Deel dit artikel
-

Getronics en Mercurius: “Rfid op personen richten”

Waar de meeste aandacht bij rfid uitgaat naar toepassing in de logistieke keten willen Getronics en Mercurius Groep zich met hun rfid-producten juist richten op de eindgebruiker, zoals de bezoeker van een beurs. Het tweetal opende een 'Rfid Innovation Center' in Wormer, waar de aanpak uitgelegd wordt.

Getronics ziet voor zichzelf een rol binnen rfid weggelegd als de partij die onder meer de implementatie en het beheer voor zijn rekening neemt. Mercurius Groep is een bedrijf dat onder meer identiteitskaarten, smartlabels (barcodes en rfid), loyaliteitskaarten en pre-paid telefoonkaarten maakt. Mercurius telt elfhonderd werknemers en heeft een jaaromzet van 141 miljoen euro.

De rfid-markt moet zijn vorm nog krijgen, maar duidelijk is al wel dat binnen de retail de concurrentie tussen rfid-leveranciers het hevigst zal zijn. De hoeveelheid producten en/of pallets die er omgaan in de logistieke keten van retailers is aanzienlijk, verder zijn er talloze lokaties (distributiecentra, supermarkten) die mogelijk voorzien moeten worden van apparatuur om de chips af te lezen. Grote retailers hebben de vraag naar rfid inmiddels een stevige impuls gegeven, zoals Wal-Mart met de eis dat de top-toeleveranciers met rfid moeten gaan werken, maar ook het Duitse Metro en het Britse Tesco hebben rfid-projecten geïnitieerd.

Getronics en Mercurius gooien het over een andere boeg. “Wij willen ons richten op personen en stellen de beleving van personen centraal, wanneer het gaat om rfid”, zegt Robert Boekestijn, sales manager van Mercurius. “We willen onderscheidend zijn door aan te geven wat de toegevoegde waarde is voor de mensen die er gebruik van maken”, zegt Niels van Loon. De combinatie Getronics/Mercurius richt zich op onder meer winkelcentra, meubelboulevards, congrescentra en sporttoernooien. Van Loon zegt dat er gezocht wordt naar een combinatie van ‘mensen die iets bezoeken, mensen die er iets aan te bieden hebben, en partijen die hiervoor de faciliteiten leveren’.

Enkele rfid-initiatieven strandden op privacy-kwesties, zoals de loyaliteitskaart van Metro, de inmiddels weer half ontmantelde Prada-winkel in New York en het plan van Benetton om aan bepaalde kleding een rfid-chip toe te voegen. Rfid is voorlopig meer iets voor het oplossen van logistieke problemen, viel vervolgens te beluisteren. Getronics en Mercurius verwachten niet dat hun aandacht met hun op personen gerichte aanpak van rfid tot soortgelijke situaties zal leiden. “Mensen die bijvoorbeeld een congres bezoeken hebben zich tevoren al ingeschreven. Dan wordt het minder bezwaarlijk gevonden”, zegt Boekestijn. Wie zich toch volledig anoniem over de beursvloer wil bewegen kan na binnenkomst de rfid-pas onklaar maken. Getronics en Mercurius zien voor zichzelf geen rol weggelegd bij het uitleggen aan eindgebruikers (bv congresbezoekers) wat er met rfid-toepassingen aan informatie wordt vergaard. “Dat laten we over aan de afnemers (congresorganisatie, red)”, zegt Boekestijn.

Zien en ervaren is geloven, is het motto bij het ‘Rfid Innovation Center’, een kleine proefopstelling waar Getronics en Mercurius de komende maanden rond de zestig klanten (180 mensen) hopen te ontvangen. Het centrum is opgezet als een beurs voor wijnhandelaren. Stands zijn uitgerust met rfid-lezers en terminals, waarop de standhouder kan zien wat de achtergrond is van de bezoeker die nu bij hem is beland. Transacties kunnen via de rfid-pas direct bij de stand verricht worden. Ook wordt bijgehouden hoe lang iemand zich verdiept in de Spaanse wijnen, of juist in de stand ernaast met Franse wijnen. Die informatie kan vervolgens voor marketing gebruikt worden.

Voor bezoekers zouden de voordelen onder meer liggen op het gebied van registratie, dat kan volgens Getronics en Mercurius dankzij rfid sneller verlopen. Het profiel van de bezoeker wordt bij de stand herkend, waarmee hij ook meer op persoonlijke interesses aangesproken kan worden. Verder zouden bezoekers gemakkelijker andere personen kunnen vinden via hun rfid-pas. Wie bijvoorbeeld een vip-ruimte bezoekt kan via een rfid-lezer en een monitor zien welke andere personen met dezelfde interesses aanwezig zijn. Verder biedt de op de beurs vergaarde informatie voor de bezoeker na afloop houvast. Op een printje is te zien welke stands allemaal bezocht zijn en wat er bij de stands is besteld.

Exposanten kunnen op hun beurt weer zien welk type bezoeker er in de stand is geweest en kunnen bijvoorbeeld een bezoeker die lang is blijven hangen en blijkbaar erg geïnteresseerd was achteraf een mailing sturen. Verder kan de beurs zelf meer inzage krijgen in de bezoekersstromen, waar mogelijk bij het bepalen van de prijs voor de exposanten rekening mee gehouden kan worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond