Deel dit artikel
-

SpinAwards: twee keer goud voor .Bone en Micha Klein

Online reclamebureau .Bone heeft met campagnes voor Autotrader en de Staatsloterij twee Gouden SpinAwards gewonnen. Ook Meta Dreams/ Studio Micha Klein kreeg gisteravond tijdens de prijsuitreiking tweemaal goud, voor een VJ-tool die het had ontwikkeld in opdracht van Coca-Cola. Heineken werd uitgeroepen tot beste online adverteerder van Nederland.

De overige twee Gouden SpinAwards van dit jaar gingen naar Qi met werk voor Heineken en Stoneroos Interactieve Televisie met een concept voor de NCRV.

De SpinAwards zijn prijzen voor de meest creatieve online reclame in Nederland, de prijs is vanaf eind jaren negentig jaarlijks in Nederland uitgereikt. Vorig jaar gebeurde dit niet vanwege financiële problemen bij het organiserende bureau. Een nieuwe stichting nam de SpinAwards toen over en met steun van Mediaplaza werd de prijsuitreiking nieuw leven ingeblazen en werd de definitie van online reclame wat opgerekt.

Tijdens de prijsuitreiking gisteravond in Escape in Amsterdam waren er bekroningen in zeven categorieën. In elke categorie, waaronder beste banner en beste crossmedia campagne, werd een Gouden SpinAward uitgereikt. Alleen in de categorie beste wireless concept kwam de jury niet verder dan een zilveren bekroning.

.Bone heeft met de campagne voor Autotrader de prijzenkast in korte tijd flink weten te vullen. Eerder deze maand kreeg het voor dezelfde uiting ook al een Zilveren Lamp toegekend, uitgereikt door de ADCN, de Art Directors Club Nederland. Binnen de reclamewereld geldt de Lamp als de meest prestigieuze prijs voor creativiteit. Er was nog een Lamp-winnaar die een SpinAward mee naar huis mocht nemen. Lemz kreeg voor Waarom-was-ik-nog-voor-jou? een Gouden Lamp en ontving gisteren voor dezelfde campagne een Zilveren SpinAward.

Micha Klein won met één project tweemaal een Gouden SpinAward. Klein ontwikkelde samen met zijn beide bedrijven Metadreams en Studio Micha Klein een online tool waarmee internetters zelf een commercial konden maken. Coca-Cola zette deze VJ- tool online, samen met TMF, en verbond er een prijsvraag aan. De commercial van de winnaar werd op televisie vertoond. Volgens de jury was dit de beste crossmedia campagne, bovendien was de VJ-tool goed voor een gouden bekroning als innovatie.

De winnaars van de SpinAwards zijn:

Beste crossmedia campagne
Goud – Coke Creative Studio, voor Coca-Cola Nederland, gemaakt door Metadreams/ Studio Micha Klein
Zilver – Schop het tot Superprof!, gemaakt voor Amstel Nederland, door PMSvW/Y&R

Beste Banner
Goud – Toetersong, gemaakt voor Autotrader, door .Bone
Zilver – FBTO Corporate online, gemaakt voor FBTO, door OER
Zilver – Blote Voeten, voor Elmar Reizen, gemaakt door Redurban

Beste totale online campagne
Goud – Oudejaarsloterij 2002, voor De Staatsloterij, gemaakt door .Bone
Zilver – Police Experience – wat gebeurt daar?, voor De Politie, gemaakt door Dynamic Zone

Beste wireless concept
Zilver – VipSpotting, gemaakt door het bedrijf VipSpotting
Zilver – Toto-Score via SMS, gemaakt voor De Lotto, door Info.nl

Beste website concept
Goud – Feestje.nl, gemaakt voor Heineken, door Qi
Zilver – Waarom-was-ik-nog-voor-jou?, gemaakt voor Lever Fabergé Nederland, door lemz
Zilver – Cup-A-Soup.nl, voor Unilver Bestfoods Nederland, gemaakt door Qi

Beste imedia en itv concept
Goud – voor Stand.nl, gemaakt voor NCRV, door Stoneroos Interactieve Televisie
Zilver – MEJAY, voor MTV Networks, gemaakt door Icemobile/Easy Concepts

Beste online adverteerder
Goud – Heineken

Extra innovatieprijs
Goud- Coke Creative Studio, voor Coca-Cola Nederland, gemaakt door Metadreams/Studio Micha Klein

De meeste inzendingen zijn niet meer online te bekijken. Op de site van de SpinAwards zijn ze echter nog wel te zien, samen met de andere inzendingen die niet bekroond zijn.

Deel dit bericht

12 Reacties

Chris

Nu moet ik toegeven dat .Bone mooie creaties maak, maar het zijn altijd dezelfde partijen die zijn genomineerd. .Bone en Qi staat zijn er altijd bij. Wie bepaald eigenlijk welke partijen zijn genomineerd. Wordt er wel eens verder gekeken naar alleen 5 partijen? Dat zou namelijk de awards meer geloofwaardigheid geven.Een gemiste kans

Rino Cappuccino

Dit is wel weer merkwaardig moet ik zeggen;Dezelfde clubs die de SpinAwards hebben opgericht zitten in de jury en winnen ook nog de prijzen. ;/

Sjors

Als je wat wilt winnen dan moet je ook wat insturen. De prijzen komen niet vanzelf op je af, daar moet jezelf je best voor doen. Daarnaast hebben er nog wel wat andere bureaus gewonnen gisteravond dan alleen .Bone en Qi. Wat eigenlijk op zou moeten vallen is het feit dat de nederlandse afgevaardigden van de grote bureaunetwerken (BBDO, DDB, JWT, etc.) de grote afwezigen waren op de SpinAwards. Sommige bureaus hebben nog wel wat ingestuurd, ook nog een nominatie gekregen maar uiteindelijk niet in de prijzen gevallen (ik noem bijvoorbeeld Lowe Live en Tribal DDB). Dit geeft aan dat ze de prijs wel serieus nemen. Deze bureaus zouden zich nu toch wel eens na moeten denken over het feit dat de prijzen naar de "kleinere" bureaus gaan zoals Qi en .Bone maar ook bijvoorbeeld Dynamic Zone, Lemz, OER en Redurban. Als je in je bureaunetwerk over grote accounts beschikt met vaak grote budgetten dan moet je daar toch zeker goed creatief en effectief werk voor kunnen maken? Werk dat in de prijzen valt? Toch iets om over na te denken. Vooral om dat je de verschuiving ziet dat die grotere account nu gaan samenwerken met die "kleinere" bureaus als het gaat om interactieve marketing communicatie.

Fred

Rino, helemaal mee eens.Bone en Redurban zitten in de jury en winnen een prijs. Het komt er dus op neer dat ze zichzelf een prijs geven. Is dat niet een schoolvoorbeeld van belangenverstrengeling?

Beach Boy

Wij van WC-eend (wij adviseren: WC-eend) hebben een award in het geroepen: de DuckAwards. En in de categorie beste overall wc-reinigingsmiddel is dit jaar wederom als eerste geeindigd:WC-eend! Nu het woord aan WC-eend:"Dit is een ongelovelijke eer en prestatie. Zeker in het licht bezien dat deze zeer waardevolle prijs ook door de consument als zeer belangkrijk wordt gezien. Wij willen een ieder bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt: onze ouders, families, *knip* knip* *knip*" Met vriendelijke groet,De jury (D. Duck, WC-eend; G.Geluk, WC-eend; gebroeders K., K. en K., Wc-eend).

Kirian Cousin

Graag wil ik aan dit artikel toevoegen dat behalve Media Plaza ook Usual Suspects een grote bijdrage heeft geleverd aan het succes van de SpinAwards

Stephan Fellinger/SpinAwards

Ik wil ten eerste reageren op Rino S. Je mag vanzelfsprekend een mening hebben, maar dan wel op basis van de juiste gegevens. Ik weet niet precies hoe je er bij komt dat Bone en Qi de SpinAwards hebben opgericht. Ik leg het je grag uit. Even wat feiten. De SpinAwards zijn door Bas Hof opgezet/opgericht onder de vlag van Netevents. Toen Netevents failliet ging, leken de SpinAwards ook te verdwijnen.Omdat het mij pijn deed (als oud-jurylid) dat zoiets leuks maar ook nuttigs als de SpinAwards zou verdwijnen heb ik contact gezocht met Hennie van Velzen van Media Plaza. Bas Hof had namelijk met veel bloed , zweet en tranen iets moois opgebouwd en dat wilden wij niet laten verdwijnen. In het verleden was de SpinAwards onderdeel van een bedrijf, Netevents. Deze organisatievorm leek ons, vanuit zakelijk perspectief (zie faillisement) en vanuit het waarborgen van de onafhankelijkheid niet de juiste, om de toekomst te garanderen. Daarom hebben we vorig jaar gekozen om de SpinAwards in een onafhankelijke stichting voort te zetten. Media Plaza heeft ons vanaf het begin ondersteund bij de operationele zaken. En er komt enorm veel bij kijken, dat wil je niet weten, denk alleen al aan het runnen van een bijna fulltime secretariaat.. Daarna zijn we partijen gaan zoeken in de branche die ons wilden helpen bij praktische zaken, er was namelijk niets en we hadden veel nodig: webhosting, sitebouwer, online campagnes, online betaalsysteem, contentmanagementsysteem etc etc..We hadden op dat moment alleen maar een ambitieus plan en geen geld, maar veel sponsoren hebben ons geholpen, niet omdat ze daar geld mee zouden verdienen, maar omdat ze net als ik het doodzonde vonden als de SpinAwards zouden verdwijnen. Zoals je op onze site kunt zien, hielpen ook Qi en .bone ons, en ik ben blij dat zij ons wilden helpen want zonder sponsoren was het ons niet gelukt. En natuurlijk zijn we ons bewust van de gevoeligheden, daarom hebben we strenge juryreglementen en zorgen we voor de komende jaren voor een rouleersysteem waarbij ook anderen een kans krijgen om plaats te nemen in de jury. Dat is ook in het belang van partijen als Qi en .bone. Want als je twijfelt aan de winnaars vanwege belangenverstrengeling dan is dat natuurlijk je goed recht, maar je doet daarmee de winnaars ernstig te kort. Ik nodig je uit om via mij contact op te nemen met een willekeurig jurylid van ons. Dan zul je zien dat de sociale controle binnen een jury erg groot is, mensen willen hun reputatie niet op het spel zetten en zijn scherp bedacht op onregelmatigheden. We hebben overal strakke regels voor, bijvoorbeeld voor als een jurylid belangen heeft bij bepaalde inzendingen. Het jurylid mag dan vanzelfsprekend geen punten geven aan die inzending, terwijl op sommige momenten tijdens die jurering, de inzending om verder te komen, wel dezelfde hoeveelheid punten moet halen (of meer natuurlijk) als de andere inzendingen, maar dan wel met 1 jurylid minder, een extra hindernis dusÖ Over de samenstelling van de jury. We willen de beste mensen in de jury. En als je bijvoorbeeld kijkt naar een categorie als Beste banner dan heeft iemand als Koen Verhagen aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van de Nederlandse Banners. Sluit je zo iemand bij voorbaat uit van de jury, dan doe je jezelf als organisatie te kort, je hebt de deskundigheid van de bureaus nodig. Maar het is al eerder genoemd, we zullen gaan rouleren. En nog een reactie op ChrisVoor wat betreft de winnaars en de door jou genoemde 5 partijen (ik weet niet precies welke je bedoeld) . Ik zie een aantal voormalige winnaars , maar ik zie ook een hoop nieuwe frisse gezichten. Kijk bijvoorbeeld naar een winnaar die helemaal van buiten de bureauwereld komt, Micha Klein. Ja, Qi en bone en nog een aantal bureaus zijn de constante factor in de branche en daarvoor hoeven zij zich toch niet te schamen of verdedigen lijkt me. Maar we hebben een goed mix nodig van oud en nieuw, want zo houden de partijen elkaar scherp. En reken maar dat de nieuwkomers van dit jaar de gevestigde orde zullen prikkelen, maar dat kan alleen maar goed zijn lijkt me. Overigens hebben we de afgelopen tijden veel positieve en natuurlijk ook negatieve kritiek gehad. Wat ik sterk vond van een aantal mensen die met negatieve punten kwamen, is dat ze met hele goede oplossingen kwamen, die we direct in de praktijk hebben gebracht. Dat is kritiek waar ik van houÖÖ Een lang verhaal maar ik hoop dat het nu helder voor jullie is en bij vragen kunnen jullie altijd bij me terecht. groet Stephan FellingerBestuursvoorzitter Stichting SpinAwards

Tim Haas

Ben benieuwd of deze reactie wordt geplaatst. Spinawards een goed iniatief! Het is goed dat online advertising onder de aandacht wordt gebracht. Toch is het jammer. Kijkend naar kritieken aangaande online advertising dat de stichting niet kiest voor een onafhankelijke jury. De heer Fellinger praat over: "de sociale controle binnen een jury erg groot is, mensen willen hun reputatie niet op het spel zetten" in een woord PR-talk. Ik ga hier geen woorden aan vuil maken. Maar het was een uitgelezen mogelijkheid voor de spinawards stichting om nu eens te kiezen voor een onafhankelijke jury. Dit geeft een uniek element aan de verkiezing. Maar blijkbaar blijft men liever in het bekende reclame"stramien" werken! Wij willen een prijs dus sponsoren we het event en gaan we in de jury zitten. Mijn laatste punt is de adverteerder van het jaar, heineken. Sorry maar dat gaat er bij mij niet in. Ok nomineer de staatsloterij, netpolis of de dsb groep. Maar sorry hoor Heineken? De bierbrouwer was al populair op het net. Maar adverteerder van het jaar? Geef de reden waarom dan! En als slot:Was/is de heer Fellinger niet een advisseur van Qi? Ik durf het aan en komt u maar met de reacties, de jury was 100% partijdig!

Robin van Zanten

Volgens mij zijn er mensen een beetje jalours en kortzichtig. Om maar wat te noemen…. Qi heeft ook internationaal prijzen gewonnen met Feestje.nl. Je gaat me niet vertellen (Tim Haas) dat ze al die juries ook 'controleerde'… wat een geziek! De SpinAwards is een mooi fenomeen en stop met zeuren en maaktgewoon goed werk. Dan kan je wellicht ook een keertje winnen.

Tim Haas

Beste Robin, Misschien ben ik inderdaad wat kortzichting.Feestje is een goed concept daar valt niks aan af te doen. Maar het wekt de schijn tegen je als je als bouwer van de site ook onderdeel uitmaakt van de deeljury. Dat is het enige dat ik wil benadrukken. Stel een jury samen waarbij geen van de juryleden is genomineerd in een categorie. Is makkelijk te doen. Hiermee creer je een onderscheidend vermogen t.o.v. andere reclameprijzen wat weer een mooi USP is van de verkiezing. De Spinawards is een inderdaad een mooi iniatief en fenomeen. Blijkbaar ben jij van mening dat ik loop te zieken. Maar ik zie het liever als een commentaar op de awards. Ik wens iedereen die ereen gewonnen heeft succes ermee. Iemand moet het werk maken. Oh en Robin, ik weet niet of ze ook een award uitreiken voor private investing and consultancy. Zo ja dan ding ik graag mee. Anders hou ik me liever bij mijn werkzaamheden.

E. van der Veen

Het online wereldje is gewoon nog iets te klein om dergelijke verkiezingen te organiseren zonder een zweem van belangenverstrengeling op te roepen. Als je kwaad wilt, kan je mijns inziens bij al dit soort verkiezingen (ook in de offline wereld) wel vraagtekens plaatsen bij de uitslag. Er liggen overigens ook duidelijke lijnen tussen Fellinger en Verhagen (b.v. hun gezamenlijke Ayzee-periode). Naar mijn idee zijn zij echter professioneel genoeg om objectief naar campagnes te kijken. Bovendien heeft Koen de schijn tegen waardoor het misschien wel in het nadeel van .Bone had kunnen werken dat hij in de jury zit.

Koos Koets

Mjah, je moet dit soort verkiezingen meer zien als een extra stukje aandacht voor de branch en een stukje gezelligheid. Over wat goed is of juist slecht kan niemand een objectief ordeel geven zolang je geen criteria hanteert van wat goed en slecht zou zijn. Dit geld niet alleen hier, maar voor vrijwel elke verkiezing.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond