Deel dit artikel
-

Ook Telegraaf gaat geld vragen voor toegang site

De Telegraaf gaat geld vragen voor toegang tot delen van Telegraaf.nl, zo bevestigt de directeur van het Oplagebedrijf Telegraaf, Ted Trimbach, tegenover Emerce. Het concern overweegt bezoekers met name voor het archief en nieuws- en showbizz-foto's te laten betalen. Daarmee gaan alle grote Nederlandse krantenconcerns – De Telegraaf, PCM en Wegener – geld vragen voor hun dagbladensites.

Het plan zal zeker binnen een half jaar zijn beslag krijgen, waarschijnlijk eerder, aldus Trimbach tegenover Emerce. De directeur van het Oplagebedrijf Telegraaf zegt dat zijn concern binnen enkele weken nadere details over de plannen naar buiten zal brengen. Tot die tijd wil Trimbach er niet te veel over loslaten.

Waarschijnlijk gaat het hele archief van Telegraaf.nl , of delen ervan, op slot, zo legt Trimbach uit. Wie artikelen wil lezen moet daarvoor betalen. Ook overweegt het concern, aldus Trimbach, om foto's als de nieuws- en showbizzfoto's niet meer gratis weg te geven. Trimbach:"Onze foto's bieden toegevoegde waarde en ons archief is een asset voor de onderneming". Andere voorbeelden wil hij vooralsnog niet noemen.

Trimbach benadrukt dat gebruikers zich niet hoeven te registreren en dat de nieuwssite zelf gratis blijft. Het concern wil de site ook niet op slot gooien omdat "niet-abonnees kennis moeten kunnen blijven maken met het product", stelt Trimbach, in navolging van concurrent Wegener. Hij noemt Telegraaf.nl "één van de best bezochte nieuwssites" met "gigantische aantallen bezoekers", maar wil geen exacte getallen noemen. Uit cijfers van het blad blijkt in ieder geval dat in 2001 het hele Telegraaf-netwerk – met sites als DFT.nl, Reiskrant.nl en Autotelegraaf.nl – op werkdagen gemiddeld 140.000 unieke bezoekers ontving.

De Telegraaf is volgens Trimbach "druk op zoek om een gezonde exploitatie van internet te krijgen". Zomer 2001 kondigde het concern al aan mogelijk abonnementsgeld te gaan heffen als zijn internetactiviteiten in 2003 nog niet winstgevend zouden zijn. Bij de presentatie van de bedrijfsresultaten in maart meldde het concern een verlies op de internetactiviteiten van circa 28 miljoen euro. Die werden naar eigen zeggen vooral geleden bij regionale dagbladen die het concern bezit, zoals De Limburger en het Noordhollands Dagblad. Bij dezelfde gelegenheid kondigde De Telegraaf ook aan dat de kostenreductie op de online activiteiten, waar het bedrijf al in februari 2001 mee begonnen was, verder zal worden doorgevoerd.

Daarmee zullen de dagbladensites van alle drie de grote Nederlandse krantenconcerns – waarvan de kranten samen goed zijn voor bijna 88 procent van alle dagbladenabonnementen – een aanvang maken met betaalde content en services. Eerder onthulde Emerce dat de twee grote concurrenten van De Telegraaf ook deels betaalde toegang overwegen of reeds zijn begonnen.

Een groeiend aantal PCM-dagbladensites, waaronder Volkskrant.nl , vraagt al geld voor het opvragen van artikelen. Op sommige PCM-sites moet binnenkort worden betaald voor services als de oliebollentest van het Algemeen Dagblad. Ook concurrent Wegener denkt na over betalen voor content en start begin 2003 een pilot met betaalde toegang tot de archieven van zijn dagbladensites als die van De Gelderlander en BN/De Stem.

Deel dit bericht

5 Reacties

HJ

De Telegraaf op internet. Rommelige site met soms wel tien 10 banners. Alleen headlines en vooral veel auto-gericht nieuws, geen columns en commentaren zoals in papieren exemplaar. Brengen de banners niets op? Kap er dan mee maar ga geen geld vragen. Ik zit al genoeg achter de PC, de krant op de eettafel uitspreiden bij het ontbijd is voor mij niet vervangbaar – het is mijn ritueel. Kortom: dom idee en -als dit de toekomst wordt- jammer voor de tienduizenden krantenlopers die dagelijks voor dag en douw opstaan om hun geld te verdienen.

weyl

Ieder bedrijf, zo ook de Telegaaf heeft natuurlijk het recht om voor z'n produkten betaling te vragen. Maar wat betreft de internet Telegraaf is dit een ondoordachte maatregel, die in plaats van lezers aan te trekken zonder meer het averechtse gevolg zal noteren. Er zijn op het web meer dan genoeg uitwijkmogelijkheden om de lezer datgene te bieden waar z'n intresse naar uit gaat. Daarop heeft De Telegraaf gelukkig geen monopoliepositie. Tweemaal nadenken voor het uitvoeren van dit ondoordachte plan is dan ook het beste advies voor de directie van de Telegraaf.

Arthur Graaff

Opvallend dat in deze berichten i-mode niet gemoemd wordt – ook in het artikel in de jongste De Journalist over betalen voor nieuws ontbrak dit. Vanaf de start in april vraagt de Telegraaf al geld voor algemeen nieuws plus nog eens apart voor financieel nieuws via zijn i-site. De Volkskrant plaatst dagelijks 25 berichten op zijn i-site, ook alleen te zien na betaling. In alle gevallen E 2 per maand per dienst, plus de kosten van het dataverkeer – ongeveer 2,5 eurocent per bericht.

bas

Betaalde toegang is een mondiale trend, en zeker niet bij voorbaat 'dom'. Businessmodellen gebaseerd op banners zijn, een enkele uitzondering daargelaten, ten dode opgeschreven. Is overigens bekend hoeveel internetlezers krantenlezers worden? Maar misschien heeft voorgaande inzender wel een punt als het gaat om dergelijke websites. Misschien moet de stekker er gewoon uit. Het is allemaal mooi en interessant maar als je je geld niet op z'n minst terugverdient, moet je er gewoon mee kappen. Verder is het natuurlijk schattig dat de vorige inzender zo begaan is met de krantenbezorgers (misschien moet hij maar een vakbond starten).

Peter

Gaan die commerciele sites tenminste allemaal naar de kl…. En houden we een internet over zoals het bedoeld was. Want wie gaat er nu voor betalen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond