Deel dit artikel
-

Ilse Media stelt tarieven naar beneden bij

Ilse Media heeft de tariefstructuur voor het plaatsen van online reclame aangepast. De eigenaar van onder meer zoekmachine Ilse en nieuwssite Nu.nl zegt dat het 'transparante, faire en marktconforme' prijzen wil hanteren. In plaats van het standaard onderhandelen over de korting wil Ilse Media nu meer tijd besteden aan advisering.

Het verschil tussen de bruto en netto online reclamebestedingen bestaat bij alle mediatypen. Vorig jaar gaven de netto en bruto bestedingen die IAB en BBC De Reclame en Mediabank rapporteerden enig inzicht in de situatie op de Nederlandse online reclamemarkt. In het eerste kwartaal gaven exploitanten gemiddeld 33 procent korting, in het tweede kwartaal was dat opgelopen naar 44 procent. Recentere cijfers zijn niet voorhanden.

“Het is moeilijk aan te geven wat er gemiddeld aan korting werd verstrekt bij Ilse”, zegt sales manager Marita van Wijngaarden. “Op een aantal formaten lag dat op 25 procent, bij andere uitingen op 10 tot 15 procent. Maar bijvoorbeeld bij een rectangle bleef het tarief doorgaans onaangepast.”

Ilse Media zal per 4 april werken met ‘transparante, faire en marktconforme advertentietarieven’, zo meldt het nu. Van Wijngaarden verwacht geen scheve gezichten bij adverteerders, omdat de maatregel de indruk kan wekken dat ze lange tijd teveel hebben betaald. “Wanneer ze de nieuwe tarieven zien zullen ze concluderen dat zij dat in de praktijk, na de toegekende korting, ook al betaalden.” Ilse Media zegt te verwachten dat de nieuwe tarieven aansluiten bij verwachtingen in de markt.

Het bedrijf hoopt ook dat het ‘moeizame onderhandelen’ hiermee ingeperkt kan worden. “We besteden nu veel tijd aan het onderhandelen over de korting, die tijd willen we liever investeren in advisering”, zegt Van Wijngaarden. Niet dat onderhandelingen over de prijs helemaal tot het verleden gaan behoren bij Ilse Media, de contractstaffel geeft grote afnemers nog de mogelijkheid om wat van de prijs af te praten.

Ilse is niet de eerste grote online uitgever die zijn tariefstructuur aanpast, als tegemoetkoming aan de markt. MSN paste de tariefkaart vorig jaar september eveneens aan.

Deel dit bericht

1 Reactie

piet

Goedkoper?! Duurder zijn ze geworden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond