Deel dit artikel
-

Martinair: in 2005 introductie e-ticket

Eerder deze week maakte KLM bekend dat het het e-ticket tot standaard gaat verheffen. Navraag leert dat ook de KLM-dochters werken aan een verdergaande digitalisering van hun dienstverlening. Transavia breidt de dienstverlening uit. Martinair komt volgend jaar voor het eerst met een e-ticket.

KLM en Martinair (een 50 procent-deelneming van KLM) starten begin januari met het e-ticketing project. “Bedoeling is dat het e-ticket bij ons in de loop van volgend jaar geintroduceerd gaat worden. In januari worden de eerste stappen in die richting genomen,” aldus Martinair-woordvoerder Erik van Doeselaar.

Het is voor het eerst dat het wat behoudende Martinair met een e-ticket komt. Dat Martinair daar aan de late kant mee is, komt volgens Van Doeselaar omdat Martinair een ander publiek bedient dan de frequent-flyers van KLM. Volgens de woordvoerder wordt intensief met KLM samengwerekt omdat KLM ruime ervaring en Martinair niet nog eens het 'leergeld' wil betalen dat KLM al heeft betaald door allerlei kinderziektes te halen uit het e-ticketingsysteem.

Ook Transavia, dat vroeger via dochter Basiqair al werkte met e-tickets, mikt op een verdergaande digitalisering van wat nu nog het papieren ticket is. Daarvoor is volgens een woordvoerder geen termijn gesteld maar is het wel een ontwikkeling waaraan ook Transavia niet ontkomt.

Volgens haar worden vijftig procent van de tickets bij Transavia verkocht via de zogenaamde directe verkoop (geboekt via internet en via het callcenter van de luchtvaartmaatschappij). 90 procent daarvan gebeurt via internet (want het is vijf euro goedkoper) en 10 procent via het callcenter. De andere helft gebeurt nog gewoon via de touroperator.

Verder gaat Transavia ook de selfservice-mogelijkheden uitbreiden. Nu kan inchecken nog op drie manieren. Via internet, op de traditionele manier en via de selfservice-zuilen. Bedoeling is dat het inchecken op de traditionele manier helemaal verdwijnt.

Zoals gezegd maakte KLM eerder deze week al bekend dat het e-ticket tot de standaard wordt verheven. Volgens KLM-woordvoerder Youssef Eddini is moeilijk te zeggen hoeveel het invoeren van het e-ticket als standaard KLM oplevert. Eddini wil kwijt dat het invoeren van e-business in zijn geheel KLM jaarlijks tientallen miljoenen euro’s oplevert.

Deel dit bericht

1 Reacties

y prins

dit is nieuw voor ons maar we kunnen nergens vinden bij martinair waar we moeten inchecken via de computer voor ons e-ticket?moet dit makkelijk zijn?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond