Deel dit artikel
-

Wal-Mart stopt RFID-test

De test die supermarktketen Wal-Mart en scheermesjesfabrikant Gilette zouden voeren met RFID is stopgezet. RFID zou hierbij ingezet worden in de winkel, maar Wal-Mart wil de technologie alleen nog gebruiken binnen zijn magazijnen. "Het is een teken dat de RFID-bubbel op barsten staat", aldus een analist.

Met het besluit van Wal-Mart is de opmars van RFID op de winkelvloer voor de tweede maal een halt toegeroepen. Eerder dit jaar maakte Benetton bekend geen plannen in die richting te hebben, hoewel het wel een test had uitgevoerd en een van zijn technologiepartners, Philips, tegenover de media liet weten dat Benetton op grote schaal RFID zou invoeren.

RFID houdt in dat aan een product een chip wordt toegevoegd, de gegeven op die chip over het product en de bestemming kunnen draadloos gelezen worden. De toepassing van RFID begon in magazijnen, maar strekt zich nu uit over meerdere gebieden. In winkels kunnen 'slimme schappen' ingericht worden waarbij er een seintje naar het magazijn gaat wanneer er niet voldoende producten aanwezig zijn, dit was het plan van Wal-Mart samen met Gilette. RFID kan ook ingezet worden voor onderzoek naar klantgedrag op de winkelvloer of voor snel afrekenen, iets wat Prada doet in een winkel in New York. De Europese Bank werkt aan plannen om bankbiljetten te voorzien van een RFID-chip, dit om fraude en misdaad tegen te gaan.

Wanneer alle producten een chip bevatten worden consumenten bijkans wandelende databanken. Om die reden zijn er bij privacygroepen grote bezwaren tegen RFID. Het voorbeeld werd al eens genoemd van een RFID-lezer bij de ingang van de bioscoop die de kleding scant en vervolgens de reclame voorafgaand aan de film daarop afstemt. Ietwat ironisch wordt ook wel gesteld dat een RFID-lezer straks de standaarduitrusting van de zakkenroller wordt.

Benetton ontkende eerder dit jaar tegenover Emerce ten stelligste dat privacy een reden was om te stoppen met RFID. Hoofd communicatie Federico Sartor zei dat over grootschalige invoering nog geen besluit was genomen, voor het eind van het jaar zou Benetton daarover een knoop doorhakken, zo meldde hij.

Oplossingen voor de aanwezige chips zijn overgens al aangedragen. Benetton zegt dat, mocht het bedrijf toch overgaan tot invoering van RFID in winkels, dat de chips in de winkel onklaar worden gemaakt of dat klanten instructies krijgen over hoe ze zelf de chip kunnen verwijderen.

Ook Wal-Mart ontkent dat privacy een reden was om de test in een buitenwijk van Boston niet door te laten gaan. "RFID is zo breed toepasbaar, we hebben gekozen voor een beperking om een focus te krijgen en het verder te kunnen ontwikkelen", aldus woordvoerder Tom Williams van Wal-Mart tegenover Cnet. In juni riep Wal-Mart toeleveranciers nog op om RFID te gebruiken voor pallets en dozen met producten die naar de magazijnen van Wal-Mart worden verscheept. Op die plek wil Wal-Mart nu ook zelf de RFID-inspanningen focussen, aldus de woordvoerder.

Het afblazen van de test door Wal-Mart en Gilette zal wat realisme doen terugkeren rond RFID, aldus analist Jeff Woods van Gartner. "Het is een van de technologieën die teveel zijn gehyped, dit is een teken dat de RFID-bubble gaat barsten." Vervolgens kunnen bedrijven meer realistische verwachtingen over RFID ontwikkelen, aldus Woods.

Deel dit bericht

7 Reacties

Rob van Kranenburg

Wat een nonsens! RFID een hype? Duidelijk een analist die niet langer dan 5 vijf jaar vooruit kan kijken. RFID is een noodzakelijke, onvermijdelijke logistieke, supply chain and demand bedrijfsinnovatie die samenvalt met een culturele en sociale vraag naar meer controle (zekerheid, veiligheid, etc) en een technologische stap naar pervasive computing.

aha@aha.com

Zeg kranenburg – wat is dat voor een bullshit antwoord? Je bent zeker zo'n consultant type die ook eCommerce hypte!

Richard Otto

Het kostenaspect en de privacy van de consument is een de drempel voor veel bedrijven. Hierdoor wordt RFID niet veelvuldig in het bedrijfsproces toegepast. Bovendien zijn er goedkopere alternatieven.

Rob

Beste, Kijk nou toch eens even op: http://www.google.be/search?q=rob+van+kranenburg&ie=ISO-8859-1&hl=nl&meta= of lees: http://amsterdam.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0307/msg00027.html en kom dan is terug. Wat een gedoe over een 'hype'. Alles is een hype, niets is een hype. Daar gaat het niet over, als je je in een analyse daartoe wil beperken kun je dat beter aan anderen overlaten, Groeten, Rob.

Rob

Wal-Mart Rumbles Sam Walton built one heck of a business. In fact it's arguably to most powerful retailer in America and when the company speaks, entire industries sit up and listen. Now Wal-Mart has put its retail partners on notice: It wants everyone to start using RFID (radio frequency identification) on all pallets and cases shipped to its distribution centers by 2005. CIO Insight Magazine took a look at this decision and while, on the face of it, it looked like Wal-Mart had backed away from RFID (after a brief trial with Gillette), it found that Wal-Mart's commitment to the technology is rock solidódespite privacy concerns. Guaranteed that this decision means RFID will become a standard part of America's retail business, so you'll want to check out CIO Insight's < http://eletters.wnn.ziffdavis.com/zd/cts?d=75-63-1-1-468735-2637-1>excellent case study to get ahead of the curve.

Hans van Bennekom

RFID stopt niet. Noch heeft het ook maar iets met een hype te maken. Een hype in logistics land ha ha…Think twice: Het is een kwestie van scalability en mindset. Het EPC netwerk vergt uitbreiding, een grotere GDS capaciteit is dan (o.m.) het gevolg. Daarmee is een belangrijke horde genomen om RFID verder uit te rollen.  "In the consumer goods and retail sector, new intercompany RFID projects will push the limits of today's global data synchronization (GDS) network. These RFID initiatives require new technologies — grouped together as the EPCglobal Network — to manage the depth and breadth of RFID data. The EPCglobal Network must work with existing GDS technologies, because consumer goods manufacturers and retailers have collectively spent more than $1 billion on the GDS network with limited returns to date. New partnerships between VeriSign and leading data sync vendors, including Transora, WorldWide Retail Exchange (WWRE), UCCnet, and IBM/Trigo Technologies, will help companies take advantage of the EPCglobal Network without throwing existing technology investments away".

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond