Deel dit artikel
-

TPG start proef met versturen kaartjes via internet

Postbedrijf TPG biedt via zijn website de mogelijkheid om een kaartje te bestellen en te laten versturen. Het betreft een test die tot september gaat duren. Het verzenden van de kaart kan alleen binnen Nederland en kost 1,15 euro. Eerder dit jaar ging de Nederlandse kaartendienst Keekaboo.com failliet, daarmee aantonend dat het niet eenvoudig is om mensen te laten betalen voor een dergelijke dienst. TPG Post verwacht veel van de mogelijkheid om via de site zelf een kaart te maken aan de hand van een eigen foto.

De combinatie van e-mail gevolgd door fysieke post wordt vaker toegepast. In India bezorgt het postbedrijf op deze manier al e-mail via de brievenbus, afgelopen week kondigde ook het grootste Chinese postbedrijf aan hiermee te starten . In beide landen is het gros van de mensen nog verstoken van een internetverbinding, reden voor de postbedrijven om deze vorm van dienstverlening aan te bieden. In de Verenigde Staten is de zaak alweer omgedraaid, de grote hoeveelheid e-mail die iemand ontvangt zorgt ervoor dat een persoonlijke brief meer gewaardeerd wordt, claimt het bedrijf Zairmail . Het biedt sinds begin vorig jaar de mogelijkheid om een mail om te laten zetten in een "handgeschreven' brief, waarna deze tegen betaling bij de geadresseerde wordt thuisbezorgd.

TPG Post wil met zijn nieuwe online dienst het versturen van kaartjes promoten. Volgens onderzoek van het bedrijf uit februari dit jaar wordt de aloude kaart nog steeds het meest gewaardeerd: 43 procent tegenover slechts 8 procent voor e-mail. Via de website van TPG Post kan tijdens een proef die duurt tot 1 september een keuze gemaakt worden uit enkele kaartjes, ook is het mogelijk om zelf een digitale foto aan te leveren waarvan vervolgens een kaartje wordt gemaakt. De kosten voor het verzenden bedragen 1,15 euro, dit bedrag wordt afgerekend via de telefoonrekening, waarbij gebruik wordt gemaakt van Switchpoint van KPN. Het betekent dat kaartjes versturen en ontvangen nog een aangelegenheid blijft voor binnen de landsgrenzen.

Het Nederlandse bedrijf Keekaboo.com was TPG Post al voor met een soortgelijke dienst, het begon in 1999 en bood zowel gratis als betaalde kaartjes. Met name de gratis kaarten vielen bij particulieren in de smaak, reden voor het bedrijf om de focus te verleggen naar de zakelijke markt. Het richtte zich daarna ook op het versturen van grote mailingen voor bedrijven. Ook deze verandering mocht niet baten, begin dit jaar volgde faillissement. Investeerder Residex, onderdeel van Achmea, verloor 2,7 miljoen euro, meldde WebWereld. Nog wel actief is Groetjes.nl, dat werkt met een eenmalige machtiging voor het versturen van een kaartje. Dit kost in de meeste gevallen 3,62 euro, beduidend hoger dan bij TPG Post.

Een woordvoerster van TPG Post zegt niet genoeg op de hoogte te zijn van de situatie bij Keekaboo om een vergelijking te kunnen maken. De behoefte aan het versturen van een kaartje is er nog steeds, zegt ze met een verwijzing naar het onderzoek van begin dit jaar. "We zoeken naar nieuwe mogelijkheden, vandaar deze dienst met het via internet bestellen van kaartjes. We verwachten met name veel van de mogelijkheid om een kaartje te laten maken van een eigen foto. We denken dat dit sterk zal aanspreken."

Het aantal verzonden poststukken loopt terug zegt de woordvoerster, maar dat betekent volgens haar niet dat nu "krampachtig" naar nieuwe middelen wordt gezocht. Het idee voor het bestellen en laten versturen van een kaartje via de website werd ingegeven door een vergelijkbare dienst van TPG genaamd Print&Mail , zegt ze. Dit houdt in dat een bedrijf de tekst voor een mailing via e-mail aanlevert waarna TPG het produceren van het drukwerk en het versturen afhandelt.

Deel dit bericht

3 Reacties

Johan Blank

Een soortgelijke dienst wordt ook geleverd door de Nederlandse site http://www.postmanrings.com, voor exact hetzelfde bedrag per kaart. Mijn ervaring met deze site is uitstekend. (voor de duidelijkheid: ik heb helemaal niets te maken met deze site, ik ben alleen gebruiker).

Simon Lelieveldt

Ook aanwezig op de markt: http://www.postmanrings.com

hidde

Ik vraag me af waarom TPG Post zich zo druk maakt om het verminderen van de stroom vakantiekaartjes; dat is toch slechts een klein miniscuul van de omzet? Ze zouden zich eerder druk moeten maken om de substitutie van B2C-poststromen (miljoenen rekeningen, mailings en brieven per jaar) door internetcommunicatie. Ze hebben hiervoor wel Privver in het leven geroepen, een goed initiatief, en het werkt ook, maar van Privver is in het nieuws maar weinig te horen. Zouden ze niet beter hun marketingbudget kunnen besteden aan Privver dan aan de vakantiekaartjes? Is er iemand die weet of mijn aannames m.b.t. de business van TPG kloppen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond