Deel dit artikel
-

Sanoma en Advance in interactief woonconcept

Sanoma Woonbladen en Advance gaan een internet- en televisieconcept ontwikkelen rondom het thema verhuizen. Door naast print ook op online en televisie in te zetten, hoopt Sanoma inkomsten te genereren buiten de traditionele advertentiemarkt om. Het nieuwe concept van Sanoma en Advance rondom het thema wonen gaat 'Stay or Go' heten.

Bedoeling is dat 'Stay or Go' in de loop van 2005 geïntroduceerd wordt. Het is een woonconcept dat er rekening mee houdt dat er in Nederland 2 miljoen mensen zijn die overwegen te verhuizen. Eerst wordt er een site gebouwd die ondersteund zal worden door print media. Pas in een later stadium volgt het televisieprogramma,” zegt Michel Hoekstra, directeur van Advance. Wie het programma gaat uitzenden is nog niet bekend. “Daarover zijn we met een aantal partijen in gesprek. Zeker is wel dat het een commerciële omroep wordt.”

Advance is een mediabedrijf dat interactieve concepten ontwikkelt zoals Je Echte Leeftijd (RTL4) en 100% Ondernemer (RTL5). Sanoma heeft tijdschriften zoals VT Wonen, 101 Woonideeën en Eigen Huis & Interieur. Dat Sanoma en Advance juist voor een samenwerking hebben gekozen, heeft er onder volgens beide partijen onder meer mee te maken dat de online mediabestedingen (in tegenstelling tot die op de gewone advertentiemarkt) blijven stijgen en dat er daarnaast een sterke groei is te zien van het aantal interactieve producties.

“Consumenten gebruiken steeds meer verschillende mediatypen. Reden dat we als Sanoma de consument via meerdere kanalen willen gaan bedienen,” zegt uitgever Lisette Heemskerk van de Sanoma Woonbladen. Het komt erop neer dat het Finse uitgeefconcern met nieuwe crossmediale concepten adverteerders aan zich hoopt te binden die steeds vaker zaken doen met verschillende media en daarbij print steeds vaker links laten liggen.

Daarnaast denken Sanoma en Advance dat het interessant is om met het concept  in te spelen op bedrijven als financiële dienstverleners, telecom-aanbieders, energiebedrijven en meubelzaken. De kern van 'Stay or Go' is internet omdat daar volgens Sanoma en Advance de dialoog met de doelgroep daadwerkelijk plaatsvindt. Een van de belangrijke pijlers wordt de ’Stay of Go’-test. Uit die test moet onder meer blijken of mensen wel moeten verhuizen en worden ze er spelenderwijs op gewezen wat er allemaal bij zo’n verhuizing komt kijken. “Bij Je Echte Leeftijd hebben reeds 1,5 miljoen mensen de test gedaan. Die getallen willen we ook graag met Stay of Go realiseren,” zegt Hoekstra.

Print en televisie worden ingezet om het 'Stay or Go'-concept verder te ondersteunen. “Alle sterke kanten van print media zullen worden benut. Natuurlijk is er redactionele en promotionele ondersteuning, maar we ontwikkelen ook vernieuwende printconcepten rondom het thema. Ook de internet sites van onze bladen zijn hierin belangrijk,” besluit Hoekstra.

Walter van der Schaaff, de financieel directeur van Sanoma Uitgevers zei onlangs in een interview met het Financieele Dagblad dat hij vindt dat Sanoma multimedialer moet worden. Behalve het uitbouwen van bestaande activiteiten zoals nu het geval is met Advance, overweegt het Finse tijdschriftenconcern ook internetbedrijven over te nemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond