Deel dit artikel
-

Overname Kranten.com door Netdirect

UPDATE – Direct marketingbureau Netdirect blijkt eind vorig jaar Kranten.com te hebben overgenomen van Martin Klerx. Dat bevestigt directeur Edwin Basten van Netdirect. Het bedrijf verzorgde al de advertentie-exploitatie op Kranten.com. Hoeveel Netdirect heeft betaald voor de krantensite wil Basten niet kwijt. Wel dat Kranten.com winstgevend is.

Dat de overname nu pas aan het licht komt, komt omdat Netdirect besloot de overname niet aan de grote klok te hangen. Ook werd de transactie in een eerder stadium al besproken in de reactiepanelen van weblog GeenStijl. Door Netdirect werd besloten de transactie alleen aan klanten mede te delen en op dat moment niet te kiezen voor publiciteit. “We hebben er toen bewust voor gekozen om geen persbericht naar buiten te brengen. Dat vonden we op dat moment niet nodig,” zegt Basten.

Netdirect en Kranten.com werkten sinds oktober 2001 samen. Netdirect werd in 1997 opgericht door Edwin Basten, Sacha Prins en Kees Zegers, is eigendom van Virtual Industries en Passerel. Het zegt met meer dan 200 campagnes en ruim 2000 aangesloten websites marktleider te zijn op het gebied van direct marketing via internet. Volgens Basten is Netdirect goed voor 750 miljoen advertentiecontacten per maand. Dat zijn volgens hem banners, tekstlinks en e-mailadressen.

Basten denkt dat Kranten.com goed aansluit bijd e overige e-mail marketing activiteiten van Netdirect. De krantensite beschikt over 80.000 e-mail adressen. Het sluit tevens mooi aan bij initiatieven van Netdirect als Bladen.nl en Kiosk.nl, zegt Basten. Netdirect is van plan om flink te gaan investeren in Kranten.com. Klerx was dat niet van plan omdat hij de site niet verder commercieel wilde bouwen. Netdirect zegt dat wel te gaan doen.

Kranten.com is sinds 1998 actief en verzamelt dagelijks de koppen van de belangrijkste Nederlandse dagbladen en nieuwssites. Bezoekers die op een kop klikken worden direct doorgelinkt naar het betreffende nieuwsartikel op de site van de uitgever. In 2000 spande PCM nog een proces aan tegen Kranten.com omdat het zonder toestemming de koppen van de krantensites zonder toestemming overnam. PCM vroeg toen aan de rechter een verbod op het zogenaamde deeplinken. De zaak liep voor Kranten.com met een sisser af. PCM haalde bakzeil bij de rechter.

Update 03-03-2005 Reactie Edwin Basten van Netdirect toegevoegd.

Deel dit bericht

6 Reacties

Martin Klerx

> De zaak liep voor Kranten.com met een sisser af. PCM haalde bakzeil bij de rechter. Oftewel: de rechter stelde PCM op alle punten in het ongelijk. http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=35807

Nalie

Na het debacle met het beveiligingslek waardoor je zomaar alle gegevens van een willekeurige persoon kon achterhalen door simpelweg een emailadres in te vullen, heb ik totaal geen vertrouwen meer in Kranten.com.. Hoe laag kun je vallen.. en dat voor Netdirect…. onbegrijpelijk

AMtje

Kranten.com overgenomen door Netdirect? Waar zijn we nu weer mee bezig. Voorwaartse integratie?Slechte ontwikkeling! Ik zou zeggen adverteerders pas op. Netdirect wordt zo ook de beheerder van de sites waar jullie op komen te staan. Dan betaal je dus commissie aan Netdirect, en via Kranten.com nogmaals aan Netdirect. Positief is dat je nu wel weet dat je waarschijnlijk op Kranten.com komt te staan, want normaliter heb je bij deze intermedieair geen enkel idee of overzicht waar je als adverteerder met je banner op komt te staan.  Het gefluister in de markt dat Netdirect deze move doet omdat Kranten.com anders te veel campagnes van Adpepper zou gaan plaatsen en dat Netdirect daarmee weer een belangrijke sitepartner zou verliezen, wordt ook steeds sterker. Dus mochten iemand van Netdirect dit lezen, graag een reactie. Maar al met al toch een waarschuwing, mijn inziens, voor adverteerders. Want een belangenverstrengeling die op deze manier ontstaat kan nooit goed zijn. Overigens is het volgens mij niet de eerste site die Netdirect in eigen beheer heeft. Wellicht daarom dat ze ook altijd zo geheimzinnig doen over hun netwerk. Verder vroeg ik mij nog af of deze relatief onbelangrijke move in de media is gebracht omdat Adpepper wel net een echte overname heeft gedaan (ResultOnline, en beide concurrent van Netdirect)?

Jos Berends

Wat is er nu mis mee dat Netdirect de overname niet bekend heeft gemaakt. Zo'n grote overname is het ook weer niet. Netdirect is gewoon goed bezig en hecht tenminste waarde aan hun netwerk.

Erik

@AMTjeEuh… wat is het probleem? Ilse verkoopt haar eigen advertenties, net als heel veel andere sites.  En over die commissie: of je nu eerst 50% aan Netdirect en 50% aan Kranten.com betaalt en nu 100% aan Netdirect, dat maakt qua prijs toch niet uit? Of zie ik dat verkeerd? 

AdTension

Ik snap de reactie van AMTje niet. Netdirect factureert haar klanten toch op basis van leads. als Netdirect die leads genereert via haar eigen netwerk dan maakt dat voor de adverteerder toch niet uit. zolang er maar geld binnenkomt.Het getuigt eerder van vertrouwen van netdirect in de kwaliteit van het bezoek van kranten.com.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond