Deel dit artikel
-

Nu Gillette in verdediging vanwege RFID

Scheermesjesfabrikant Gillette is het volgende bedrijf dat te maken krijgt met de privacybeweging vanwege de inzet van RFID-technologie. Het bedrijf ontkent dat het RFID gebruikt om klanten te traceren of zelfs te fotograferen. De overheid in Californië buigt zich inmiddels over de privacy-aspecten van RFID-technologie.

Gillette is een van de eerste bedrijven die met RFID in consumentenproducten ging experimenteren. Bij RFID wordt een chip aan het product toegevoegd waarop alle eigenschappen van het product zijn vermeld, deze chip kan vervolgens draadloos gelezen worden. De techniek is oorspronkelijk bedoeld om de logisitiek te verbeteren, maar met de chip kan ook klantgedrag in kaart worden gebracht. Dat is nu juist een toepassing waar privacy-groepen weinig mee op hebben.

Het actiefst in de protesten is de Amerikaanse organisatie Consumers Against Supermarket Privacy Invasion and Numbering ( Caspian ). Eerder al nam het Benetton op de korrel, dat de RFID-chip in kleding wilde integreren, een plan dat op de lange baan is beland. Tegenover Emerce ontkende Benetton dat het gezwicht was voor de druk van privacygroepen. Nieuws over de invoering van RFID was door partner Philips voorbarig naar buiten gebracht, aldus het kledingconcern.

Caspian heeft het nu voorzien op Gillette, dat een test bij een Engelse vestiging van Tesco voerde met RFID. De chip was verwerkt in de verpakking van Mach3-scheermesjes. Volgens Caspian fotografeerde Gillette klanten op het moment dat ze de scheermesjes van het schap pakten, maar ook zodra ze de winkel verlieten. De actiegroep spreekt van het "bespioneren" van klanten en hun koopgedrag en roept op tot een wereldwijde boycot van Gillette.

Tegenover Silicon.com ontkent Gillette dat het klanten met camera's heeft geobserveerd. Dat er camera's op de schappen gericht stonden wordt door het bedrijf beaamt, maar ze zouden alleen dienen ter beveiliging. Volgens een woordvoerder van Gillette zal het bedrijf RFID alleen gebruiken voor het verbeteren van de logistiek. "We hebben nooit consumenten gevolgd, gefotografeerd of gefilmd, en dat zijn we ook nu niet van plan."

In Californië wordt vandaag een hoorzitting gehouden over de gevolgen van RFID voor de privacy van consumenten. Initiatiefnemer is senator Debra Bowen, die eerder al een van de drijvende krachten achter anti-spam wetgeving was in de staat. Behalve privacygroepen als Caspian zijn ook fabrikanten van RFID-chips uitgenodigd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond