Deel dit artikel
-

CDA werft leden met affiliate marketing

update Het CDA zet affiliate marketing in om nieuwe leden te werven. Het betreft een proef van drie maanden met deze vorm van online reclame. Sites kunnen gedurende deze periode een banner van het CDA plaatsen en tien gulden verdienen voor elk nieuw partijlid dat zich aanmeldt via deze banner.

Het is voor het eerst dat het CDA online reclame inzet voor het werven van leden, zegt Marcel Meijer, perswoordvoerder van de partij. "Internet is al enige tijd een belangrijk communicatiemiddel voor onze partij, zowel extern, naar het publiek, als intern, voor onszelf. Deze proef met affiliate marketing is de eerste keer dat we online reclame inzetten", zegt Meijer. De campagne betreft een proef, zegt hij, over drie maanden volgt een evaluatie.

Het CDA werkt voor deze campagne samen met TradeDoubler , een Europees bureau voor affiliate marketing, dat tevens een vestiging heeft in Capelle aan den IJssel. Affiliate marketing houdt in dat een site een button of een banner van een andere site plaatst en betaald krijgt naar het aantal klanten dat hij op deze manier aanlevert. Dit kan zijn een betalende abonnee, een nieuw lid of een nieuwe klant. Een vergoeding krijgen de deelnemende sites vervolgens in de vorm van een commissie op de verkoop of een vast bedrag. Het CDA betaalt de sites die deelnemen een vergoeding van tien gulden per nieuw lid. Dat is eenzevende deel van het goedkoopste lidmaatschap (70 gulden) dat de partij heeft.

Amazon.com is groot geworden mede dankzij affiliate marketing, de methode is op internet al volop beproefd door andere e-tailers. Ongebruikelijker is het dat een politieke partij zich van dit middel bedient. Het lijkt erop dat het CDA via internet nieuwe leden probeert te winnen, nadat het opzeggingen kreeg vanwege de bestuurscrisis enkele weken geleden. Volgens het CDA valt het wel mee met de opzeggingen, het zijn er weliswaar driehonderd, maar volgens de partij kwamen er ook meer nieuwe leden bij (190) dan gebruikelijk was voor de periode waarin de crisis zich afspeelde.

Is internet een middel om goedkoper leden te gaan werven? Joep Mourits, directeur communicatie van het CDA: "We experimenteren al enige tijd met internettoepassingen, zo hebben we een community voor leden en hebben we ook met inbreng van internetters ons verkiezingsprogramma samengesteld. Er kwamen twintigduizend reacties op de oproep om hieraan mee te werken. Om die reden kijken we ook meer naar internet als een middel om nieuwe leden te werven. Het is daarnaast natuurlijk ook een goedkoop middel."

Mourits: "Affiliate marketing kost ons niets totdat een nieuw lid zich aanmeldt. Daarmee is het ook goedkoper dan een bannercampagne. Begin dit jaar hebben we via banners bedrijven uitgenodigd om ideeën te leveren voor online marketing. Dan betaal je een prijs per doorklik die vrij hoog is, was onze ervaring, bovendien heb je dan nog niet de garantie van een gegarandeerde opbrengst."

Deel dit bericht

17 Reacties

Jorrit Hertsenberg

Op zich juich ik elk initiatief van een politieke partij toe als het gaat om internet. Het is niet eenvoudig om met 1,5 webmaster op het partijbureau en wat lokale internet specialisten uit de achterban een goede internetstrategie te ontwikkelen. Gelukkig voor het CDA is er geen enkele partij, behalve de SP misschien, die internet wel goed als communicatiekanaal inzet. D66 was in 1998 weliswaar veelbelovend met het eerste congres online. Kamerleden konden chatten met de achterban. Toen nog goed voor een artikel op de derde pagina van de volkskrant. Het is sindsdien echter zeer stil gebleven. Jammer voor het CDA dat D66 ook als eerste affiliate marketing inzet met Bol.com. Maar D66 lijkt zijn voorsprong uit handen te geven. Maar aan wie? Niet aan het VVD. Het VVD wil af van zijn 'internet-kamerlid' Cherribi af, omdat deze te academisch zou zijn. Dijkstal zou meer behoefte hebben aan doeners, dan aan denkers. Misschien de PvdA? Maurice de Hond heeft immers niks te doen. Het kan toch wel een community verzinnen waarin de verschillende lokalen afdelingen elkaar versterken? Of een mooie grote website waarin elk lid zijn eigen huisje heeft? Wij zijn benieuwd naar de iniatieven die vast en zeker komen voor mei 2002, om daarna weer vier jaar te bevriezen.

stijn

ik ben benieuwd welke websites dit plaatsen. Je moet toch wel een heel groot hart voor het CDA hebben als je die banner plaatst. Een tientje per nieuw lid, dat gaat dus neerkomen op vrijwel gratis exposure. Het is onbegrijpelijk dat partijen als Tradedoubler zulke eenzijdige deals maken waarbij de adverteerder geen enkel risico loopt en de website partners exposure genereren waar een minimale omzet tegenover staat. Dit schiet voor geen enkele partij op. Misschien zou het helpen om het hoofd van Jan Peter Balkenende over het scherm te laten springen.

Nate Skwortsow

LIVE TEENS AT THE CDA! Dat het CDA een methode toepast die veelal door pornosites wordt gebruikt om nieuwe leden te werven valt mij bar tegen. Ongeacht het effect van deze campagne vind ik dat een pay-per-member campagne voor een politieke partij een verkeerde invloed kan hebben op de Nederlandse samenleving omdat partijlidmaatschap dan te veel gepusht wordt. Straks krijgen we nog Amerikaanse toestanden met agressieve TV campagnes en "rallies" in sporthallen. No thanks. Mijn stem zal gaan naar de partij met de sterkste politieke agenda en een bewezen track record en niet naar een knipperende banner die met een flash presentatie leden probeert te werven.

Jeroen Kramer

Even een kleine reactie op de voorgaande reacties. Het klopt dat het risico voor de adverteerder klein is, maar juist het feit dat de websites worden betaald op basis van behaalde resultaten noodzaakt hen tot betere exposure. Het gaat dan overigens vaak niet om banners die op een betere plaats worden geplaatst, maar om tekstlinks, het plaatsen van content, of het genereren van look&feel pages. Veel websites hebben daardoor uitstekende inkomsten die veelal zelfs hoger zijn dan het 'traditionele' CPM-model. Het klopt dat ook pornosites met succes gebruik maken van performance based marketing; Wij (alsmede al onze concurrenten) doen daar echter nooit zaken mee. Bovendien is performance based marketing (en ook affiliate marketing als onderdeel) een zeer veel gebruikte onlne marketing tool door 'gewone' bedrijven. In de VS bedraagt het aandeel van affiliate marketing in online advertising al meer dan 60%. In Europa zal deze trend zich op dezelfde wijze ontwikkelen.

hans

Slim van het CDA. Betalen ze tenminste niet van die achterlijke CPM tarieven, waarvan afgelopen jaar wel gebleken is dat sites voor die cpm's wel veel beloofden, maar weinig leverden, behalve nooit bewezen "branding". P.S. Gelukkig is er ook een reactie van beroeps negativist stijn. Want zonder een reactie van stijn zou het geen echte discussie zijn.

Fred Brink

Tjemig de pemig, geen reclamepraatje voor je product Jeroen? We zijn wel anders gewend van je :> Politiek en commercie, is net als politiek en religie, twee zaken die gescheiden moeten blijven. Het is een leuke promotiestunt voor het CDA, al is het er dan eentje waar ik me als landelijke politieke partij niet toe had laten verleiden al was het alleen maar omdat dit image hun niet staat. Degene die er echt intuinen zijn de site-eigenaren, die gaan deze banner zelfs met een conversie van 5% nog de banner enkele tienduizenden keren laten zien voordat ze dat tientje binnen hebben…. Stijn; waarom Tradedoubler dit soort eenzijdige deals maakt? Omdat ze dan weer lekker in het midden zitten en zelf geen risico lopen, Emerce weer een artikeltje plaatst waar Jeroen op kan reageren/promoten en de Nederlandse markt voor online advertising zijn toch al zo fijne imago verder ziet afbrokkelen, wat een kortzichtig bedrijf als Tradedoubler niet boeit want die zijn er over een paar jaar toch niet meer. PLAY THE MYSTERYGAME: Wie Was De Dader, Wie Heeft Het Gedaan, CDA Op Losse Schroeven… Speel nu het CDA-spel hier online… binnenkort… op de Emerce… of toch maar even niet :>

Fred Brink

Beste Hans, Stijn weet tenminste meestal nog waar hij over praat… 'onbewezen branding' ???? Als je niet weet welke onderzoeken online het afgelopen jaar allemaal zijn gedaan op dit gebied en welke testcases er zijn opgezet, oftewel, als je niet weet waar je het over hebt, dan kun je beter ook maar niet iemand anders aanvallen. Dit kreeg ik ooit onderaan een flame van een wijzer iemand: "Sorry for the flame, but hopefully you learn something of it!"

Flipper

Het is algemeen bekend dat onze Christelijke medeburgers (en dus ook de zedenbewakers van Balkenende cum suis)de groote afnemers van pornografie zijn. Ik denk dat bannering vooral op pornosites getarget voor het CDA dus een goede zet is omdat daar veel adspirant leden vertoeven. En dan ook nog pay-per-member als truc gebruiken om bezoekers met hun campagne-slogans om de oren te slaan. Briljant gewoon, Amerika loopt bij ons achter. Het CDA, midden in de samenleving!

Hans

Beste Fred, tuurlijk preekt Kramer voor eigen parochie en daar is dit forum eigenlijk niet voor bedoeld, maar als je hun klanten ziet doen ze toch iets goed. "Stijn weet tenminste meestal nog waar hij over praat…" Waar blijkt dat uit? Zie maar eens andere "opbouwende" kritieken van aSTIJNpisser. http://www.emerce.nl/divers/searchreactie.lasso?trefwoord=stijn "'onbewezen branding' ? Als je niet weet welke onderzoeken online het afgelopen jaar allemaal zijn gedaan op dit gebied en welke testcases er zijn opgezet, oftewel, als je niet weet waar je het over hebt, dan kun je beter ook maar niet iemand anders aanvallen." Doel je hiermee op (ondermeer) branding onderzoek van Liesbeth Hop's Proactive? Zoals je wellicht weet publiceren zij ook halfjaarlijks de Internet Monitor, maar zelf andere onderzoeksburo's twijfelen aan die resultaten, net als enkele grote traditionele adverteerders. Ik ontken niet dat er brandingeffect uitgaat van bannering, maar niet het effect dat veel sites beweerden dat er was (veelal bleek dat er een laag CTR.) Testcases zijn leuk, maar worden doorgaans alleen gepubliceerd als de uitkomsten goed zijn. Maar als jij mij goede voorbeelden kan geven, laat ik mij graag overhalen. M.i. zal er in de toekomst een hybride model ontstaan, waarbij er een lage cpm betaalt wordt en daarnaast per nieuwe klant of lead.

Peter Pan

Nu even zonder te vervallen in semi-grappige partij politieke verhaaltjes: inderdaad loop je op 10 piek per lid als webmaster niet binnen. Aan de andere kant hebben de volledig belachelijke CPM tarieven er in ieder geval voor gezorgd dat alleen nog maar mensen die niet kunnen tellen adverteren. Rekent u even mee? (pro banner voorbeeld): 30 CPM * 1% click through * 1% conversie op de site. Kom je toch op zo'n 300 piek per sale uit. Dat betekent dat een adverteerder (in dit geval het CDA) een stuk goedkoper uit is met een performance based deal dan met banners werken. Voor alle mensen die het nog niet snappen: daarom adverteren bedrijven steeds minder op het internet: het kan CDA die 300 piek customer acquisition cost nooit en te nimmer terugverdienen! Zoals gezegd: dit betekent niet dat het automatisch een goede deal voor een webmaster is, maar in ieder geval dat banneren geen optie is. Eerlijk is eerlijk: een tientje is erg mager als je de customer life time value van een CDA lid meeneemt (zouden ze daar ooit aan denken?), maar het is in ieder geval twee stappen in de goede richting: a) weg van die vaste tarieven en richting performance based marketing b) een politieke partij die wat zinnigs met internet doet.

mark molenaar

Een paar vragen: Affiliate Marketing heeft volgens de discussie een verkeerd prijsniveau voor de site exploitant?Ik heb even naar de definitie van 'Affiliate Marketing' gekeken, maar daar wordt niets gezegd over het prijsniveau. Gooi derhalve het kind niet weg met het badwater! Zijn er overigens heel veel sites rijk geworden met hun hoge CPM tarieven? Als je je bannerviews toch niet verkoopt wat is er dan mis met affiliate marketing?Bovendien zijn er duizenden hobbysites die anders toch nooit geld met hun site verdienen en dat nu wel kunnen. Waarbij je enorm getarget kan adverteren. Waarom zou het CDA wel van radio, tv en print gebruik mogen maken en niet van internet? Zullen we over 5 jaar niet ontzettend hard lachen om het feit dat we nu zeggen dat de politiek het internet niet moet gebruiken? De maatschappij loopt te zeuren dat de jeugd niet meer politiek betrokken is. Zou het derhalve niet verstandig zijn, deze doelgroep te bereiken via de media die zij gebruikt? Ik wacht al op de eerste SMS-campagne van een politieke partij. Zou deze actie door het CDA niet sowieso waardevolle informatie opleveren voor hun? Als je iets niet probeert, weet je ook niet of het een succes zal zijn.

Jurgen Plaat

Het lijkt succesvol te zijn geweest.

Stijn

Voor wie? Voor TradeDoubler of voor het CDA?

Jurgen Plaat

Indirect misschien voor TradeDoubler, maar met name voor het CDA. Internet kan nu dus ook goed ingezet worden, als je zetels in de kamer wilt hebben. 😉

Stijn

Grinnik. In ieder geval zal het kennelijk toch wel wat hebben gewerkt, anders was het CDA hier allang mee gestopt (of zouden ze gedwongen zijn om te stoppen). Had ik niet gedacht. Zelfs ik kan er wel eens naast zitten.

Mark Karsch

Toch vreemd, ik heb me weleens in het principe verdiept maar nooit verwacht dat het zou werken. Zijn er nog meer succesverhalen (zo mag je het toch eigenlijk wel noemen) bekend?

stijn

Kennelijk zijn er 2 "stijnen" die hier reageren. Ik ben diegene zonder hoofdletter (oftewel de beroepsnegativist zoals ik in een bericht hiervoor ben genoemd). Nu even inhoudelijk: al die zetels heeft het CDA volgens mij te danken aan stemmers (als ik me niet vergis is dit iets anders dan leden). Misschien een detail…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond