Deel dit artikel
-

Adfactor nieuw advertentienetwerk

Het nieuwe advertentienetwerk Adfactor heeft weblog GeenStijl en community Schoolbank als eerste klanten binnengehaald. Adfactor wil zich niet alleen op weblogs maar ook op ook reguliere sites richten.

De initiatiefnemers van Adfactor zijn Friso Hessing en Phileas Fox. Hessing heeft jaren achtereen de online advertenties voor de Ster verzorgd. Fox is sinds een aantal jaren zelfstandig internetondernemer en is actief met een eigen softwarebedrijf. Samen zijn ze op 1 februari Adfactor begonnen.

“Adfactor hanteert het uitgangspunt van reclameverkoop op titelniveau. Zo ontwikkelen we voor iedere site reclamemogelijkheden die ook écht bij die site passen. Daarmee denken we en de samenstellers van de sites en de adverteerders van dienst te kunnen zijn, ” zegt Hessing. 

Adfactor zegt dan ook intensief contact te onderhouden met de samenstellers van de sites. “Hierdoor kunnen we adverteerder en mediabureau op de juiste wijze informeren over achtergronden, ontwikkelingen en de vernieuwingen op deze sites. Wij denken ons te onderscheiden door sneller te schakelen tussen adverteerder en website.” Behalve standaardformaten wil Adfactor ook voor een actiematige samenwerking gaan kiezen en sponsoring en advertorials gaan verzorgen.

Behalve dat er advertenties op sites komen, zal ook geadverteerd worden in rss feeds, zoals dat ook al op GeenStijl (dagelijks ruim 60.000 bezoekers, redactie) in het verleden getest is.  “We gaan dat niet standaard leveren, maar we kunnen het wel aanbieden. Maar ook dat zullen we dus wel in overleg doen met de samenstellers van de sites. Bij GeenStijl is het overigens zo dat wij de reclamemogelijkheden zoals ze die nu hebben overnemen en gaan uitbouwen,” stelt Hessing. GeenStijl is een van de weinige weblogs in Nederland die echte adverteerders heeft (Google Adwords niet meegerekend).

Het is niet de bedoeling dat Adfactor uitgroeit tot een enorm advertentienetwerk, maar Hessing maakt er geen geheim van dat het qua klantenportfolio niet bij Schoolbank (2 miljoen leden en iedere week ongeveer 15.000 nieuwe aanmeldingen) en GeenStijl zal blijven. “We praten op dit moment met verschillende partijen over een mogelijke samenwerking. Wie dat zijn, wil ik nu nog niet kwijt,” zegt Hessing.

Deel dit bericht

9 Reacties

andriol

Nou Friso veel succes met het verkopen van advertenties op een site waar marokkanen steevast kakkerlakken worden genoemd (GS)

Koos Koets

Kakkerlakken zijn ajacieden volgens Feyenoord, op GS worden marrokanen meestal Geyteneugers genoemd 😉

Alexander van den Berg

Adfactor lijkt mij een goede nieuwe vorm van gericht reclame maken. Mooi initiatief, wens jullie het beste toe!

Joris Blijveld

kakkerlakken zijn mensen die altijd tijd hebben om een nieuw initiatief af te zeiken

Eveline Maes

Toch ietwat een streep door de rekening van het pas opgerichte Adremedy (dochter van Webads).. zij gingen zich toch (weliswaar niet in hoofdzaak) richten op weblogs. Er zijn nog weblogs naast Geenstijl.. uiteraard, maar toch…

andre

hoezo dat Everline? Misschien dat Adfactor het idee al langer had dan één week? Misschien hebben ze het wel heel lang voorbereid en is het géén reactie op AdRemedy. (wat jij insinueert) Misschien is AdRemedy wel een streep door de rekening van Adfactor?  Sorry hoor maar ik snap je reactie niet helemaal. Misschien is er ruimte genoeg en is dat ook de reden dat Adfactor én Adremedy het tijd vonden om zich te gaan roeren in de markt? Ik wens ze in ieder geval beiden succes, ik denk nl dat er naast de bestaande grote websites nog genoeg te halen valt bij vele, kleinere websites.  Waar bereik is, kan geadverteerd worden… alleen wat is de prijs?

andriol

Vervelend he Joris, als iemand een mening heeft die je niet bevalt? Gelukkig reageer je correct, bondig, professioneel en beschaafd door anderen in de kenmerkende "Geen Stijl"-stijl voor kakkerlaken uit te maken. Ik zou als adverteerder niet graag op een beerput willen staan met m'n advertenties. Maar mischien zijn er andere beerput-achtige adverteerders die dat wel nodig vinden.

Joris Blijveld

Beste Androl,Het is de cynische toon die jullie altijd gebruiken om iets nieuws de grond in te boren: ga anders zelf eens iets ondernemen.

Doron Vermaat

Adverteren zoals dat nu op geenstijl gebeurt is zeldzaam. Aangepast op de doelgroep en met een (denk ik) behoorlijke click true ratio. Alle respect hiervoor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond