Deel dit artikel
-

eTech: remix je content, je software en je hardware

Dag 2 van eTech staat onder meer in het teken van remixen. Remix', 'remix your software, your hardware, your media'. Ofwel, de effecten van de 'amateurisatie' van technologie. Wat vroeger voorbehouden was aan een dj kan nu iedereen: samples maken en met nieuwe remixes komen. Monique van Dusseldorp brengt namens Emerce 'live' verslag uit van de O'Reilly Emerging Technology Conference in San Diego.

Wie wil weten waar men hier gedurende de Emerging Technologies Conferentie over praat, kan uit vele bronnen kiezen. De zevenhonderd merendeels Amerikaanse mannen die hier aanwezig zijn, luisteren met een half oor naar de presentaties, terwijl ze ondertussen e-mailen, webloggen  en foto’s online zetten. Heel af en toe is er een moment dat de hele zaal opkijkt: als Daniel Hillis video’s van zijn zesvoetige robots laat zien, of als Amazon’s Jeff Bezos zijn computer vast laat lopen. Maar de rest van de dag flitst de aandacht op en neer tussen e-mails, sprekers, hun presentaties en de verhalen die daarover al online staan nog voor ze de laatste zin uitgesproken hebben.

Het is een merkwaardige ervaring, zoveel ideeën en woorden die zich onmiddellijk verspreiden en van commentaar voorzien worden. Aan een van de sprekers, die na zijn presentatie weer achter zijn laptop is gaan zitten, wordt gevraagd of de demo al online beschikbaar is. Antwoord: ‘als iedereen in de zaal nu eens ophoudt mij op IRC vragen te stellen, staat hij er over 5 minuten’. En de journalisten in de perskamer lezen elkaar’s stukken nog voor ze een babbeltje maken over het mooie weer en de kwaliteit van de bijeenkomst in verhouding tot vorige jaren (goed).

 Remix your software, your hardware, your media

Het centrale thema van de conferentie is ‘Remix’, ‘remix your software, your hardware, your media’. Ofwel, de effecten van de ‘amateurisatie’ van technologie – waar zoveel mee bedoeld wordt dat iedereen nu mee kan knutselen, en dat die betrokkenheid nu ook directe invloed heeft op de business modellen van grote en kleine bedrijven.

Het knutselniveau komt duidelijk naar voren in de gehackte auto’s waar ik gisteren over berichtte, en allerlei andere ‘Home Hacking Projects’: “automate your porch light; make your house talk; control your home theater, create time shifted FM radio, remotely monitor a pet, turn your Mac into an audio transcriber, make a solar powered Ipod Shuffle”. Voor de Etech bezoeker gaat het niet alleen om het resultaat, maar ook om de overwinning op ‘het systeem’ die met dergelijke projecten behaald wordt – wat gesloten was moet open worden. Met plezier wordt door een spreker George Bernard Shaw aangehaald: “The reasonable man adapts himself to the world: the unreasonable one persists in trying to adapt the world to himself. Therefore all progress depends on the unreasonable man.”

 Waarom nu?

Rael Dornfest, O’Reilly’s toptechneut, geeft aan waarom de ‘Remix’ ontwikkeling nu zoveel aandacht krijgt. “We hebben inmiddels al weer 20 jaar computers. De nerds zijn geen kids meer. En de scheiding tussen klant en meewerkende consument wordt steeds kleiner. Het publiek is slim, weet wat het wil, en heeft middelen in handen gekregen om zelf mee te werken. Bovendien is het idee dat ‘open’ systemen beter werken nu overal post aan het vatten, en is breedband wijdverspreid. Plotseling kunnen allerlei systemen dus ook makkelijk met elkaar samenwerken”.

Volgens Dornfest leidt deze ontwikkeling tot een bijzondere creatieve fase in de ICT industrie, en hij vergelijkt het ‘remix’ fenomeen met rapmuziek, jazz improvisatie of het gebruik van samples in hiphop. Gebruik wat er al is, maar maak het je eigen en doe ermee wat je wil. En, niet onbelangrijk, deel je creaties vervolgens weer. Bekeken vanuit bedrijven en organisaties heeft dit model ook verregaande consequenties.

Voorbeelden die onder de ‘remix’ noemer geschaard kunnen worden zijn de genoemde knutselprojecten waarbij gebruikers zelf software en hardware combineren, maar ook allerlei diensten die met open API’s werken. Of sites die consumenten impliciet of expliciet een rol laten spelen in de dienst, van tester tot producent.

 Remix voorbeelden

API staat voor application programming interface, en bedrijven die met open APIs werken, geven derden direct toegang tot het proces, met als gevolg dat er allerlei nieuwe diensten door derden ontwikkeld kunnen worden. Fotosite Flickr bijvoorbeeld, laat anderen met plezier toepassingen verzinnen.

CEO Stewart Butterfield liet er een paar zien, zoals Mappr, Colourfinder of Flickrgraph, die allemaal de foto’s in Flickr anders organiseren. Adam Gross, , Director of Product Marketing van de CRM dienst Salesforce liet zien hoe eenvoudig zijn klanten inmiddels allerlei processen kunnen organiseren, en applicaties kunnen bouwen zonder software the programmeren. Inmiddels is al 20% van de activiteit op het Salesforce netwerk afkomstig van dergelijke diensten en bij Ebay, dat gebruikers ook toestaat eigen software te koppelen om bijvoorbeeld nieuwe items up te loaden, is al meer dan 40% van de aangeboden waar zo ingevoerd.

Maar ook een systeem als Google Adwords of het systeem van Amazon dat website eigenaren beloont voor bestellingen die zij genereren wordt gezien als een uiting van hetzelfde fenomeen. Niet een groot gesloten systeem, maar een combinatie van modules, die iedereen zelf kan combineren, daar zit de kracht. Dat gaat niet alleen om software, ook informatie is onderdeel van het systeem. Door gebruikers toegevoegde informatie moet de dienst versterken.

En omdat weinig gebruikers uit zichzelf aan de slag gaan, is het beste systeem er een waar zij automatisch informatie toevoegen zoals dat bij Amazon gebeurt: wie wat koopt, dat is voor iedereen interessant. Veel sociale software laat mensen zelf aangeven wie hun vrienden zijn: alsof die informatie bijvoorbeeld niet al lang besloten ligt in de data over e-mail contacten. Een van de tips is dan ook: zorg dat je dienst dit soort informatie automatisch verzamelt.

 Zoektechnologie

Echt nieuws werd vandaag geleverd door Jeff Bezos, de oprichter van Amazon, die in 15 minuten een nieuwe dienst van Amazon’s zoekmachine A9.com onder de aandacht bracht. A9 komt met OpenSearch – niet alleen kunnen gebruikers hun zoekgedrag binnen verschillende kennisdomeinen nu eenvoudig vastleggen, ook kunnen ze bepaalde zoekdiensten nu zelf weer aanbieden. De A9 interface laat gebruikers heel eenvoudig zelf zoekmethodes (bijvoorbeeld binnen bepaalde sites of databases) vastleggen en toevoegen. Het idee is dat er binnenkort duizenden nieuwe manieren van zoeken aangeboden kunnen worden. Of in de woorden van Bezos: “Wat rss is voor content is OpenSearch voor zoeken”.

Ook Yahoo liet een aantal nieuwe diensten zien zoals Y!Q: wie een website bezoekt en op dat moment wil zoeken binnen andere sites rond hetzelfde thema kan een aparte zoekbox openen. Ook had Yahoo het nieuwtje van een nieuwe vraag en aanbod technologie, die zij zelf revolutionair acht. Zoals Gary William Flake van Yahoo’s Research Labs, het zei, “als dit geen revolutie zal zijn voor online veilingen dan toch in ieder geval voor goksites”. Een vandaag gelanceerd tech buzz spel, een soort virtuele aandelenhandel rond populaire technologie, moet de technologie demonstreren. Peter Norvig van Google Labs liet zien hoe Google steeds slimmer informatie combineert, bijvoorbeeld rond geografische informatie, uit bestaande websites, afgeschermde databestanden en publieke info.

 Toekomstmuziek

Een trend die in verschillende presentaties aan bod komt, is de uitbreiding van interactie naar allerlei oppervlaktes. De al genoemde Daniel Hillis liet een prachtig voorbeeld zien van een tafel die tegelijkertijd interactieve kaarten laat zien. De gebruiker kan met zijn handen eenvoudig inzoomen, verder kijken, andere informatielagen te voorschijn toveren. Een wonderlijk voorbeeld was de tafel die indien gewenst ook nog het reliëf liet zien van bergen en dalen. De Microsoft onderzoeksafdeling kijkt ook naar ‘surface computing’ waarbij eigenlijk elk oppervlak een scherm kan worden, dat niet allen informatie kan tonen, maar het ook op kan nemen en verwerken. Het ‘TouchLight’ project gebruikt holografische beelden hiervoor, en doet al erg aan Startrek Holodek denken.

Chris Heathcote en Matt Jones werken voor Nokia’s Insight & Foresight en noemden allerlei voorbeelden van ‘Tangible Computing’, van slim meubilair tot intelligente objecten en ‘passive information displays’ – manieren om informatie te laten zien die door je zintuigen verwerkt worden nog voor je er over hebt nagedacht. Hun eigen project draait om ‘Near Field Communications’, een nieuwe standaard die het mogelijk maakt om bijvoorbeeld informatie uit te wisselen tussen telefoons door ze alleen maar even bij elkaar te houden.

Interessante kijkjes in de toekomst van gebruikers en media, waren er ook. Richard Rashid, Senior Vice President Research van Microsoft ging in op de Sensecam, een digitale camera die je om je nek kan hangen, en die 2000 foto’s per dag neemt. De camera reageert op licht en geluid. Hij wordt inmiddels in Engeland in een test gebruikt bij mensen met geheugen problemen, maar het is natuurlijk ook een droomding voor elke weblogger.

Het Microsoft onderzoeksprogramma MyLifeBits over persoonlijke media kijkt verder, en de volgende versie van de Sensecam, model V2, heeft onder andere GPS info en, een 24 uurs audio opname. Een ander media voorbeeld werd gepresenteerd door de BBC, die radio luisteraars via internet en SMS tags laat toevoegen aan liedjes, en die het consumeren van media weer een groepsactiviteit wil maken, door bijvoorbeeld chats te laten begeleiden door muziek, alsof je in dezelfde ruimte bent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond