zinvollere aankopen en ontwikkelingen. Waarom geen Volkskrant light via de e-mail, waarom geen leuke en gezellig ontmoetingsplaatsen waar ik andere lezers kan ontmoeten? Denken ze daar nou echt dat Spott iets unieks is? Spott is gedoemd uit te gaan als een nachtkaars op het moment dat de partners stoppen met hun absurde uitgaven voor marketing. Het is niet uniek, voegt niets toe en gaat ook niets opleveren. Met de bedragen die hiermee gemoeid zijn kan PCM al haar internetredactie jarenlang tot ongekende hoogtes opstuwen en daarmee een bijdrage leveren waar ik wel op zit te wachten. In de huidige database van Spott valt bovendien nu al op dat deze geheel en al gevuld wordt met winkelwaar die uit bestaande online shops afkomstig is. Ik ben het zeker eens met Frank Crebas dat het pure geldverspilling is wat PCM hier doet. Dat geld natuurlijk ook voor de andere partners HMG en VNU.Frank Crebas van "De Marktplaats" verzuimt overigens aan te geven dat deze al twee jaar lang (gratis of betaald?) op startpagina staat en dan wordt het natuurlijk ook erg makkelijk om veel bezoekers te krijgen. Zo kan ik het ook. Maar ik zou wel oppassen, want VNU kan haar dochter startpagina zo opdracht geven de verwijzing naar marktplaats.nl te vervangen door Spott.nl.

barend van dijk

Spott zou eerst wat geld aan het ontwikkelen van de site uit moeten geven. Wat een lachtertje, die nieuwe site. Je kunt voor miljoenen schreeuwen dat men naar Spott moet komen, maar als de site niet werkt/er niet uitziet/traag is, komt er toch echt geen hond. Degene die dit heeft goedgekeurd zouden ze direct de laan uit moeten sturen! Ik wens de initiatiefnemers veel succes met hun online avontuur, maar volgens mij kunnen ze het beter bij print, tv of radio houden! Op dit moment is de concurrentie overigens al veel te ver. Dat Ibazar geld gaat vragen is jammer, zeker aangezien er duidelijke alternatieven zijn die wel gratis zijn/blijven. ViaVeiling.nl en Ricardo bijvoorbeeld. Marktplaats zie ik niet als serieuze partij aangezien daar nog steeds content van vorig jaar op staat. Af en toe opschonen van bestanden is geen overbodige luxe. Ik wacht af en zet mijn geld nog eventjes nergens op!

Nils Kievid

helemaal eens met Barend….de site is gewoon lelijk…er staat niks op behalve dan bijna 40.000 stuks antiek. Echt PCM, stop nou eens wat geld in de site, en niet in reclame. Een navigation manager en een psycholoog, die kunnen je vertellen dat ten eerste de kleuren helemaal fout zijn en ten tweede de navigatie van geen kant deugd. En ten derde…schakel een extra server bij want de site is supertraag. Als een site goed wordt bevonden verspreid dat nieuws zich toch razendsnel via het net. Doe je het niet, dan verlies want Ricardo gaan jullie echt niet verslaan.

Stevie Blender

Waarom allemaal zo negatief? Bovenstaande reacties zijn vast van dezelfde personen die steen en been klagen over de huidige marktsituatie.Het is juist perfect voor de hele markt dat traditionele uitgevers als PCM, HMG en VNU blijven geloven in deze concepten.Afkraken is zo makkelijk; en jullie denken toch niet dat er voor deze waarde pure cash in het project gestopt wordt. Nooit opgevallen dat de tv-commercials alleen op HMG-zenders vertoond worden, en online nagenoeg alleen promotie op VNU/PCM content?Aan mediawaarde zit zomaar aan een miljoenenbedrag in een periode waarin de concurrentie zich nagenoeg nul aan marketingbudget kan permitteren heeft Spott de kaarten in handen alle andere partijen met marketingpower weg te blazen.Goede zaak Spott, site is simpel en duidelijk; alle succes bij de relaunch!

William

Fijn dat er weer geld weggegooid word.Ben ik blij dat ik niet bij spott ben gaan werken. Punt 1:Ibazar is qua ontwikkeling al veel en veel verder, ook met een gezond businessplan. Ricardo zal ook in afzienbare tijd geld gaan vragen en viaveiling vast ook. Ik bedoel je moet toch iets aan de site verdienen, of zelfs de kosten eruit halen ? Punt 2:Naast dat de site qua business het niet gaat redden, is het gigantisch traag. Dan kan je zeggen: "ja de server was even langzaam". Dan zeg ik: "Zeker elke dag ?".Dat de site er niet uit ziet hoef ik neem ik aan niet te vermelden ? Punt 3:Dat marktplaats op startpagina staat is niet meer dan verdiend, of ze er nou voor betaald hebben of niet.Een snel ladende site met veel mogelijkheden.Dat ze de database een beetje moeten legen zie ik meer als een schoonheidsfoutje, immers men kan zelf zien hoe oud een bericht is (en nee ik heb geen belangen bij marktplaats). Kortom spott is gedoemd te mislukken, ibazar; Ricardo; marktplaats en eventueel viaveiling zullen overleven.Ik betwijfel zelfs ten zeerste of er nog genoeg ruimte is op de markt voor een goede vijfde veiling.De race is al gelopen, get used to it en bedenk wat anders.virtute.com is begonnen met een systeem waarbij je een veilig op je eigen site kan plaatsen. Wellicht loop ik achter, ik zag het pas van de week, maar dit is slim.Het aanbieden van systemen als forums etc en nu dan een veiligsysteem is niet nieuw, maar bied perspectief.Weinig marketingkosten, een link onder elk veiligsysteem en webmaster komen vanzelf wel.Die zorgen voor de content en voila virtute heeft ook content op zijn eigen site. met vriendelijke groet, William

Dick van der Lecq

Voor zover ik het kan beoordelen, heeft Spott.nl behoorlijk orde op zaken gesteld. De obligate en premature reacties verraden dat dit door de concurrentie ook zo ervaren wordt. Een compliment was zorgwekkender geweest.

barend

Even als reactie op Stevie: ik geloof absoluut in online. Voornamelijk kleine uitgevers zullen hier hun voordeel kunnen halen. De huidige marktsituatie is helemaal niet slecht: grote bedrijven weten alleen niet waar ze het geld aan uit moeten geven. Als iedereen nou eens 'lean en mean' zo'n organisatie op zou zetten zou het al veel schelen.Spott gaat al lopen roepen zonder de site te testen… vind je het gek dat het niet goed gaat met de 'dotcommers'? Ik niet. Overigens: 35 miljoen verdien je in ieder geval niet voor het volgende millenium terug! Wat mij betreft zijn er twee sites goed genoeg voor deze markt: Marktplaats en ViaVeiling.nl. Geen grote budgetten, wel een site die werkt en waar de kosten voor de baten uitgaan. Moet ik dat uitleggen…?

Freek

Aan de bovenstaande reacties zijn de realiteit! Wat een zielige vertoning van het consortium PCM VNU HMG. Je merkt aan alles dat ze werkelijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Veel geld uitgeven voor een heleboel bagger. De site is inderdaad zeer slecht gebouwd. Verkeerde technieken voor een publiekstrekker. Ach ze zoeken het eigenlijk maar uit… doodzonde van het geld….PCM huur wat mensen in met verstand van internet of doe er helemaal niks mee want dit slaat nergens op.

Marco Derksen

Bespottelijk! Blijkbaar hebben de marketeers achter Spott.nl niet geleerd van de fouten die de meeste dot-coms de afgelopen jaren hebben gemaakt. Denken ze nog steeds vanuit de kenmerken van traditionele push media (zoals TV en radio) en niet vanuit de kenmerken van het pull medium Internet (de gebruiker kiest zelf waar hij naar toe gaat). Met een reclamebudget tussen de 30 en 35 miljoen gulden moet je in staat zijn om ALLE Nederlandse Internetters naar je site te halen. Maar ja, dat lukt je natuurlijk niet als je meer dan de helft daarvan uitgeeft aan TV commercials. Of denken ze nu echt dat ze de gemiddelde TV kijker uit de luie stoel kunnen halen om vervolgens achter de pc te kruipen?

Willem Wolf

Al dat commentaar! Gewoon zelf even kijken op Spott.nl zegt genoeg: 'My First Website' door het neefje van André van Remmerden.

Richard

VNU, HMG en PCM. Het toppunt van strategisch versnipperde belangen. De één gaat voor het uitmelken van de database, de ander voor het exploiteren van advertentieruimte. Maar de grootste giller is toch wel HMG, die na de lancering van "Moron" hard voor een lege zaal staat te roepen dat ze de 'ultimate synergy' tussen televisie en internet heeft ontdekt. En als klap op de vuurpijl investeren ze in het grootste tegendeel op die stelling: SPOTT, want als er ooit een concept is geweest dat werkelijk met vrijwel alle marketingwetten heeft gebroken, dan is het wel dit kind met waterhoofd van VNU. En na die duurbetaalde ervaring en alle kennis die deze grote jongens (lees: geldverkwisters) met elkaar vertegenwoordigen zou je denken dat er nu een concept staat dat je recht tussen de ogen raakt. Maar niets is minder waar. Een site die zo traag is dat je niet eens een poging durft te wagen uberhaupt iets te koop aan te bieden omdat je dan te laat komt voor de eerstvolgende jaarwisseling en een kleurschakering waar zelfs de meest vrolijke Frans acuut aan de anti-depressiva slaat. But most of all denkt iedereen wederom aan de toegevoegde waarde aan eigen huis en haard en vergeet dat het bij een dergelijk concept maar om één ding draait: de gebruiker van het platform die op een succesvolle wijze zijn/haar handel kan drijven en dan uiteraard bereid is daar een vergoeding voor te betalen. En als je dat kunt uitbouwen heb je bestaansrecht op het internet.Iets wat eBay al jaren geleden goed heeft begrepen en iBazar nu gaat doen. En waarschijnlijk zullen de anderen (QXLRicardo, ViaVeiling, etc.) snel volgen. Ik stel voor om naast alle Lampies, Effies en Flippos een kersverse award in het leven te roepen voor de meest geldverslindende marketingblunder van het jaar. Ik weet nog niet op wie ik persoonlijk ga stemmen, maar wat mij betreft mag het uitgereikt worden door Viola Holt. Hartelijke groet,Richard

Jelle Kolleman

Ongelofelijk! Wat een geld… Ik ben gisteravond, tijdens een uurtje tv wel 8 commercials van spott.nl tegengekomen. Niet echt heel erg pakkende spots trouwens, maar veel erger is dat ik de site niet eens kan bekijken. Hij doet het gewoon niet. Dat wordt vast wel weer opgelost, maar als je gister op tv bent, zorg dan in elk geval dat vandaag je website draait.Ik word na alle bovenstaande reacties wel nieuwsgierig naar hoe het er allemaal uit ziet. Natuurlijk is het goed dat deze grote jongens in internet en met name de combinatie van internet en tv blijven geloven, maar zoals al gezegd, zorg dat je site werkt, als mensen het niks vinden, komen ze echt-niet-meer-terug! Ik ben bang dat ze snel tot de conclusie gaan komen dat dit ook niet heeft gewerkt. (Al hoop ik oprecht van niet..) Jelle Kolleman

Jeroen Ivo Damstra

Zoveel negatieve reacties maakten mij wel errug nieuwsgierig naar hetgeen zich op http://www.spott.nl afspeelde. Zou het echt zo matig kunnen zijn? Binnen enkele seconden was duidelijk dat men geen woord teveel had gezegd. De gang van zaken zou Spott sim-pel zijn? Verdomd als het niet waar is! De site lijkt inderdaad alsof het door iemand met een doe-het-zelf website pakket is gemaakt. Maar goed, leuke poppetjes, misschien dat er een strip van te maken is… En dan het bedrag van 35 miljoen. Geintje zeker? Goh, wat zou de achterliggende gedachte zijn? Moet bekendheid compenseren voor een gebrek aan kwaliteit en inzicht? Mocht dit zo zijn, dan wens ik iedereen bij Spott veel sterkte. Het lijkt me dan namelijk niet ondenkbaar dat de site volgend jaar rond deze tijd offline is. Spott.nl is namelijk, zoals Jasper Jan de Konink als zei, niet nieuw, niet vernieuwend en al helemaal niet rendabel. Dit mede door het feit dat de .nl markt simpelweg (te) klein is en twee/drie betere partijen Spott al voor zijn geweest. En ik maar denken dat de shake-out een eye-opener zou zijn. Tss, tss, tss….

Johan

Spott heeft tot nog toe bewezen dat ze er niet veel begrijpen. Ik denk niet dat je een veiling kunt kopen zonder enige kennis te hebben van deze markt. Voor mij is het belangrijk dat een veiling een kwaliteitsveiling is. Wat dat betreft is alleen ricardo.nl er in geslaagd een zeer goede site met een hoog kwalitatief aanbod aan te bieden. Ik ben benieuwd Spott. Overigens begrijp ik niet dat je met zoveel geld vanaf nul begint en niet gewoon een veiling koopt, die zich qua site bewezen heeft (en bereikbaar is).

Casper

Geweldig die nieuwe site van spott. Het duurt nu nog maar DRIE KWARTIER voordat de homepage op mijn scherm staat!!! Als ie uberhaupt verschijnt. En hoeveel heeft die nieuwe site gekost zei u? Nee, ik blijf wel trouw aan de veilingsite van QXL Ricardo. Die jongens verkwisten hun zuur verdiende geld tenminste niet aan miljoenen verslindende reclame campagnes. Iets wat in Internetland toch iets te vaak voorkomt lijkt mij. Vriendelijke groet,Casper

Monsieur X

Zegt de tv-commercial al niet genoeg ? SIM-PEL

John de Wild

Hoe kan het dat alle veilingsites commissies gaan/blijven vragen, terwijl Virtute deze commissies juist afschaft? Bij Webwereld las ik hierover een persbericht. Ik ben gaan kijken en zij beheren vele gespecialiseerde veilinghuizen. De veilingbeheerders betalen een maandelijkse contributie. De kwaliteit van het aanbod en de bezoekers is veel groter dan bij de traditionele veilingsites. Mij persoonlijk lijkt dat een veel revolutionairder model. Ik snap niet dat er geld voor Spott over is, dat gebaseerd is op het verouderde model, waarvan inmiddels duidelijk is dat het behalen van winst, ook na het vragen van commissies en met de beperkte reclame-inkomsten van tegenwoordig, bijna onmogelijk is.

Johan Blank

Naar aanleiding van dit artikel dacht ik kom laat ik eens even gaan kijken op Spott.nl. De site was eerst niet bereikbaar en daarna niet vooruit te branden (?connection timed out? etc.). De marketing campagne is inmiddels van start gegaan.Ook bij andere sites die met grote marketingcampagnes gelanceerd werden heb ik dezelfde ervaring opgedaan. Blijkbaar is de techniek niet voldoende doordacht en uitontwikkeld. Men zal zich toch moeten realiseren dat een technisch goed functionerend systeem een absoluut vereiste is voor het slagen van dit soort ondernemingen. Een goed (Internet) systeem bouw je niet even en zeker niet door gewoon een paar programmeurs in te huren die het wel even in elkaar ?krassen?, zoals helaas regelmatig gebeurt. Een goede auto ontwikkel je ook niet door een aantal monteurs in te huren.Jammer van al die marketingguldens.

Ben

De kwaliteit van de marketing en competativiteit kan op z'n minst in twijfel worden getrokken, zoals velen doen. Over de site zelf is het moeilijk oordelen, want na meer dan enkele minuten wachten heb je hem nog niet op je scherm (ook niet via de kabel)! Gelukkig kan je wel vele malen per dag hun commercial op de buis zien. Kunnen de aandeelhouders in ieder geval toch genieten van hun investering.

Burt

http://www.spott.nl had beter even naar http://www.spot.nl kunnen kijken.

Ton van den Hoogen

Bij de eerste Spott werden de 'miljoenen' guldens reclame wel allemaal in natura door de oprichters gefinancieerd. Spott bleek verder straatarm: zelfs een affiliate-programma was niet door ze te betalen. Ook nu lijkt hetzelfde aan de gang. Het is natuurlijk wel even een verschil of je een reclamespotje op een van je eigen zenders toont of dat je ergens anders reclameseconden inkoopt. Verder lijkt het me geen slecht idee om een website genaamd http://www.spotted.nl te openen. Hier kunnen dan de mensen zich registreren die er in zijn geslaagd http://www.spott.nl daadwerkelijk op het scherm te krijgen 😉

dirk folkerts

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind de spott site eigenlijk heel aardig. De site is erg simpel en toch ook weer niet saai. Het concept is sterk neergezet. Toegegeven de site is natuurlijk veel te traag en het aanbod is te klein. Wellicht dat spott wat consultants op korte termijn gaat inhuren, want dit probleem moet snel opgelost worden. Verder zou ik de registreer-nu-tekst wat overheersender maken. Spott heeft een groot potentieel publiek. Toch op de lange termijn is spott als veilingsite natuurlijk niet rendabel. Als spott als merk wordt neergezet en er komen additionele diensten, dan kan er wellicht meer geoogst worden. Succes,Dirk Folkerts

William

Nog even een aanvulling: Waarom alleen tvspotjes? Ik heb nog geen banners gezien op het internet. Of ben ik blind. Het lijkt me beter om 2 miljoen te besteden aan een uitgebreide internetcampagne met goed gedesignde (flash)banners. Maar dan blijft nog staan dat de site niet werkt en dan heeft marketing weinig zin. 60.000 bezoekers per maand? 2.000 bezoekers per dag, wat doen die daar? Of wat kunnen ze daar doen? Waarschijnlijk hebben ze het over 2.000 PAGEVIEWS. 400.000 bezoekers is het streven. Dat zijn ongeveer 13.000 bezoekers per dag, dus zo'n 70.000 pageviews per dag (naar schatting en alleen html-pagina's waarop een banner kan draaien). Voila: 70 cpm's om te verkopen per dag en 1800 per maand. Hoe denken ze daar uberhaupt al die werknemers te kunnen betalen? Over winst maken heb ik het niet eens. 20 man hebben ze in dienst, correct me if i'm wrong. Maar die doelstelling van 400.000 bezoekers per maand halen ze nooit, i'm afraid…

O. Bloemendaal

15.34 twee uur verder en kom nog steeds niet op de site. Zou het dan nu al afgelopen zijn en hebben ze de eer aan zichzelf gehouden?

Joyce Oude Elferink

De commercials die SPOTT uitzend zijn onbegrijpelijk voor de consument. Wat is de grap achter deze commercials? Sterker nog, SPOTT promoot met spott.nl en geen http://www.spott.nl. Typ je http://spott.nl in (dus zonder de www) dan verschijnt er zo'n fijne lege pagina met de melding 'Page cannot be displayed'.Ik sluit me dus aan bij de meerderheid. SPOTT kan haar verworven miljoenen beter eerst besteden aan het verbeteren van de site (snelheid & usebility) zodat de duizenden bezoekers die ze nu genereren via de commercials geen one-time visitors worden.

Shirls

De tv-campagne van SPOTT steekt goed in elkaar. Het is kleurrijk en sim-pel en zelfs mijn 3-jarige zoontje kent de commercial al uit zijn hoofd.Alleen voor SPOTT errug lullig dat de site er (tijdelijk) uitligt. Als er zoveel geïnvesteerd is in deze site, dan zal er heus wel het onderste uit de kan gehaald gaan worden om de site er zo snel mogelijk weer op te krijgen. SPOTT komt terug, ijzersterk deze keer. En William, SPOTT heeft gelijk om jou niet aan te nemen. Kritiek geven is sim-pel.

Fabian de Graaf

Op dit moment is de stand van zaken zo op de (www.)Spott site: "Spott.nl is even uit de lucht. Onze excuses voor dit ongemak. Graag zien wij u snel terug op onze totaal vernieuwde koop- en verkoopsite. Met vriendelijke groet,Spott.nl" I'll keep my mouth shut….(I think)

Martin

Wat een treur-nis. Zo-veel geld uit-ge-ven om op de te-le-vi-sie te ko-men, en dan je site niet heb-ben draai-en… En internetgebruikers aanspreken als een stel debielen, goed idee, daar maak je je ook populair mee. Bewijs je eenvoud maar door een kristalheldere site & navigatie, dat lijkt mij effectiever.

Mo'riche

Ook die laatste stand van zaken is blijkbaar alleen te vernemen voor bezoekers met de nieuwste browser, want in Explorer 4, waar ik nu toevallig even gebruik van maak, is slechts het spott-logo zien vergezeld van witte tekst op een witte achtergrond te zien. Wat een ongelooflijk stelletje amateurs. Hoe krijg je het overigens in jezusnaam voor elkaar een site waar je zoveel geld in stopt zolang op z'n cruciaal moment onbereikbaar te laten zijn? Dan heb je toch echt helemaal geen flauw benul waar je mee bezig bent? Murphy's law zal onvermijdelijk hebben toegeslagen, maar zelfs al was de volledige locatie waar de servers staan gisteren afgefikt, dan nog had de site nu alweer volledig functionerend in de lucht kunnen en moeten zijn. Commercials laten draaien terwijl reeds ruim van tevoren bekend is dat je site onbereikbaar is is ook lekker slim. Weet je tenminste zeker dat je die potentiele klanten die zich door de commercial wel aangesproken voelen definitief kwijt bent… Beun-ha-zen.

frits

Kri-tiek geven is in-der-daad makkelijk (jezus wat irritant). In het geval van spott is het niet eens nodig omdat spott met zichzelf de spot drijft. Ohja dat je driejarige dochterje de commercial na 1 keer uit haar hoofd kent zegt al genoeg.. het is gemaakt voor die doelgroep. Veel succes PCM etc! jullie zullen het nodig hebben!!!

Fred van Rijswijk

Spott.nl een relaunch met een achterhaalde marketing strategie. Ik weet het niet meer, laten we maar zo zeggen, spott houd het sim – pel, maar het blijkt dat met zo'n budget een site in de lucht houden niet zo sim – pel is. Het lijkt mij toch zeer belangrijk voor een Online bedrijfje. Ik ga toch nog eens naar de site kijken, zal hij het nou wel doen!

Spott Zoeker!

Heb deze week dit artikel gelezen op Emerce, maar had geen behoefte om de site (www.spott.nl) te bezoeken. Maak gister even de TV aan en zie daar maar Spott commercials die mij voorbij gaan! Natuurlijk met een kabelverbinding even snel naar de site! Tot mijn grote teleurstelling site down! Ok, dan maar later…nog down? OK, dan maar vrijdag om 15.00 uur….error 404 standaard pagina van je windows (wit).OK, kijk vanavond even weer…om 1.30 uur…een eigen error 404 pagina gemaakt! Waar zijn ze dus echt mee bezig! Ik wil de site gewoon bezoeken om even te kijken hoe het eruit ziet. Zal een normale bezoeker ook zo "hardcore" de site continue bezoeken? Dacht het niet! Zou wel interessant zijn als VNU even Nielsen vraagt om te onderzoeken hoeveel klanten ze door dit grapje verliezen!

Sander

Hoera, ik ben op spott.nl gekomen. Het ging alles be-halve sim-pel, ik heb er twee da-gen o-ver ge-daan. Ik zal niet meteen zeggen dat Nederland te klein is voor weer een kopen en verkopen site, maar de top 3 is toch wel redelijk stevig: 1 Ibazar/Ebay2. Viaveiling3. Ricardo/Qxl De telegraaf redt het niet met veilinghal, Spott zal het ook niet redden. Met veel geld red je het niet. Viaveiling investeert zeer beperkt in marketing, Ricardo eveneens. Deze sites kijken goed naar de markt, zorgen dat de servers draaien (!) en blazen niet hoog van de toren. De site heeft 5 miljoen gulden gekost? Dan zijn ze mooi belazerd! Zo sim-pel…. Hoe dan ook, Spott heel veel succes! Geniet van je laatste jaar op internet…..

Reinier Bouman

Het is altijd goed als er competitie is. De klant wordt er beter van en het houdt de sites scherp. Marktplaats.nl maart 20011,5 miljoen bezoekers per maand35 miljoen pageviews per maand Zet 'm op en oprecht veel succes toegewenst.

Jan Sellis

even een reactie op Reinier Bouman:Marktplaats heeft gewoon ontzettend geluk gehad. De meeste advertenties zijn erg oud. Door een startpagina notering groeit deze site zo hard, anders niet. Stond spott op startpagina, dan waren deze cijfers daar te zien. Ook zijn deze bezoekers natuurlijk niet uniek. Er zijn genoeg mensen die 5x op een dag even hun kavel checken. Allemaal bezoekers, maar kwalitatief slecht traffic. Mijn persoonlijke mening over marktplaats? een goedkope site die qua layout nog slechter is dan spott.nl

Hans Vermeijden

Toch benieuwd naar een reactie van Spott heb ik hen een mailtje gestuurd. Ik kreeg de volgende reactie binnen 24 uur! (Ik ben trouwens GEEN adverteerder bij Spott). Pluspunt! Ze hebben door dat er iets mis is… Beste Spott-adverteerder, Bedankt voor uw e-mail. Onze excuses voor het ongemak. Het probleem van de snelheid en de performance van de site is bij ons bekend. Wij kunnen u verzekeren, dat op dit moment het oplossen van dit probleem onze hoogste prioriteit heeft. Onze techische afdeling is druk bezig om het probleem zo snel mogelijk op te lossen, zodat wij u de service kunnen verlenen, die u van ons mag verwachten. Heeft u verder nog vragen of opmerkingen, stuur dan een e-mail naar info@spott.nl.

M.B.Manteigas

Hoi,Ik snap niet waarom Spott.nl zoveel geld krijgt. De zoveelste velingsite, ik ben al door al mijn tweedehands harken door. Best wel zonde van al dat geld, maar als die jongens toch geld aan het weggooien zijn waarom niet een beetje hierheen gooien. Ik ben zelf nu bezig om als startende Internet ondernemer over een maand of 2 een hele nieuwe website te lanceren tegen geringe kosten. Maar een dozijn ruggen kan ik wel gebruiken, zie hier ik vraag niet eens zoveel.Niet eens 1 miljoen of een ton. Vooral als je verderop leest dat de Internet Capital Group 6 miljoen Euro`s aan Eumedix heeft verloren. Ik vraag me af of deze mensen wel verstand van geld hebben of anders teveel geld hebben en aan het gooien zijn met geld. Nogmaals als jullie toch aan het gooien zijn met geld gooi dan wat richting Rotterdam. Greetz,Martinho.B.Manteigas

Mo'riche

Wat ik me altijd afvraag bij dat soort sites: als er 35 man aan werken, wat doen die overige 32 dan? Of worden die lullige reclamespotjes bedacht door een 30 man sterke marketing-afdeling? Dat er nog iemand is die tijd heeft om binnen 24 uur e-mail beantwoorden met een standaard onpersoonlijk e-mailtje…..

Hans Vermeijden

Volgens mij heeft meneer Martinho zijn schaapjes al op het droge. {Hier; http://www.schwarzwald-baar-heuberg.ihk.de/ids/abt6a.HTM } gevonden: Demand 60.000 bottle`s of Dom Perignon champagne or more,destination South America.Reply only with quantity above 5.000. Martinho.B.Manteigas Cybermiles The Netherlands.

M.B.Manteigas

Hoi Hans Vermeijden, (ik ken je niet, jij mij wel?) Nou daar ben ik 2 jaar van aangeschoten geweest van al dat Champagne gedoe, hik, ugh! Nee,helaas die deal is niet doorgegaan.Succes verhalen, een paar Porsche` Boxter`s S type, klassieke Ferrari`s en een Formule 1 Ferarri racewagen via het Internet verkocht. Ik ben nu bezig met een nieuwe website, wordt echt te gek! Ik zoek nog wel [ingekort door de redactie]Let wel,alleen serieuze gegadigden geen cowboys ! Greetz, Martinho

Glorycookie

Geachte Emerce-lezers, Met alle respect, maar de uitermate negatieve reacties ten aanzien van de nieuwe site van Spott.nl zijn wel erg treurig. En typisch Hollands. Op het moment dat iemand of iets met zijn hoofd boven het maaiveld uitkomt, wordt hij of het neergemaaid. Ok, er waren wat aanvangsproblemen vorige week bij de lancering van de nieuwe site, maar inmiddels is de site al weer goed te bereiken. Het concept van Spott.nl is dat het een koop- en verkoopsite is en GEEN veilingsite. Dat is een groot verschil. Hier schuilt ook de kracht van deze site. Spott.nl gaat verder waar sites als iBazar en ricardo afhaken. Oordeel niet te snel. Dat is alles.

peter

Glorycookie, ook met respect, maar Spott komt niet eens met zijn kruintje boven het maaiveld uit. 'Verkopen per opbod' staat ook wel bekend als veilen (de vergelijking met Ricardo en Ibazar/E-bay is natuurlijk helemaal een giller).En zodra je 35 miljoen begint uit te geven om je site te promoten heb je maar te zorgen dat je site staat en bereikbaar is, anders ben je gewoon een prutser. Ik had gehoopt dat we dit soort geblunder zo langzamerhand wel achter ons hadden, maar nee hoor…

Hans Vermeijden

Beste Cookie, Ik denk dat de mensen die op dit artikel reageren wel degelijk inzicht hebben in het internet en zeker terzake doende opmerkingen aan het adres van Spott hebben achtergelaten. Maar ik denk dat je moet toegeven dat zo iets simpels als een vraag-aanbod site zeker geen 35 miljoen investering kan verantwoorden.Hoeveel omzet zouden ze de komende 5 jaar moeten maken om dat bedrag terug te halen? E-bay heeft net bekend gemaakt dat ze een nettowinst hebben gemaakt van 40 miljoen gulden met een omzet vergroting van 80% het afgelopen jaar. En dus …

M.B.Manteigas

Hoi,Ik was gisteren op Spott.nl om te zien of het wel werkte. Ik wou iets gaan plaatsen maar het werkte dus helemaal niet. De Pop-up menu om je NAW-gegevens in te toetsen had geen scroll bar. Andere page`s deden het ook niet,waaronder die van de rode Porsche 928 er eentje van was. Ik ga het zo weer proberen, 3 keer scheepsrecht ! Greetz, Martinho

Rob Bary

Spott.nl leest hier niet alle kritiek. Probeer (nogmaals) maar eens spott.nl in uw browser als adres (de url die gecommuniceerd wordt). Nee, alleen http://www.spott.nl werkt. Een fout die al zo vaak gemaakt is (WAKKER WORDEN!!!!)

Bas

Tsjonge. Wordt er stil van. Willen die 40 deskundigen die gereageerd hebben misschien voor mij komen werken? Gaan we even knallen!!! Zeg SPOTT, ik heb een lucratief voorstel. Jullie investeren dan een kwart van de bij de suikeroom binnengeharkte financiering in ons en dan verdienen jullie ook eens een keer wat. De rest van de centen pompen jullie gewoon in de commercials. Ik begrijp wel in welk politiek krachtenveld jullie opereren. Een kasrondje heet zoiets toch? Volgens mij is mijn voorstel een win-win-win. Geen dank en o ja, ik wil dit winnende concept best uitleggen op wat congresjes. Maar dan wel voor een rug of vier.

Sherlock

Wat opvallend zeg: een reactie van Bas Possen hier en tegelijkertijd verschijnt er vandaag een reactie op een artikel over "kleding e-tailer possen.com introduceert virtuele paskamer" (het bedrijf van bas) van ene "Sandra". Lijkt me duidelijk dat Bas Possen zelf de reactie als "Sandra" gepost heeft op het andere artikel, om zo z'n bedrijf weer onder de aandacht te brengen. Ik kan me wel voorstellen waarom hij daarom dat geld van Spott.nl graag wil hebben. Ik geef hem hierbij in ieder geval wat extra exposure. Graag gedaan. Ik hoop in ieder geval dat het met z'n pakken niet op dezelfde wijze gaat, want als hij ook daar namen gaat verwarren, krijgen mensen wel heel slecht zittende pakken. Overigens wel een superidee, dat digitwin.

digione

Wellicht heeft Bas zijn inspiratie gehaald om als Sandra te reageren na het lezen van de reactie van de Emerce redactie op het feit dat het Facing Facts artikel van een jaar geleden nu weer bij de recente reacties staat…

Bobby Petson

Dag Rob, bij mij doet Spott.nl het al ruim een week. Vrij kort na jouw (terechte) commentaar dus. Waarschijnlijk nog niet aangepast in de DNS van jouw provider. Of heb je gewoon niet goed gekeken? Welterusten… PS Erg leuke site, leuke campagne! Spott: succes!

Patrick van der Ent

Laat ik dit zeggen, als ze die 15 miljoen hebben besteed aan die totaal niet uitnodigende reclamespots van ze, vrees ik het allerergste voor ze. En ga ik ervan uit dat ze het eind van dit jaar niet gaan halen. Tenminste niet zonder verdere investeringen.Sterkte Spott.

Hans Vermeijden

Ik heb zo'n vermoeden dat als de heer Possen hier zo hoog van de toren kraait hij nog diep kan gaan vallen, of .. is hij al onderweg?

Ruud van Dijk

Het is duidelijk dat VNU en HMG totaal NIETS begrijpen van e-commerce of internet in het algemeen. MEn wil nog even cashen op de hype die al was afgelopen nog voor ie goed was begonnen. Er is geen new economy, the nwe ec is dead, er is alleen de NEXT economy. Traditioneel sterke maar flexibele bedrijven met visie, durf en innoverend vermogen zullen internet in leven kunnen houden voor de B2B en B2C markt. Meer toegankelijkheid, minder gekleun, minder rim-ram. Spott is een duidelijke marketing overkill van een ongewenst produkt voor een onbegrepen klantgroep. Zonde van ONZE centen, oftewel: had ik ze maar.

Hans Vermeijden

Beste Ruud, volgens mij lees jij het verkeerde blad. Dit is de Emerce site en niet de volgende.

Edwin

Voor geinteresseerden heb ik {hier; http://home.luna.nl/~lai } een onderzoek dat gehouden is onder 400 Nederlandse internet veiling gebruikers. Ed

Koos

Bedankt Edwin, wij zouden meer van dit soort onderzoeken moeten zien. Is er geen site die alle universitaire onderzoeken verzamelt over alles rondom e-business?

James

Ik gebruik spott als mijn homepage en ben dus blij dat deze fantastische service blijft bestaan. Dit is pas waar het internet over gaat. Voor hun services is veel vraag van mensen zoals ik.

marker

Het is vandaag woensdag 25 juli en naar het schijnt is er vanmiddag een aandeelhoudersvergadering waarin men zal besluiten Spott ten grave te dragen. Hadden ze dat niet 35 miljoen gulden eerder kunnen doen? Immers, wanneer je wilt dat internet aanslaat bij het echt grote publiek dan zijn het sites als spott die dit wel erg moeilijk maken. Laten we eerlijk zijn, het internet komt nu aan in de realiteit, een punt waar het nog nooit is geweest door de gekheid ingegeven door allen die menen ietste weten of te zijn in deze 'hyper'actieve wereld. internet wordt een gewone industrie die iets toevoegt aan het leven van de mens in zijn algemeen. Het maakt zaken makkelijker en sneller: niet meer en niet minder.

pieter jeekelars

James, sorry hoor maar dit is wel erg braaf, die site is extreem slecht en daardoor ook slecht bezocht. Ik vindt het dus echt helemaal niets. Jammer dat het nog wat langer blijft bestaan.

michel

Gooi vooral nog meer geld in die bodemloze put. Goed hoor. De put is nog niet lang niet vol. Er kan nog veeeeeel meer bij. Mochten ze van Spott alsnog een goede bekende site maken, dan hebben ze een zeer goede prestatie verricht. Vooralsnog denk ik dat Ibazar dankzij hun goede marketing nr. 1 blijft.

H. Vermeijden

Zo Michel, ook wakker geworden! Marker, dat is nogal wat wat je daar zo neerlegt. Waar baseer je je gegevens op? Je weet waarschijnlijk ook wel meer, als je gaat spuien zet dan ook meteen de sluizen helemaal open. Ik heb trouwens een weddenschap lopen met een collega van mij en ik heb gezegd dat ze voor het einde van augustus exit zullen zijn. Spott ga zo door dan ben ik waarschijnlijk de enige die geld aan Spott heeft verdiend. En ze zouden toch ook weer wat op televisie gaan doen (buiten de reclames om), daar heb ik ook nog steeds niets van gezien.

marijn de werd

Waarom lees ik niets over de grootste veiling-site van Nederland: http://www.marktplaats.nl . Deze site heeft de meeste advertenties en de meeste pageviews! Dit is allemaal bereikt zonder miljoenen investeringen in reclame en personeel.

Sander

Ik ben benieuwd wat er uit dat overleg vandaag is gekomen bij spott. Wat mij overigens opvalt: Het aanbod van ibazar is de laatste weken flink gedaald, viaveiling neemt sterk toe (hoelang duurt het voordat zij ibazar voorbij zijn, gaan gebruikers van ibazar naar viaveiling en/of ricardo?), ricardo is vrij stabiel. Spott stijgt, alleen bijna allemaal vaste prijzen en volgens mij zo uit de krant overgenomen. (is dat zo, nemen ze de advertenties uit de kranten over?)

Jan

Reactie op Marijn de Werd. Marktplaats is alleen zo groot geworden door startpagina. Een gratis notering helpt.

ondanks alles

Heeft het dus niet mogen baten de Miljoenen ivestering in Spott.nl. Ik snap niet dat een bedrijf als VNU deze investering ooit heeft kunnen doen…

William

zoals ik al op 11 april zei, Spott red het niet. Hoe zou dat toch komen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond