Deel dit artikel
-

Betaalde aandacht, echte interesse

Al ruim een jaar houd ik me intensief bezig met de betaalde vorm van online permissiemarketing, ook wel genaamd 'get paid to…', programma's waarbij de leden een vergoeding krijgen voor het lezen van e-mail, het bezoeken van websites of het invullen van enquêtes. Helaas wordt dit segment van de marketingmarkt nog steeds ondergewaardeerd, onderschat, met argus ogen bekeken en veelal niet gezien als serieuze optie om een site of product te promoten.

De eerste gedachte is vaak dat men toch grotendeels ongeïnteresseerde bezoekers krijgt die een snelle blik op de site werpen om hun vergoeding te kunnen innen. Verspilde tijd, moeite en geld, zullen vele potentiële adverteerders dus denken. Maar is dit daadwerkelijk zo?

Intern onderzoek in deze branche heeft uitgewezen dat het overgrote deel van de leden van een 'get paid'-bedrijf het leuk vinden de mailtjes te ontvangen en de websites te bezoeken. Een veel gehoorde kreet is "ik heb een hekel aan spam en reclame maar dit vind ik leuk". In de denkwijze van het lid heeft dus een transformatie plaatsgevonden: hij of zij ziet het niet als reclame en al zeker niet als ongewenst maar ervaart het als gezellig, leuk en informatief. Daarnaast onderhouden de meeste 'get paid'-bedrijven goed contact met hun leden en is er middels chatroom, forums en dergelijke veel interactie tussen de bedrijven en de leden en de leden onderling, waardoor men het gevoel heeft echt bij een club te horen en invloed te kunnen uitoefenen op een deel van het beleid.

Vooral voor adverteerders bij wie naamsbekendheid van het product, service of merk één van de belangrijkste redenen is een reclamecampagne op te zetten zou ik graag eens over de vooroordelen heen stappen. Ik ben namelijk van mening dat een bezoek aan de website voorafgegaan door een promotionele e-mail meer resultaat oplevert dan een bannercampagne met een click-through van 0,5 procent. In plaats van een passieve ontvanger (ontvangen van DM, het toevallig zien van een banner of een andere reclame-uiting) hebben we hier te maken met actieve ontvangers die ook nog eens in stappen geactiveerd of warm gemaakt worden voor het betreffende product of de betreffende site.

Men voert soms echter aan dat "die mensen onze brochure alleen maar aanvragen omdat het gratis is". Uiteraard is er óók sprake van 'waste', maar hoeveel 'waste' genereert een offline DM-campagne? En wederom vergeet men dat de persoon het zelf heeft aangevraagd heeft en het dus niet als vervelend ervaart om te ontvangen. Misschien gaat de aanvrager niet direct tot een vervolgaankoop over, maar wie weet volgt er later mede daardoor alsnog een impulsaankoop.

Ik zou daarom willen zeggen: sluit betaalde permissiemarketing niet bij voorbaat uit.

Deel dit bericht

39 Reacties

Eelko de Vos

Kasper Katje

Wanneer je waarde hecht aan dat artikel misschien wel. Hierbij ga je echter voorbij aan het feit dat het twee totaal verschillende onderwerpen betreft: Huidige leden en hun kijk op betaalde mail en dat de waarde hiervan wordt onderschat door de adverteerders. En daar tegenover de stelling n.a.v. een proefschrift waarbij het gaat of internetters belangstelling hebben bij het ontvangen van een beloning voor het lezen van commerciële mail. Ik denk eerder dat de reacties op het door u genoemde artikel voor zich spreken en mijn stelling deels meer kracht bij zetten.

Stijn Kruijssen

Ik kan me geheel vinden in de stelling van Kasper. Het blijkt ook dat de consument zelf razend enthousiast is. Daarnaast komt ook nog dat de leden van de spaarprogramma's ook de inhoud van de e-mails hoog waardeert (zo bleek uit ons eigen online onderzoek) en dus ook uit dat van Kasper. Mensen zien deze vorm van e-mailmarketing niet als irritante reclame, maar als een leuke tijdsbesteding, veelal met interessante websites en aanbiedingen (in de betaalde mails). Nederlanders zijn nog altijd een spaarvolk en vinden het leuk om hun saldo te zien groeien. Zolang de leden niet overspoeld worden met mailtjes van waardes lager dan een eurocent (zoals in Amerika wel het geval is), kijken ze uit naar de mails. Deze vorm van marketing (want het is wel degelijk marketing) is bovendien gewenst (met toestemming), in tegenstelling tot banners, pop-ups of televisie-commercials die geplaatst en gezien worden terwijl de consument ergens anders naar op zoek is (een bepaalde website, artikel op internet, tv-programma, vul zelf maar in). Uit ons onderzoek bleek ook dat consumenten deze reclame-uitingen wel tot irritant bestempelen.

Een goed artikel. Toch lijkt me de stelling dat permission marketing wordt ondergewaardeerd niet rechtvaardig. Weinig mensen nemen dit serieus omdat de bedrijfjes zelf te weinig te bieden hebben, er al (te veel) over de kop zijn gegaan en er in het verleden (te veel) SPAM-achtige activiteiten uit zijn voortgevloeid (adressen bleken zonder toestemming te worden doorverkocht). Ik denk dat Kasper zich met dit artikel te veel richt op de verkeerde markt. Voor consumenten en kleine bedrijfjes zijn zijn diensten een uitkomst, maar niet voor de (grotere) zakelijke markt. Kortom: je kunt beter jouw initiatief onder de aandacht brengen bij uitgevers die zich richten op jouw doelgroep, zoals Idols, Gamez.nl en Startpagina.

daan

Permission marketing is non interruption marketing. En alles wat geen interruptie is, is succesvol, want op het moment van het lezen van de boodschap heeft men volledige aandacht voor die boodschap. Waar het echter fout gaat bij de meeste Nederlandse e-mal marketing programma's, is dat men vaak geheel of gedeeltelijk voorbij gaat aan de door de leden opgegeven criteria. De programma's denken dat men door het sturen aan een zo groot mogelijke groep ook de response absoluut zo groot mogelijk kan maken. Dit kan wel zo zijn, maar men gaat voorbij aan kwaliteit en dat gaat weer ten koste aan toekomstige response. Men bouwt vaak aan irritatie in plaats van loyaliteit.

Stefan

Ik geloof niet dat dit echt werkt. Betaald kijken naar reclame. Een vriend van mij heeft een aaansluiting bij UPC en hij had een programmaatje dat zorgde dat er naar websites gekeken werd (automatische muisbewegingen). Hij verdiende ? dollarcent per uur? (weet niet meer precies hoeveel dat was, maar in iedergeval niet veel) en dat terwijl hij gewoon ging werken en thuis zijn PC geld verdiende. Ik weet alleen niet zeker of de stijging van de energierekening niet hoger was dan de opbrengsten. Maar de boel kon eenvoudig genept worden.

"Hij verdiende ? dollarcent per uur?" Hier wil ik nog even op reageren: dit neem je als normaal denkend mens toch niet serieus? Een paar eurocent voor het lezen van een mailtje? Laat me niet lachen. Er zijn wel een miljoen andere manieren om (sneller) geld te verdienen, dus daarvoor hoef je het beslist niet te doen. Rest de vraag waarvoor die consumenten die deelnemen het dan wel doen. Misschien vinden zij zichzelf belangrijk als ze reclame in hun mailbox ontvangen? Vinden ze SPAM ook cool?

Stijn Kruijssen

Stefan, er zijn momenteel geen Nederlandse programma's die met een zogenaamde surfbar werken, een surfbar is inderdaad aardig fraudegevoelig. Maarten, ik vind je reactie hier wel erg overdreven. Waarom de vergelijking maken tussen permission marketing en SPAM? Volgens mij zijn dat toch echt tegenovergestelden. Waarom mensen lid zijn? Denk dat dat voor iedereen een andere reden kan hebben maar hieronder een aantal mogelijke redenen:- Ze vinden het leuk om aanbiedingen te krijgen per mail / extra korting te krijgen op product- Nederlanders houden van sparen, vinden het leuk om hun saldo te zien groeien. Een extra centje is voor velen leuk meegenomen- Het is een leuke tijdsbesteding op internet. In ons eigen interne onderzoek gaven vele mensen aan dat ze het erg leuk vonden om: "sochtends met een bakje koffie even wat quizvragen te beantwoorden, aanbiedingen te bekijken" Op deze manier komen mensen dus op een positieve manier in contact met producten/websites en bedrijven waardoor er niet snel een negatief beeld gevormd zal worden, in eerste instantie. Maar waar dit bij wasmiddelcommercials wel vaak het geval is, niet alleen omdat de reclame niet leuk is, maar ook omdat deze tijdens een leuk televisieprogramma komt!

"Maarten, ik vind je reactie hier wel erg overdreven. Waarom de vergelijking maken tussen permission marketing en SPAM? Volgens mij zijn dat toch echt tegenovergestelden." Ten eerste: ik maak helemaal geen vergelijking tussen permission marketing en SPAM. Ik geef alleen aan dat het ontvangen van permission based mailings net zo nutteloos is als het ontvangen van SPAM. Het levert maar een paar eurocenten per mailing op, iets waarvoor ik zeker niet in de ochtend met een bakje koffie achter mijn PC zou kruipen. Ten tweede: ik zie permission based marketing en SPAM niet als tegenovergestelden. Het gebeurt namelijk enorm vaak dat adressenbestanden zonder toestemming worden doorverkocht. Daarnaast:- Heb jij jouw bestand niet aangemeld bij het CBP (college bescherming persoonsgegevens) in Den Haag.- Vraag ik mij af hoe de toegang tot de server waarop de database draait is geregeld: kan iedereen zomaar bij het kastje komen?- Vraag ik mij af hoe waterdicht de server is waarop jullie hosten?- Vraag ik mij af of jullie de e-mailadressen met encryptie o.i.d. hebben versleuteld? Vergeet niet: toen Happypoint nog maar net begonnen was lag de nadruk bij dit programma op de privacy van de deelnemers. Aan dat aspect wordt door Interview NSS en al die andere bedrijfjes nauwelijks tot helemaal geen aandacht besteed. Dan ben ik van mening dat jij het imago van dit soort marketing ook helemaal niet van binnen uit probeert te verbeteren. Ga daar eerst mee aan de slag alvorens je aan PR gaat werken.

Kasper Katje

"Ik geef alleen aan dat het ontvangen van permission based mailings net zo nutteloos is als het ontvangen van SPAM. Het levert maar een paar eurocenten per mailing op, iets waarvoor ik zeker niet in de ochtend met een bakje koffie achter mijn PC zou kruipen." Maarten, dit is jouw persoonlijke mening over het ontvangen van permission based emails maar zo denken de meeste leden van de programma's dus niet. Om spam heeft echter niemand gevraagd en is ook geen leuke bezigheid om, vergezeld van het broodnodige ondersteunende bakje koffie, weer verplicht uit je mailbox te moeten verwijderen. Een wereld van verschil lijkt me. Overigens ben ik best benieuwd waarom je zo van mening veranderd bent na Maxile. Ik kan het mishebben maar het komt een beetje op me over als afgeven op iets nadat het in eigen gelederen mislukt is. "ik zie permission based marketing en SPAM niet als tegenovergestelden. Het gebeurt namelijk enorm vaak dat adressenbestanden zonder toestemming worden doorverkocht." Ik vind de suggestie die je wekt dat er in deze branche volop gehandeld zou worden in emailadressen/bestanden uiterst pijnlijk. Gelukkig staat bij de bij mij bekende eigenaren nog steeds de privacy voorop. Een adverteerder maakt gebruik van een lijst maar zal nooit inzicht krijgen in de adressen. (uiteraard de situaties waarbij een lid vrijwillig een emailadres op de site van de adverteerder achterlaat).

Stijn Kruijssen

'Ten eerste: ik maak helemaal geen vergelijking tussen permission marketing en SPAM. Ik geef alleen aan dat het ontvangen van permission based mailings net zo nutteloos is als het ontvangen van SPAM.' Ligt het aan mij of ben je dan toch echt een vergelijking aan het maken? SPAM is ongewenste rotzooi! Permission based marketing opt-in marketing die berust is op toestemming van de ontvanger. Dat jij geen zin hebt om met een bakkie koffie betaalde mailtjes te lezen met leuke websites of aanbiedingen dan moet je dat zelf weten, gelukkig zijn er veel mensen die het wel leuk vinden. En die ook snappen dat het het stuk nuttiger en leuker is dan SPAM. Je privacy-stuk, ook daar probeer je de hele markt in een zwart daglicht te plaatsen. Als je zo'n zin plaatst: 'Het gebeurt namelijk enorm vaak dat adressenbestanden zonder toestemming worden doorverkocht' denk dan even na wat je zegt, want wij behandelen de gegevens van onze leden wel degelijk als vertrouwelijk en spelen NOOIT zelf emailadresgegevens of persoonsgegevens door. Dus waar jij dat 'enorm vaak' vandaan haalt? Dat ons bestand niet is aangemeld bij CBP etc, daar heb je gelijk in. Dat komt nog, we hebben onze prioriteit gelegd op het kwalitatief verbeteren van ons programma en onze site. Dan nog 1 ding, je zegt: 'Vergeet niet: toen Happypoint nog maar net begonnen was lag de nadruk bij dit programma op de privacy van de deelnemers. Aan dat aspect wordt door Interview NSS en al die andere bedrijfjes nauwelijks tot helemaal geen aandacht besteed.' Als ook Happypoint had gezorgd voor de kwaliteit van hun spaarprogramma, zouden ze er dan nu nog wel zijn?

"Als ook Happypoint had gezorgd voor de kwaliteit van hun spaarprogramma, zouden ze er dan nu nog wel zijn?" Happypoint was een van de grootste bedrijven die zich met permission based marketing bezig hielden. Gezien de overname van het bestand voor Interview NSS, kun je denk ik moeilijk volhouden dat Happypoint de kwaliteit van haar dienst nooit in de gaten heeft gehouden. Want geef toe: Happypoint had een mooie site, de mailings werden altijd uitstekend opgemaakt en de privacy van de leden was zeker gewaarborgd. "…want wij behandelen de gegevens van onze leden wel degelijk als vertrouwelijk en spelen NOOIT zelf emailadresgegevens of persoonsgegevens door."Wie zegt dat dit een persoonlijke aanval is? Mijn reacties in deze discussie richten zich op permission based marketing in z'n algemeenheid. Trek het je dus niet zo aan, Stijn.

Stijn Kruijssen

Maarten, de mailings zagen er altijd aardig uit en de privacy was gewaardborgd, dat is zeker waar. Maar er werd wel slecht gereageerd op mijn mails, aangebrachte leden werden veeeel te laat pas daadwerkelijk bijgeteld. Sparen leidden uiteindelijk tot het uitzoeken van een mooi pennetje (oid) wat toen niet voorradig was. Heeft Happypoint ooit onderzocht of haar leden wel tevreden waren? Vrees van niet.. En de overname van het bestand door Interview NSS, heb jij sindsdien nog iets van ze vernomen? Over het doorverkopen van adressen: ik zie dit niet als een persoonlijke aanval, maar ik vraag me wel af waar jij op baseert dat er in dit marktsegment zoveel adressen doorverkocht worden?

Kasper Katje

"Mijn reacties in deze discussie richten zich op permission based marketing in z'n algemeenheid." Misschien is het geen persoonlijke aanval maar je beweert nu dus in feite wel dat het in de permissie marketing de normaalste zaak van de wereld is om bestanden of gegevens door te verkopen en dus raak je daar ook de eigenaren mee. Zowel Surfrace als GoudEuro, en ik durf ook gerust voor de meeste andere bedrijven te spreken, distanciëren zich juist volkomen van dergelijke praktijken omdat dat een doodsteek voor de branche zou betekenen. En waarom zou je een database verkopen waar je zelf gebruik van maakt en met de nodige inspanning hebt opgebouwd? Misschien berust je oordeel op een kwalijke rotte appel maar het is zeker niet representatief voor de branche en in dat licht vind ik het een behoorlijk zware en schadelijke aantijging. Hopelijk kun je aangeven waar je deze stellingname op baseert.

"En de overname van het bestand door Interview NSS, heb jij sindsdien nog iets van ze vernomen? Over het doorverkopen van adressen: ik zie dit niet als een persoonlijke aanval, maar ik vraag me wel af waar jij op baseert dat er in dit marktsegment zoveel adressen doorverkocht worden?" Ik verneem regelmatig nog wat van Interview NSS. Zo ontving ik vandaag nog het verzoek om deel te nemen aan een enqu�te met betrekking tot de provinciale statenverkiezingen, aanstaande dinsdag. Maar wellicht ben je vergeten om destijds aan de curator door te geven dat Interview NSS jouw gegevens mocht gebruiken voor voortzetting van het spaarprogramma? Misschien was het inderdaad verkeerd van mij om aan te geven dat alleen permission based marketingbedrijven adressenbestanden zouden doorverkopen. Ik had moeten aangeven dat dit veel meer bedrijven zijn en dan natuurlijk niet allemaal. Ik noem als voorbeeld even Prijsjerijk en Testnet. Meer bedrijven schieten mij zo 1-2-3 even niet te binnen, daarvoor ontbreekt mij nu de inspiratie. Wellicht kun je in de cache van Google nog zoeken naar de site spamvrij.nl, deze site bevat een uitvoerig overzicht van bedrijven die zich bezig houden met dit soort onbeschofte zaken. Maar wat ik dus bedoel: niet alleen bedrijven die zich bezig houden met permission based marketing maken misbruik van hun adressenbestanden. En het blijft natuurlijk erg vervelend dat er een paar rotte appels tussen de andere, gezonde, exemplaren zitten. Excuses voor de onduidelijkheid.

Piet

Volgens mij zitten de concepten van Surfrace en Goudeuro verkeerd in elkaar: beide bedrijven richten zich op het geld verdienen door het lezen van commerciële berichten, terwijl – volgens mij – de mensen veel meer geïnteresseerd zijn in het voorkomen van tijd (en dus geld) verlies door het lezen van die berichten. Ik heb een beter idee: geef de consument een gratis e-mailadres voor het ontvangen van specifiek door hem/haar gewenste reclame. De consument geeft met aanvinkhokjes zijn interesses aan (hij wil bijvoorbeeld binnenkort een nieuw HiFi-setje kopen), en het reclameverdeelbedrijf zorgt ervoor dat hij op dat gebied goed en degelijk geïnformeerd wordt.Het commerciële plan is supersimpel: alle aangesloten informatieverstrekkers moeten minimaal 1 euro betalen per verzonden bericht. (Aan de reclameverdeler, dus).

Kasper Katje

Piet, je idee klinkt logisch maar je kijk op het concept van Surfrace en GoudEuro volg ik niet helemaal. Ik bedoel: wanneer je geen mail wilt ontvangen en geen tijd wenst te verliezen meld je je simpelweg niet aan. Bij GoudEuro werken we met een persoonlijke mailbox voor de leden op de website dus men ontvangt geen mailtjes op hun eigen prive of zakelijke emailadres en men beslist dus zelf wanneer men de mailtjes bekijkt of niet. Als het merendeel van de leden daarna vraagt om meer mailtjes ziet men dit dus duidelijk niet als tijdverspilling. Of doel je meer op een reden voor twijfelaars om toch maar niet deel te nemen?

Piet

Ik bedoel het volgende, Kasper: Ik zit niet te wachten op het verdienen van een paar cent aan het lezen van commerciële e-mailberichten, dat laat ik graag aan de armere medemens over. Maar ik ben zo nu en dan wèl hevig geïnteresseerd in waardevolle informatie, omdat ik een of andere aankoop wil doen. Op dit moment zoek ik die informatie gewoon zelf op, en dat kost me natuurlijk flink wat tijd. Tegelijkertijd kost het doorlezen commerciële e-mail mij nog veel meer tijd, omdat de relevantie van die berichten vaak ver onder de maat is. Pas als een aanbieder van commerciële informatie een hele euro of méér heeft moeten betalen om dat bericht in mijn e-postbus te krijgen, lees ik zijn berichten door. Want je kunt er vergif op innemen dat in zo'n geval zijn berichten stukken relevanter zijn dan 'normaal'.

Kasper Katje

Piet, het is me nu inderdaad helemaal duidelijk en ik denk ook dat het uiteindelijk die kant opgaat en moet met de permissie marketing en je zou haast kunnen gaan spreken van ask marketing: De consument stelt duidelijk de vraag 'ik wil dit product nu of binnenkort aanschaffen, wie heeft voor mij de beste aanbieding en/of service etc.?'.

Dianne

Kasper je hebt precies opgeschreven wat ik altijd al wilde vertellen. Ik ben het helemaal met je eens,betaalde mail ontvangen is vaak informatief leuk gezellig etc. Als ik een dag geen betaalde mail heb gekregen word ik er zelfs een beetje sjacherijnig van. Ik wil post ontvangen en graag lezen op een website of een advertentie want daar word je nooit dommer van. Dus wat mij betreft mag er heel veel verstuurd worden.En weet je wat ik nu zo jammer vind? Dat de stelling van Kasper alleen maar bij mensen terecht komt die al mee doen met de get paid bedrijven maar we moeten juist die andere kant bereiken die niet mee willen doen of beter gezegd niet durven mee te doen.

Marco (toetje)

Ik studeer zelf marketing en ik vind het enigzins jammer dat ik onlangs een afstudeerproject gevonden heb als ik dit zo lees. Omdat het een vrij nieuwe vorm van marketing is, is het natuurlijk een interessant onderzoekspunt. Mijn eigen ervaringen met deze vorm van marketing zijn positief. Ik kijk niet elke pagina aandachtig door, maar zoals veel andere soorten reclame is een vluchtige blik genoeg. Dit leidt later tot herkenning, iets dat weer belangrijk is bij een eventueel koop-moment. Mijn ervaring bij Goud-euro is dat je de informatie toch even doorleest, mede omdat het 10 seconden duurt voor de webpagina geopend is. De samenvatting van de pagina is dan zo doorgelezen, op basis daarvan is een goede keus te maken of de site interessant genoeg is om verder te bekijken. Interesse wekken is dus belangrijk, zo blijkt. Iets waar ik bij voorbaat al niet in geinteresseerd ben zal mijn aandacht niet trekken, vrij logisch. Omdat ik zelf voor deze vorm van marketing kies, sta ik ook al positiever t.o.v. de adverteerders, iets dat bij spam (iets dat ik ervaar als lastig gevallen worden) absoluut niet heb.

Timon Rammeloo

Mijn reactie dan! Ik hoorde aantal keren dat de energierekening hoger zal zijn dan de opbrengsten van een paid-to-read programma. Denk nu eens even logisch na. Jeugd -> Woont thuis -> Geen zorgen -> Jeugd = Toekomst De jongeren hier in Nederland hoeven dit alles niet zelf te betalen. Daarom gaan zij massaal het internet op om zo geld bij te verdienen. Dit zal op het begin niet veel zijn, oke.. maar naarmate je langer erbij zit en je het een beetje begint te begrijpen maak je bergen met winst! Dit kan je later allemaal weer goed gebruiken voor je toekomst die je al hebt geplanned. Of helpen jouw ouders geen steentje bij met je toekomst? En mocht je WEL de energierekening mogen betalen dan maakt het nog niets uit! Je hoeft het alleen maar slim aan te pakken en je maakt alleen maar winst. Zoals ik las over dat nog wat dollarcent per uur..Dan moet je ook niet bij 1 site gaan, dat is toch dom?! Ga dan bij een stuk of 20 en je compenseert dat weer mooi.

Kasper Katje

"Dit artikel zegt genoeg, lijkt me…" 11:1 zegt genoeg lijkt me. Nu moet het nog tot de adverteerders doordringen.

insider

Even een reactie op alles over happypoint.com. Happypoint.com is gestopt omdat de heren aandeelhouders er niet genoeg rendement meer in zagen. Men heeft dat gedaan via een faillissement, omdat dat op dat moment de meest interessante manier was economisch (fiscaal aftrekbaar). Happypoint.com was onderdeel van ee ngroter geheel en dat is nooit zo goed gezien in de markt, maar nog steeds draaien er onderdelen van dat grotere geheel. Immers de moledermaatschappij van hapypoint.com had eigen techniek ontwikkeld, toen bij de initiatie bleek dat er geen goede software voor handen bleek. Dat men daar niet mis heeft geschoten blijkt wel uit het feit dat vandaag de dag diverse andere spaar-/loyaliteitssystemen gebruik maken van de gepatenteerde respontronic mail techniek. Het grootste programma in de wereld MyPoints.com is zelf grotendeels overgegaan op dit systeem. Als dat geen blijk van vertrouwen in de privacy en mail techniek dan weet ik het ook niet. Het merk happypoint.com mag er dan niet meer zijn, maar er zijn nog steeds mensen die goed geld verdienen aan andere onderdelen ervan. NSS/Interview heeft de naam happypoint.com gedumpt, omdat men graag met een eigen naam wilde komen. Daarnaast heeft men de focus verlegd van een commerciele e-mailaanbiedere naar een online marktonderzoeksbureau. Dat is natuurlijk logisch, wanneer je kijkt naar de core business van NSS. Tot slot: blijf allemaal maar goed kankeren op happypoint.com, want dan blijkt dat je niet verder hebt gekeken dan de naam, want naast de naam had men dus veel meer. Ik kan er nog steeds ruim bovengemiddeld van leven en mijn spaarbankrekening vertoont nog steeds zes nullen voor de komma. (dat leek mij veiliger dan het weer snel beleggen op de beurs)

Stijn Kruijssen

Insider, aangezien ik volgens mij de enige ben in deze discussie die kritiek heeft gehad op Happypoint zal ik ook maar even reageren. Goed kankeren is hier volgens mij door niemand gedaan, wel is er kritiek geuit. Maarten heeft aangegeven dat Happypoint veel aandacht besteedde aan de privacy, wat natuurlijk erg goed is. Daarbij heb ik opmerkingen gemaakt over het spaarprogramma zelf. Aangebrachte leden werden pas na maanden gecontroleerd, gekozen producten waren niet voorradig, etc. Ikzelf, als lid, ben dus een aantal maal teleurgesteld door Happypoint. Jij begint over je eigen bankrekening, verdient met happypoint? Eerlijk gezegd interesseert het me weinig hoeveel jij er mee verdiend hebt. Wil misschien wel iets zeggen over je denkwijze. Ik wil veel liever weten hoeveel cadeaus de Happypoint-leden gespaard hebben! Overigens jammmer dat je hier anoniem post.

Noella

Ik vind het héél leuk om betaalde berichtjes te ontvangen. Het is niet altijd veel maar indien je ingeschreven bent op meerdere bedrijven kan dit na 1-2 jaar iets opbrengen en veel werk is er niet aan.Het enige is dat je niet altijd je berichten in je e-mail ontvangt maar dat je op de site moet inloggen en gaan kijken of er iets nieuws is,wat ik dikwijls vergeet. Zelf een website hebben met al die reclame banners is gewoon prettig, men leert zelfs wat bij met het bouwen van de site. Ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Danny van Sonsbeek

Kasper slaat weer eens zoals wel vaker de spijker op de kop.Veel mensen denken bij een GPTR site gelijk dat ze overladen worden door SPAM.Echter dit is niet het geval want ze hebben zelf aangegeven door lid te worden dat zij geinteresseerd zijn om dergelijke aanbiedingen per email te ontvangen.Sterker nog ze krijgen er ook nog voor betaald.Veel mensen zeuren over een te lage vergoeding voor het lezen van de emailtjes.Het is echter niet zo dat ze er een uurloon mee kunnen verdienen maar het is een bijverdienste. De negatieve aandacht voor de GPTr is natuurlijk ook ontstaan doordat er enkel mensen dachten dat zij zomaar een GPTR konden opstarten zonder enige vorm van kennis of marketingervaring.Deze "bedrijven" (veelal niet eens ingeschreven bij de KVK en belastingdienst) gingen snel onderuit en de leden konden fluiten naar hun verdiende centen.Dit heeft natuurlijk de GPTR wereld geen goed gedaan. Ik als eigenaar van een GPTR bedrijf hoop dan ook dat dit stuk van Kasper de mensen een andere kijk geeft op de wereld van de GPTR en dat niet alle GPTR bedrijven over 1 kam geschoren worden omdat er ook nog webmasters/ eigenaren zijn die zich rot werken om de leden tot dienst te zijn en er een succes van willen maken.

Kasper Katje

Danny, er is inderdaad enige schade ontstaan door enkele dubieuze of onervaren 'bedrijfjes' maar het grootste probleem blijft nog wel dat men blijkbaar de mogelijkheden gewoon niet wil zien of zwaar onderschat. Nee, liever blijven adverteerder en mediabureau vastklampen aan de uitgemolken standaarden van CPM en CPC terwijl het antwoord op de vraag "dus u wilt uw product, service of website onder de aandacht brengen?" zo simpel is.

Spaarvarken

1. Kasper Katje stelt: "Helaas wordt dit segment van de marketingmarkt nog steeds ondergewaardeerd, onderschat, met argus ogen bekeken en veelal niet gezien als serieuze optie om een site of product te promoten." Leuk gesproken trouwens; segment van de marketingmarkt. Afgezien daarvan, natuurlijk wordt het geven van geld aan bezoekers niet gelijk gewaardeerd met bezoekers die onbetaald je website bezoeken. Van iemand die zonder een cent te ontvangen jouw website bezoekt is het toch een stuk waarschijnlijker dat 'ie geinteresseerd is dan iemand die er geld voor krijgt. Ook al is het bedrag nog zo laag, Nederlanders zijn nu eenmaal spaarders. 2. Kasper Katje stelt: "Vooral voor adverteerders bij wie naamsbekendheid van het product, service of merk één van de belangrijkste redenen is een reclamecampagne op te zetten zou ik graag eens over de vooroordelen heen stappen." Wat zeg je hier nou eigenlijk? Ik ken geen adverteerder voor wie service de belangrijkste reden is om een campagne op te zetten. Overigens gaat de term vooroordelen echt te ver, de meeste (online) marketeers denken toch echt goed na over hun marketingkalender. Het enige waar het betalen voor een gewenste actie van de consument zinvol is, en geen invloed heeft op kwaliteit van respons, is een emailcampagne waarmee je je product of dienst daadwerkelijk aan diegene verkoopt. En het liefst dan nog pay-per-lead. Voor branding, traffic, inschrijvingen voor nieuwsbrief, offerteaanvraag zijn er veel betere alternatieven tegen lagere kosten en een grotere effectiviteit.

Stijn Kruijssen

Spaarvarken, je moet natuurlijk wel goed lezen. Kasper heeft het over naamsbekendheid van een service, niet over service als reden voor een campagne. Daarnaast zijn er wel degelijk vooroordelen: - Het zijn kinderen / jongeren die toch niks kopenOnzin, het aantal leden onder de 20 jaar is klein, de meeste programma's hanteren zelfs een leeftijdsgrens van 14 of 16 jaar. En natuurlijk kopen jongeren zelf wel (Ringtones, mobieltjes, tijdschriften etc.) - Men is alleen geinteresseerd in de centenDoor de vergoeding heeft men een positieve houding t.a.v. de site / de e-mail. Nederlanders zijn dol op sparen, dat is algemeen bekend, en juist het spaarprogramma eraan gekoppeld zorgt ervoor dat leden uitkijken naar alweer het volgende mailtje. Verder ben ik het met Kasper eens dat de 'onervaren' bedrijfjes waar Danny het over heeft weinig effect hebben op de adverteerders of leden. Deze hebben slechts enkele honderden leden gehad.. een flop als Adframe/Banneren heeft natuurlijk wel een deuk in het vertrouwen in de branche veroorzaakt. Spaarvarken: ik hoor graag jouw mogelijkheden met lagere kosten en een grotere effectiviteit, ik ben benieuwd!

Kasper Katje

[quote]Voor branding, traffic, inschrijvingen voor nieuwsbrief, offerteaanvraag zijn er veel betere alternatieven tegen lagere kosten en een grotere effectiviteit.[/quote] Vertel spaarvarken? Dus je hebt de kosten reeds vergeleken? Via spam? Of wellicht toch viral marketing, ook al enigzins twijfelachtig.

Kasper Katje

[quote]Van iemand die zonder een cent te ontvangen jouw website bezoekt is het toch een stuk waarschijnlijker dat 'ie geinteresseerd is dan iemand die er geld voor krijgt.[quote] Dat valt nog te bezien en ik durf in sommige gevallen zelfs het tegendeel te bewijzen. maar dat is de kern niet: wil je je product onder de aandacht brengen dan moet men het zien en waar doe je dat beter dan op je website? Ziet men een banner dan ziet men dus nog niet de complete boodschap en de complete site, via onze kanalen dus wel. En wie geweest is kan terugkomen. [quote]Overigens gaat de term vooroordelen echt te ver, de meeste (online) marketeers denken toch echt goed na over hun marketingkalender.[/quote] Dat het niet overtrokken is blijkt wel uit je eigen reply. Veel te vaak worden incentives nog gezien als een vorm van valsspelen/valse traffic genereren.Tevens ben ik van mening dat de meeste marketeers nog steeds te behouden de beproefde paden besurfen. Of dit nu het marketingbureau, het reclamebureau of het bedrijf zelf is.

Danny

Geinteresseerd geraakt door deze levendige discussie besloot ik eens een kijkje te nemen op goudeuro.nl. Misschien kijk ik niet goed, of heb ik eroverheen gelezen, maar ik kan <i>nergens</i> op de site vinden: (a) wat een dukaat waard is en (b) hoeveel dukaten ik per email ongeveer kan verwachten. Oftewel, ik kan niet de afweging maken wat deelname mij op gaat leveren. Zonder die informatie zal ik me zeker niet aanmelden!

Kasper Katje

Beste Danny, Leuk om te horen dat je de moeite hebt genomen de site te bezoeken en flink door te spitten. Ik citeer even uit 'Betalingsprocedure en beloningen' op onze voorwaarden pagina: "Leden worden beloond voor het lezen van e-mails en het aanmelden van vrienden bij ons programma (referrals). De beloning per e-mailbericht ligt tussen 0,015 euro en 0,10 euro." Dukaten zijn een intern rekenmiddel. Bij een 1e blik na aanmelding op het saldo ziet men aangegeven: 100 Dukaten – * 0,10 en ziet men een vergoeding van 15 Dukaten per standaard email, dus *0,015. Per mailtje wordt duidelijk aangegeven hoeveel de vergoeding bedraagt en zo kan men dus nog voor het openen beslissen of men dit de moeite waard vindt of niet.De meeste leden gaat het echter om het spaar idee/gevoel en nog niet eens zo zeer de hoogte van de vergoeding. Verder commentaar houd ik even achterwege tot na een mogelijke reactie.

Spaarvarken

Leuk dat de discussie weer opwaait. Hierbij mijn reactie op het commentaar van Stijn en Kasper.  Voor mij telt het feit dat een beloning een bepaalde actie beinvloedt. In het geval van verkoop van een product, is dit positief (verkoop = omzet). Ga je echter een beloning geven voor het bezoeken van een website of voor het aanvragen van een offerte, dan kun je niet weten of de invloed positief is geweest. Want, wat is de reden nu dat de ontvanger van de beloning de website bezoekt? Zal dit niet voor een groot gedeelte veroorzaakt worden door de beloning die gegeven wordt? En wat voor gevolg heeft dit op de 'kwaliteit' van het websitebezoek? En dan het geval van een offerteaanvraag, waar veelal een hogere beloning tegenover staat dan het bezoeken van een website. De kosten voor het versturen van een offerte zijn aanzienlijk. Als mensen beloond worden voor het aanvragen van een offerte, betekent dit dat er meer 'waste' tussen de offerteaanvragen zit. Het gevolg: hoge kosten zonder gewenst omzetresultaat. Uit ervaring kan ik zeggen dat hetgeen ik hierboven stel, inderdaad het geval is. Denk dus een stap verder bij het inplannen van een marketingcampagne –> niet alleen: hoeveel bezoekers/aanvragers levert mij dit op? Maar ook: wat leveren deze bezoekers/aanvragers mij op? Mijn conclusie is: voor het stimuleren van online verkoop kan een spaarprogramma heilzaam zijn.  Wat betreft de kwalitatief en kostentechnisch betere alternatieven voor branding, traffic en offerteaanvraag/inschrijving nieuwsbrief: - eigen nieuwsbrief- advertorial in relevante nieuwsbrief / op relevante website- bannercampagne cpc / cpl- zoekmachineoptimalisatie Probeer tevens een goede match te maken met offline marketing activiteiten, zodat online en offline elkaar versterken.

Kasper Katje

Zeker leuk dat de discussie weer opbloeit Spaarvarken.Al moet ik je helaas voor bijna het gehele eerste deel van je stellingname gelijkgeven (helaas omdat een discussie natuurlijk het meeste bloeit door de tegenstelling in opvattingen). Zo heb je gelijk dat de beloning goed past bij een aankoop maar weer niet bij het aanvragen van een offerte. Hierbij moet ik gelijk aantekenen dat in principe alle incentive e-mail bedrijven en programma's NIET belonen voor offerte aanvragen!Tot dusver dus nog weinig nieuws. Je twijfel omtrent de kwaliteit van het bezoek wanneer dit geschiedt middels een beloning is een kwestie van afwegen en verschilt gewoon per geval.1 ding staat vast: men heeft kennis gemaakt met de betreffende site en de daarop aanwezige producten of diensten.Ik heb dan ook nooit verkondigd dat belonen voor het lezen van e-mail en bezoeken van websites zaligmakend is, slechts dat het nog steeds zwaar onderschat en ondergewaardeerd wordt en in vele gevallen niet als een serieus alternatief voor de standaard marketingstrategie wordt gezien. Maar al met al ben ik allang blij dat je nu de mening deelt dat het voor een salescampagne zeer interessant en werkzaam kan zijn.  Wat betreft je kijk op de kwalitatief en kostentechnisch betere alternatieven voor branding, traffic en offerteaanvraag/inschrijving nieuwsbrief heb ik de volgende kanttekeningen: - eigen nieuwsbriefIs dat nu niet net het probleem bij veel bedrijven dat ze nog steeds niet de moeite nemen om een eigen database aan te leggen en daardoor o.a. de DDMA als een kat in het nauw om zich heenslaat? Zie verder 'advertorial'  - advertorial in relevante nieuwsbrief / op relevante websiteBij de meeste bedrijven is de incentive e-mailcampagne, afhankelijk van de gewenste doelgroep, goed tot redelijk te targetten al zal een echt gespecialiseerde mailinglist inderdaad hoogstwaarschijnlijk een iets hogere response opleveren. Wat betreft een advertorial op een relevante website geef ik je gelijk. - bannercampagne cpc / cplZolang veel bannermateriaal valse beloften en slechte landingpages blijft opleveren ben ik van mening dat de response van een betaalde email campagne vele malen effectiever is. Daarnaast worden banners steeds vaker als storend ervaren. - zoekmachineoptimalisatieDit dient gewoon een standaard onderdeel van de marketingstrategie te zijn en zie ik dan ook eigenlijk los van dit geheel. Immers, op wat voor zoektermen moeten mensen de site toevallig vinden wanneer men er nog nooit van gehoord heeft. Ziet men bij de zoekresultaten een aantal bekende namen dan zal men eerder geneigd zijn die site (als 1e) te bezoeken.

Spaarvarken

Kasper, zo te zien komen we steeds meer op een lijn. Echter blijf ik grote twijfels houden over het stimuleren van bezoek door middel van een beloning.  Natuurlijk is het geven van een beloning ideaal om in korte tijd veel traffic naar je website te realiseren. Ik heb echter zelf enige tijd geleden getest met EuroClix, waaruit bleek dat de door hun gerealiseerde "traffic boost" uiteindelijk zeer weinig tot geen effect had op de verkopen. Natuurlijk, de mensen die mijn website bezochten, hebben kunnen proeven van mijn producten. Maar het uiteindelijke doel van meer traffic, namelijk meer omzet, werd niet bereikt. Je zegt dat het geven van een beloning om traffic te stimuleren in sommige gevallen wel zinvol kan zijn. Ik vraag me sterk af in welke gevallen dit zo is. Er staan hogere kosten tegenover dan bij een bannercampagne en bovendien is de respons (toename aantal verkopen) lager!  Wat betreft jouw reactie op de door mij genoemde alternatieven, kan ik je niet volledig gelijk geven. Eigen nieuwsbriefNatuurlijk zijn er bedrijven waarvoor het te kostbaar is om een eigen database aan te leggen en te onderhouden. Ik heb echter wel een eigen database en deze genereert voor mij in verhouding veel omzet.  AdvertorialJuist het targetten vind ik over het algemeen goed georganiseerd bij de on-line spaarprogramma's, daar gaat het me niet om. Het gaat mij erom dat de drijfveer om mijn website te bezoeken inhoudelijk is, en niet een beloning. Een advertorial is hiervoor een nuttig middel. Bannercampagne cpc/cplJe hebt het over valse beloften in bannermateriaal en slechte landingspagina's. Maar hierin onderscheidt een betaalde emailcampagne zich niet, want ook hierbij speelt de marketeer zelf een rol in het neerzetten van een heldere (en eerlijke) boodschap en het opzetten van een goede actiepagina. Het zou zo kunnen zijn dat banners als storend worden ervaren. Maar zeg nu zelf wat jij liever doet: "sympathiek adverteren met lage respons" of "storend adverteren met beduidend hogere respons". Dit klinkt misschien kort door de bocht, maar ik stel vooraf meetbare doelstellingen die ik met bannercampagnes altijd behaal! En dat zegt volgens mij ook dat veel consumenten 'goede banners' niet als storend ervaren (anders zou er toch niet op geklikt worden?). ZoekmachineoptimalisatieJe hebt absoluut gelijk als je zegt dat dit standaard onderdeel van de marketingstrategie moet uitmaken. Waar ik op doelde is dat je ook op actiematige wijze zoekmachineoptimalisatie kunt verrichten, dus jouw actie naar boven laten komen zodra er zoekwoorden opgegeven worden die met jouw aanbieding/campagne te maken hebben. Het aantal bezoekers dat dit oplevert is niet zo hoog, maar de conversie naar daadwerkelijke aankopen wel!

Kasper Katje

Spaarvarken, het begint inderdaad behoorlijk overeen te komen.Eigenlijk ben ik het met het meeste uit deze meest recente reply ook eens. Zo kan ik ook alleen maar beamen dat een eigen database in de meeste gevallen veel meer omzet genereert en daarnaast ook nog eens amper wat kost wanneer je hem eenmaal op grootte hebt. Maar gelukkig heeft nog niet elk bedrijf dit even goed voor elkaar anders was er voor mij en velen amper meer droog brood te verdienen op dit gebied. Mijn opmerking over het verschil in betrouwbaar overkomen tussen banners en email baseer ik op meningen uit een intern marktonderzoek en gaan dus vooral om de indruk! En wanneer men dus niet op de banner klikt komt men zeker niet op de site.  Wat betaald bezoek denk ik het meeste tegen heeft zitten is dat het resultaat moeilijk meetbaar is. En dan niet zo zeer de eerste golf maar inderdaad het vervolgbezoek en de mogelijke vervolgaankoop. Helaas werken de meeste marketingmensen maar wat graag cijfermatig.Zo zou ik dus zelf bij de keuze "sympathiek adverteren met lage respons" of "storend adverteren met beduidend hogere respons" gaan voor sympathiek omdat ik van mening ben dat dit zich op de lange termijn zal terugbetalen. 99% zal me hierin echter geen gelijk geven maar dat is niet zo erg. 😉

Truuzje

Zelf doe ik al jaren mee aan een aantal programma’s die betaalde mails rondsturen en tot op heden is er dan ook keurig uitbetaald! Je wordt er niet echt rijk van maar een paar tientjes extra zo nu en dan is leuk meegenomen en bovendien krijg je aanbiedingen te zien die je anders wellicht nooit opgevallen zouden zijn!
Echter: de laatste tijd is het blijkbaar de trend dat er niet meer voor alle gelezen mails betaald wordt, maar dat er steeds vaker mails tussen zitten waar je niets voor krijgt! Waar je vroeger voor iedere gelezen mail 1 cent kreeg is het nu zo dat nog maar 1 op de 3 mails betaald worden! Hierdoor moet je dus langer sparen voor je een klein bedrag bij elkaar hebt gesprokkeld en dat gaat allemaal te lang duren! Daardoor haken mensen af en zeggen ze hun account op! Als deelnemer aan zo’n programma steek ik mijn tijd in het klikken en lezen van de advertenties (en soms bestellen op de betreffende sites), dus daar mag dan ook wel wat tegenover staan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond