Deel dit artikel
-

Walt Disney met News Corp. in video-on-demand

Walt Disney en mediabedrijf News Corporation hebben aangekondigd begin volgend jaar films via internet te gaan verspreiden. Via de site Movies.com willen beide partijen films aanbieden voor vier dollar per stuk. De samenwerking volgt op soortgelijke plannen voor video-on-demand van vijf Hollywoordstudio's. Deze plannen werden drie weken geleden bekend gemaakt.

De vijf filmmaatschappijen die drie weken geleden aankondigden te gaan samenwerken rond video-on-demand zijn AOL Time Warner, Sony, Viacom, Metro-Goldwyn-Mayer en Vivendi Universal. Volgens Wall Street Journal is er met de samenwerking 150 miljoen dollar gemoeid. De vijf partijen verwachten op zijn vroegst eind dit jaar van start te gaan met het verspreiden van films via internet, naar alle waarschijnlijkheid zullen ze echter begin volgens jaar starten, aldus de Wall Street Journal. Het downloaden van een film gaat bij dit samenwerkingsverband ook rond de vier dollar per stuk kosten.

De stap van de vijf studio's en de combinatie Walt Disney en News Corp. (het bedrijf van Rupert Murdoch) om zelf video-on-demand te gaan aanbieden wordt ook gezien als een manier om piraterij een halt toe te roepen. Illegale kopieën van succesvolle films als Planet of the Apes circuleren al enige tijd via internet, de films zijn daardoor al te zien nog voordat ze officieel worden uitgebracht. In navolging van Napster zijn er diverse peer-to-peer programma's beschikbaar waarmee dergelijke films via internet zijn te verspreiden. Een voorbeeld is het Nederlandse KaZaa .

In het verleden hebben de studio's op beperkte schaal al wel aan video-on-demand gedaan, alleen werkten ze hiervoor samen met derde partijen, zoals kabelmaatschappij HBO en Blockbuster . Deze videoketen startte vorig jaar met het leveren van video-on-demand. Walt Disney en News Corp. verwachten een voordeel te hebben op het overige samenwerkingsverband doordat ze ook via de kabel willen gaan aanbieden. Dat sluit aan bij een meer gangbare praktijk in de Verenigde Staten. Het voordeel dat Movies.com daarop wil bieden is dat het de films eerder beschikbaar maakt dan via bestaande video-on-demand diensten van kabelmaatschappijen.

De Wall Street Journal voorspelt een concurrentieslag tussen de verschillende diensten voor video-on-demand. De krant vraag zich af of de studio's de films ook beschikbaar gaan stellen aan concurrerende diensten. De animo voor video-on-demand is groot, zo laat een vorige week gepubliceerd onderzoek van Statistical Research zien. Dit staat in sterk contrast tot de geringe interesse voor interactieve televisie. Van de gebruikers van een set-top box met de mogelijkheid tot pay-per-view zegt 73 procent op die manier films te bekijken. Volgens de onderzoekers is er binnen deze groep "ook bereid om meer te betalen wanneer de films 24 uur per dag on-demand beschikbaar zouden komen". Hoe groot de animo is en hoeveel meer men wil betalen wordt echter niet gezegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond