Deel dit artikel
-

Bijna helft bereid te betalen met mobieltje

Ongeveer vier op de tien consumenten wil met de mobiele telefoon kunnen betalen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 1274 mensen.

Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een ruime meerderderheid (87 procent van de ondervraagden) nooit met zijn mobiele telefoon betaalt. De anderen geven telefonisch soms opdracht geld af te schrijven van hun bankrekening of creditcard of betalen via de prepaid kaart of het telefoonabonnement.

De mensen die wel af en toe iets betalen met hun mobiele telefoon (13 procent) kopen bijvoorbeeld ringtones (55 procent), nieuwsberichten (24 procent), parkeerbewijzen (6 procent), beleggingsinformatie (4 procent) en muziek (3 procent). Van alle ondervraagden wil 37 procent wel meer gaan betalen met de mobiele telefoon, 20 procent weet het niet en 43 procent wil de mobiele telefoon niet gaan gebruiken als elektronische beurs.

Van iedereen die meegedaan heeft aan het onderzoek, ziet 38 procent de voordelen in van het betalen van parkeergeld per mobiele telefoon, 27 procent wil er kaartjes voor het openbaar vervoer mee afrekenen en 23 procent zou er tolgeld mee betalen.

Mobiel afrekenen van kleinere bedragen (micro-betalingen), dus minder dan 10 euro, heeft bij de ondervraagden de voorkeur. 21 procent van de ondervraagden zou ook aankopen op internet met de mobiele telefoon willen voldoen. En 18 procent ziet het wel zitten om met de gsm kleine bedragen te betalen in de winkel.

De ondervraagden die aangaven niet te betalen met de mobiele telefoon – de overgrote meerderheid van de respondenten – doet dat om verschillende redenen niet. De belangrijkste is dat zij niet weten wat de extra kosten zijn. Zo kan parkeergeld in sommige gevallen al met het mobieltje afgekend worden, maar daar komen dan nog wel abonnementskosten voor de dienst bij. Voor het aan- en afmelden van het parkeren betaalt de gebruiker vervolgens ook nog eens nog zo’n 0,25 euro per minuut. Bij deze dienst krijgt de gebruiker de informatie wel vooraf.

De niet-gebruikers weten niet wat hun rechten zijn als er iets misgaat. Krijgen ze het geld dan terug, vragen zij zich af. Ook het feit dat er op nog maar heel weinig plekken met de mobiele telefoon kan worden afgerekend, maakt dat nog maar weinig mensen het gebruiken. Verder speelt de angst voor misbruik ook een grote rol. Daarnaast geeft 13 procent aan er geen gebruik van te willen te maken om de simpele reden dat ze er geen behoefte aan hebben. Eenderde van de deelnemers aan het onderzoek van de Consumentenbond was vrouw, tweederde man. De gemiddelde leeftijd lag rond de 43.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond