Deel dit artikel
-

Interactieve soap via sms, e-mail en website

Tot nu waren het vooral 'need to know' sms-diensten zoals beurskoersen, verkeersinformatie, huizenaanbiedingen of zelfs het dagelijkse nieuws, waar bedrijven geld mee hoopten te verdienen. Nu is daar een 'nice to know' sms-dienst bijgekomen in de vorm van een interactieve ' sms-soap ' die in september van start gaat.

De makers noemen het "de eerste, interactieve SMS-soap van Nederland": de Frederikstraat. Het is een soap die niet op televisie maar via sms wordt uitgezonden, waarbij de "kijker" via e-mail en een website op interactieve manier invloed kan hebben op de verhaallijn en de deelname van bepaalde personages. De website dient tevens om het verhaal in grote lijnen op te zetten, waarna de dagelijkse belevenissen via sms verspreid worden. Daarnaast is het mogelijk om samenvattingen van het verloop per e-mail toegestuurd te krijgen.

Jessica van der Berg, woordvoerster van SMS-soap, zegt dat de soap voorlopig alleen door abonnees van KPN en Libertel is te ontvangen omdat alleen deze telecomaanbieders "reversed billing" mogelijk maken, waarbij niet de verzender maar de ontvanger van het sms-bericht betaalt. De sms-soap gaat vijftig cent per aflevering kosten. Deze zullen twee keer per dag vijf dagen per week worden verstuurd.
Hoeveel abonnees zijn nodig om met dit project uit de kosten te komen? Van der Burg: "Exacte cijfers weet ik niet maar de terugverdientijd is niet zo lang. Het is in ieder geval geen miljoenenproject." Het is de bedoeling dat de soap ook voor abonnees van andere telco's toegankelijk wordt. Volgens van der Berg zal dat "binnen enkele maanden" het geval zijn.

Is er vooraf onderzoek gedaan naar de bereidheid van mensen om voor dergelijke content te betalen? Van der Berg zegt dat er "geen grondig onderzoek is gedaan", duidelijk is volgens haar dat soap een grote interessegroep heeft en dat sms "flink in opkomst" is. Ze zegt dat het ook duidelijk is dat een grote groep jonge kijkers regelmatig naar soaps kijkt en dat sms vooral populair is onder jonge mensen. "We hebben er daarom alle vertrouwen in dat het goed gaat komen."

Hoe lang gaat de soap eigenlijk duren? "We hebben vooraf geen bepaalde minimum- of maximumtijdsduur afgesproken, maar als er helemaal geen belangstelling voor blijkt te zijn zullen we het natuurlijk na verloop van tijd staken. Maar als het goed gaat, dan willen we er zoals het een soap betaamt eindeloos mee doorgaan."

Deel dit bericht

17 Reacties

Joop Stringer

In het stuk SMS-soap wordt gesporken over "reverse bidding" ik neem aan dat hier "reverse BILLING" wordt bedoeld. In ieder geval is SMS nu echt de killer applicatie aan het worden en wordt het voor vele telecom operators een hele klus om GPRS (laat staan UMTS) aan de man te brengen tegen een redelijk tarief.

Remco

Ik hoop voor Jessica en natuurlijk voor heel SMSsoap dat het een succes wordt. Het is goed te zien dat er eindelijk verrassende initiatieven op SMS gebied worden gelanceerd. Het is jammer dat Dutchtone, Ben en Telfort weinig haast maken met reversed billing. Onbegrijpelijk! Beloftes, beloftes en nog eens beloften is het enige wat ze doen. Dutchtone zou bij voorbeeld al halverwege juli klaar zijn. Helaas, het is nu bijna september …. Ik verwacht dat er snel meer betaalde SMS entertainment op de markt zal komen. In ieder geval eentje en snel ook! Ik heb er ook nog 1 op stapel.

Dik

Ik citeer even: De sms-soap gaat vijftig cent per aflevering kosten. …twee keer per dag vijf dagen per week …. "Exacte cijfers weet ik niet maar de terugverdientijd is niet zo lang…. ..vooraf onderzoek gedaan naar de bereidheid van mensen om voor dergelijke content te betalen? Van der Berg zegt dat er "geen grondig onderzoek is gedaan",— Geen onderzoek gedaan, klant 20 piek per maand laten betalen en zeker weten dat de terugverdientijd kort is. ben ik nou zo naief of geloven jullie hier echt in?

Andre van Brussel

Bricks & Clicks, ofwel ik mis de combinatie met TV. Het zal wel een hele aparte soap moeten zijn wil je je doelgroep bereiken. De titel van de soap doet vermoeden dat het voor een breed publiek bedoeld zal zijn, maar dat moet overgehaald worden (lees: reclame maken, ofwel geld uitgeven, ofwel niet snel uit de kosten zijn). Dan nog eerder experimenteren met een underground-versie tegen lage kosten. Heb nog geen cijfers gezien van het Nokia-spel, maar met name het adverteren kostte nogal wat. Ben heel benieuwd hoe het uitpakt, maar 20 gulden per maand voor een tekst-soap versus 50 per maand voor betaal-tv vind ik iets teveel van het goede. Ik luister wel gratis mee.

Kreutz

Ik zag het artikel en wilde hier snel even op reageren. Ik ben erg blij dat 'Dik' ook al vermeld heeft grote vraagtekens te plaatsen bij dit initiatief. Ik werk zelf bij een nieuwsbedrijf waar ook bijna gestart werd met een grootschalige sms-soap. Gelukkig is dat plan niet verder uitgewerkt, want het had mijns inziens een verkeerde keuze geweest. Waarschijnlijk is er flink geinvesteerd in dit concept, en daarbij zijn wellicht prognoses gemaakt van het aantal mensen dat zich zal abonneren op deze dienst. Ik durf zelfs te verzekeren dat deze prognoses niet gehaald zullen worden. Zeer weinig mensen zullen FL. 20,- willen betalen voor een soap die op vele andere plaatsen gratis is en ook nog eens weinig informatie kan bevatten. Deze dienst kan wat mij betreft best geintroduceerd worden, echter de dienst moet gratis zijn met advertentie inkomsten. Dit zal lastig zijn met de huidige advertentie-markt, maar zal beter werken dan dit concept. Tot slot wens ik de makers van de soap erg veel succes en ik daag ze uit er ook een succes van te maken. Ik wil middels deze reactie alleen kwijt dat ik denk dat we nu echt niet meer luisteren naar de consument. Ik geloof niet dat er gedegen onderzoek is gedaan naar de bereidheid van de consument te betalen voor dit soort diensten. Dat zie ik ook keer op keer weer binnen het bedrijf waar ikzelf werk.

Remco

Even een kleine reactie op voorgaand bericht. Van ringtones en logo's e.d. gaan er dagelijks rond de 40.000 over de 'toonbank'. Dat zijn er meer dan 1 miljoen per maand tegen laten we zeggen een tarief van 2 piek per stuk. Komt uit op ruim 2 miljoen aan het 'personalizen' van je moobiele telefoon. SMSjes ontvangen is hip, een duidelijke hype die nog steeds een enorme groei laat zien. Ik denk dat de smssoap weldegelijk een succes kan worden. Alleen weet ik niet hoe lang de 'nieuwigheid' zal blijven. Maar lang genoeg om weer iets anders te verzinnen.

Kreutz

Reagerend op voorgaand bericht zou ik willen zeggen dat het wel te begrijpen is dat ring-tones veelvuldig worden aangeschaft. In veel gevallen zijn deze nog gratis ook. Eenmaal in het bezit van een ring-toon, dan kun je deze tot in de oneindigheid gebruiken. Dan zijn een paar guldens best te betalen. Bij de sms-soap wordt maandelijks 20,- betaald voor een verhaal waar je verder niets mee kunt, dan het nog een keertje lezen. Om deze reden denk ik dat er zeer weinig mensen bereid zullen zijn voor een dergelijke dienst te betalen. Maar nogmaals, ik hoop dat ik het mis heb, want dan blijken er voor dit soort diensten meer mogelijkheden in het verschiet te liggen.

Jessica van der Burg

Met grote interesse heb ik jullie reacties gelezen. Marketingonderzoek is inderdaad, mits goed toegepast, een uitstekend middel voor het bepalen van een strategie of beoordelen van een concept. En nog even ter verduidelijking: natúúrlijk hebben we daar tot op zekere hoogte gebruik van gemaakt. Ik krijg alleen het gevoel dat de huidige sfeer in de markt mensen soms TE voorzichtig maakt, waardoor ieder detail tot in den treure onderzocht dient te worden alvorens iets opgestart kan worden. En ik kan me zo voorstellen dat potentieel goede concepten daar wel eens onnodig aan ten onder gaan. Wil je bepaalde situaties optimaal benutten, dan dient er namelijk gewoon aangepakt te worden; immers "timing is everything". Neem alleen alle aandacht die SMSsoap.nl op dit moment krijgt! Of ons initiatief slaagt of niet zal de toekomst uitwijzen. Duidelijk is in ieder geval dat de sms markt in een hele interessante ontwikkeling terecht komt en hopenlijk kunnen we anderen inspireren tot nog meer nieuwe toepassingen!

Remco

Niemand had verwacht dat ringtones zo'n succes zou worden dus… time will tell! Het is in ieder geval goed om te zien dat er eindelijk wat interessante initieven op de NL'se markt verschijnen. Wat te denken van de samenwerking tussen BEN en De Lotto?

O. Bloemendaal

Een soap van 160 leesteken per aflevering (spaties meegerekend)dan ga ik toch maar weer naar GTST kijken. 160 vraagtekens per aflevering maar wel gratis!

Job Franken

Heel goed initiatief! Rustig testen tegen relatief lage kosten (want geen TV) en met een directe inkomstenstroom, zodat commercieel succes of falen snel duidelijk is. De vervolgstap (indien succesvol) is hopelijk het koppelen van de ervaringen en technologie aan een TV/radio soap. Hieruit (en uit de Ben en Lotto actie) blijkt dat er gelukkig nog steeds ruimte is voor de uitwerking van leuke ideeen. Ik hoop dat beide acties een succes worden!

RP

Even als reactie op wat Jessica schrijft: Weet je zelf nog wel wat je verklaart? In het ene interview is er géén onderzoek gedaan en nu weer wel! Ik heb inmiddels de mening dat je meelult over dingen die je zelf nieteens hebt gedaan. Ik denk dat jij gewoon opdrachtjes vervult en daarnaast de "grote" baas uithangt. Sms-soap bestaat niet door jou! Geef de roem aan de mensen die het bedacht hebben, dat zijn degene die het verdienen! Niettemin moet ik wel zeggen dat ik er enthousiast over ben en denk dat het heel wat word.

Capdude

Een soap per sms lijkt me erg prijzig als ik er 20 piek per maand voor moet betalen. Alternatieven zijn beter. Misschien als ik zelf 'on demand' een nieuwe aflevering kan ophalen wordt het wat. Maar als zelfs Stephen King zijn hoofdstukken niet uitschrijft omdat er niet genoeg animo voor is (paar dollar per hoofdstuk) lijkt mij de Soap Serie geen nieuwe killer-app voor sms. Chatten met GPRS/UMTS zou ik eerder zien zitten! (lekker typen in de trein)

Remco

RP, want een uitermate troosteloze reactie. Ik ken Jessica niet maar dit gaat toch wel een beetje ver vind je niet? Ik weet niet waar jij deze gevoelens vandaan haalt maar val de rest er niet mee lastig. Bedankt! In reactie op voorgaande berichten wil ik nog maar eens wijzen op de trend van het 'personalizen' van je telefoon. De smssoap zal onder jongeren best wel eens een hit kunnen worden. Deze doelgroep vindt het fantastich om vriendjes en vriendinnetjes te laten zien dat ZIJ wel de laatste trends volgen op sms gebied. Ok, ik geeft toe dat dit niet de grootste en meest kapitaalkrachtige doelgroep is maar desalniettemin onstaan hier de trends en de hypes. Nogmaals suc6 aan de soapies van smssoap.

Len

Heren en dames, wat zijn we toch allemaal nederlands bezig. "20 gulden voor een maand soap die ik ergens anders gratis kan krijgen is veel teveel." 1 piek per dag voor twee keer lol en ontspanning is heel wat minder dan wat dagelijks vele duizenden nederlanders uitgeven aan andere vormen van kort vertier zoals een kroket uit de muur of een bezoekje aan de rosse buurt, waarbij ik het nog niet eens heb over die leuke gesprekken die je kunt voeren voor 1,50 per minuut. Ik heb geen flauw benul of dit aanslaat, maar dat is met alle vernieuwende ideeen de vraag. Ik ben in elk geval blij dat er nog mensen zijn die het lef hebben hun nek uit te steken en iets op de markt te zetten wat er nog niet eerder was. Ik wens jesica en haar Team (als ze dat heeft) dan ook veel succes toe en wens haar nog veel "lezers" toe.

Jane

Ik vind dat hele gedoe met smssoap echt een heel dom idee. Ik kan het weten, want ik heb een gsm en ik ben een jongere. Maar dit slaat gewoon nergens op. Geen enkele jongere zal voor dit gaan betalen, dat kan ik je verzekeren. Een telefoon is om te bellen en dan ook nog berichtjes te sturen, maar het is echt onzin om een telefoon te gebruiken voor soaps! Ik kan Jessica en haar team zeker aanraden om dit project stop te zetten. Ik heb het gevoel dat dit gewoon een idee is, om jongeren veel geld te laten betalen voor iets wat eigenlijk gewoon onzinnig is. Dat hoeft daarom niet waar te zijn, maar het lijkt me van wel.

dotcom baby

Misschien kunnen wij een update krijgen in verband met het succes van dit project?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond