Deel dit artikel
-

Topix verkocht aan drie grote krantenuitgevers

Nieuwsdistributiesite Topix.net is voor 75 procent verkocht aan de Amerikaanse krantenuitgevers de Tribune Group (eigenaar van onder meer de Chicago Tribune en de LA Times), Knight Ridder (eigenaar van de Miami Herald en de San Jose Mercury News) en Gannett (eigenaar USA Today). Alle drie krijgen ze een even groot belang in Topix en even veel zeggenschap. Hoeveel zij hebben betaald voor het meerderheidsbelang in Topix, is niet bekendgemaakt.

Er is maanden gewerkt aan de overeenkomst tussen Topix, de Tribune Group, Knight Ridder en Gannett. Topix is een knipseldienst die artikelen van vooralsnog alleen Amerikaanse websites afhaalt (dagelijks worden er 12.000 sites afgestruind) en die artikelen vervolgens via de Topix-site aanbiedt. Daarmee is het een soort centrale verzamelplaats van actuele nieuwsbronnen op het gebied van nieuws, sport, entertainment, gezondheid en wetenschap.

Het bedrijf werd in 2002 opgericht door Rich Skrenta. Hij zegt tegen Search Engine Watch naar aanleiding van de overname dat Topix voorlopig zelfstandig blijft opereren, maar dat de content van de krantenuitgevers een prominentere plek krijgt binnen Topix en dat de nieuwe eigenaren meer contextuele advertenties gaan aandragen en plaatsen binnen het Topix-netwerk.

Topix heeft een speciaal systeem ontwikkeld om de relevantie van nieuws te bepalen aan de hand van het zogenaamde NewsRank-algoritme. Daarin spelen de autoriteit van de bron, het belang van het besproken onderwerp en het aantal berichten dat over een onderwerp verschijnt een cruciale rol.

Ook de geografische locatie van de nieuwsgebeurtenis en locatie van de betrokkenen worden uit de tekst opgemaakt en dienen als basis voor categorisering. Zo is er een categorie ('topic') voor 30.000 Amerikaanse plaatsen, 48.000 beroemdheden en 5500 bedrijven. Zonder dat daarbij ook maar een mensenhand aan te pas komt.

Bijzonder is dat Topix ook 'onthoudt' wat de lezer de vorige keer heeft bekeken. Dat gebeurt met behulp van technologie van Findory.com. Die informatie wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om de Google-advertenties op de gebruiker af te stemmen. 

Topix sloot vorig jaar onder meer overeenkomsten met Ask Jeeves, Citysearch, The New York Times (The NY Times betaalt Topix voor het plaatsen van artikelen uit de krant), Findory en Wondir. Onlangs ging ook America Online (AOL) met Topix in zee voor AOL Local.

Topix beweert sinds december vorig jaar winstgevend te zijn. Het verdient geld aan advertenties en sponsoring en levert op commerciële basis maatwerknieuwsfeeds aan derden. Daarnaast kunnen bedrijven zogeheten featured placements kopen voor hun persberichten en artikelen. Persberichten verschijnen in een aparte sectie naast het nieuws. Een betaalde plaatsing betekent betekent dat die content binnen de toegekende categorie altijd bovenaan staat.

Lees meer over Topix in Emerce nummer 47.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond